Onlinestuderen.com

Stress (op de) weg: een bekroonde learning journey voor instructeurs van voorrangsvoertuigen

Volgens Carla Steenbeeke, Onderwijskundige bij Onlinestuderen.com, zijn er elk jaar meer dan 100 voorrangsvoertuigen betrokken bij ongelukken in Nederland. Deze alarmerende statistiek was voor de opleider aanleiding om een innovatieve blended cursus te ontwikkelen, die het probleem effectief aanpakt en beter geschoolde hulpverleners op de weg zet.

Waarom hulpverleners een hoog risico lopen om een ongeluk te veroorzaken? Los van het feit dat ze met hoge snelheid naar levensbedreigende situaties rijden, worden ze voortdurend gebombardeerd met visuele en akoestische signalen.

Van loeiende sirenes en knipperende lichten tot rijden in gevaarlijke weersomstandigheden en luisteren naar constant radioverkeer. Deze onvermijdelijke visuele en akoestische signalen (VAS), in combinatie met de aanhoudende focus die nodig is om met hoge snelheid te rijden, verhogen het stressniveau van de bestuurders en vergroten het risico op een botsing.

Stressvolle omstandigheden

Een recente studie uit de VS keek naar hoe stress de rijvaardigheid van ambulancepersoneel in opleiding beïnvloedt. Het bleek dat ongelukken verdubbelen wanneer er lichten en sirenes werden gebruikt in vergelijking met wanneer dat niet het geval was. Volgens de auteurs raakt het cognitieve systeem overbelast onder stressvolle omstandigheden. Het vermogen van de bestuurder om zich te concentreren en specifieke taken uit te voeren neemt af en kan zelfs bijdragen aan riskante besluitvorming bij het besturen van een hulpvoertuig.

Om de negatieve gevolgen van al die factoren die hulpverleners beïnvloeden te beperken, ontwikkelde Onlinestuderen.com een cursus speciaal voor de instructeurs van bestuurders van voorrangsvoertuigen. Carla zegt: “Door betere training te bieden voor de instructeurs, zorgen we ervoor dat toekomstige bestuurders van voorrangsvoertuigen alle juiste vaardigheden leren.”

Laten we eens kijken hoe Onlinestuderen.com helden achter het stuur zet en bijdraagt aan de verkeersveiligheid in Nederland met deze bekroonde VAS-training.

De uitdaging

Hulpverleners adequaat voorbereiden op stressvolle situaties

Ondanks het gevaar voor bestuurders en het publiek, ontdekte Onlinestuderen.com dat er geen kwalitatieve cursussen zijn die hulpverleners adequaat voorbereiden op de stressvolle situaties die worden veroorzaakt door visuele en akoestische signalen. Ze ontdekten dat:

  1. De meeste cursussen voor hulpverleners zich vooral richten op defensieve rijtechnieken en hoe veilig door het verkeer te manoeuvreren.

  2. Weinig cursussen rekening houden met de ‘menselijke’ factor - hoe bestuurders VAS verwerken en beheersen tijdens het rijden met hoge snelheid en hun capaciteit om te reageren op belangrijke stressoren.

  3. Bestaande cursussen geen systematische kennisoverdracht toelaten tussen rijinstructeurs en leerling bestuurders. Daarnaast ook geen mogelijkheden bieden voor gepersonaliseerd leren of tools om diepe, langdurige kennisretentie te bevorderen.

De oplossing

Een revolutionair VAS-trainingsprogramma voor instructeurs

Samen met vakexperts van De VerkeersAcademie ontwikkelde Onlinestuderen.com een revolutionair nieuw VAS-trainingsprogramma. Dit unieke programma is bedoeld voor instructeurs van voorrangsvoertuigen, die toekomstige bestuurders opleiden om voorrangsvoertuigen zoals politieauto’s, ambulances of brandweerwagens te besturen.

De cursusstructuur is gebaseerd op het Plomp-model van instructieontwerp en is de eerste in zijn soort in Nederland. De training won de eerste plaats in de aNewSpring Awards 2023 voor de ‘Meest Impactvolle Learning Journey’.

Bekijk de video

Bekijk hoe Onlinestuderen.com hun winnende learning journey pitchte bij de aNewSpring Awards 2023.

Het aNewSpring learning journey-platform was de lijm die Onlinestuderen.com nodig had om een volledige blended leerervaring te creëren.

Carla zegt: “We moesten ervoor zorgen dat de online, klassikale en praktische training op de weg elkaar aanvulden. Om dit te doen, hebben we een activiteitenmatrix gemaakt om een overzicht te krijgen van de leerdoelen, en vervolgens gepland wat online kon gaan, wat naar de klas ging en wat het beste geleerd kon worden door praktische training op de weg om aan die doelen te voldoen.”

De 3 fasen van de VAS-training

De training is verdeeld in drie dynamische, onderling verbonden fasen die de drie leeromgevingen slim integreren. Deze fasen van theorie tot praktijktraining ondersteunen de deelnemers om diep op het cursusmateriaal in te gaan en niet alleen sneller kennis te verwerven, maar deze ook langer te onthouden.

Fase 1 - eLearning in het aNewSpring-platform

Deelnemers beginnen met het verkennen van diverse leeractiviteiten door een intuïtieve en adaptieve learning journey in het aNewSpring-platform te volgen. In deze fase wonen ze ook retentiegerichte lessen en interactieve sessies in de klas bij, waar ze vragen kunnen stellen en dieper kunnen ingaan op lastige onderwerpen.

Dan een favoriete praktische activiteit: het gebruik van de rijsimulator om de fijne kneepjes van het remmen, bochten nemen en sturen in verschillende situaties te leren. Aan het einde van deze fase volgen de deelnemers drie trainingssessies op de weg, die elk voortbouwen op de vorige en uitmonden in een beoordeling van hun eigen rij- en instructievaardigheden.

Fase 2 - Gerichte training om stress te herkennen en te beheersen

In deze fase behandelt de cursus, met behulp van het aNewSpring-platform, de menselijke factor tijdens het rijden met VAS.

Deelnemers maken online opdrachten en reflectie-activiteiten, waaronder enquêtes, interviews met bestuurders en het analyseren van een video van zichzelf tijdens het rijden. Dit onderdeel is bedoeld om de fysieke uitingen van stress op verschillende niveaus te begrijpen en hoe deze te herkennen bij zichzelf en anderen. Zodra ze deze aspecten kunnen herkennen, verkennen ze technieken om hun stressreacties te beheersen wanneer ze worden geconfronteerd met VAS tijdens het besturen van een voorrangsvoertuig.

Fase 3 - Kennis in praktijk brengen

Tijdens de laatste fase brengen de deelnemers alles wat ze hebben geleerd van de eLearning- en klassikale sessies in praktijk. Ze geven een echte les aan een toekomstige hulpverlener, waardoor hun deelnemers zich kunnen concentreren op hun VAS-reacties en stressverminderende technieken tijdens het besturen van een voorrangsvoertuig.

De cursus wordt afgesloten met een theoretisch en praktisch examen. En dan is het tijd om te vieren dat er een nieuwe lichting holistisch opgeleide, zelfbewuste en stressbestendige VAS-instructeurs de weg op gaat. Klaar om een bijdrage te leveren aan nog beter getrainde hulpverleenhelden op de weg.

De samenwerking

Voor Onlinestuderen.com is werken met aNewSpring meer dan alleen het bouwen van een leertraject. Het brengt de hele cursus tot leven op een manier die weinig andere oplossingen kunnen bieden, omdat het trainingsontwerp van Onlinestuderen.com en aNewSpring's intelligente technologie een goede match vormen.

Onlinestuderen.com kon bijvoorbeeld gebruikmaken van de reflectie- en evaulatieactiviteiten die standaard beschikbaar zijn in aNewSpring. Daarmee gaat het leren verder dan simpele goed en fout vragen, en worden feedback en reflectie een integraal onderdeel van de learning journey.

Samen slaagden Onlinestuderen.com en aNewSpring erin om de perfecte balans te vinden tussen online leren, klassikale sessies en praktijktraining op de weg.

Dankzij aNewSpring, kunnen de deelnemers thuis van tevoren studeren en zich voorbereiden.

Carla Steenbeeke, Onderwijskundige bij Onlinestuderen.com

Reflecterend op de learning journey zegt Carla: “Door aNewSpring te gebruiken, kunnen de deelnemers thuis van tevoren studeren en zich voorbereiden. Dit versnelt de training, waardoor we de klassikale en praktische trainingssessies kunnen gebruiken om echt in te gaan op het materiaal en de deelnemers kunnen helpen hun nieuw verworven kennis in praktijk te brengen.”

Het bouwen van de cursus begon met het Customer Success Framework. Na het bepalen van de doelstellingen en het opstellen van een logisch ontwerp, bracht Onlinestuderen.com het blended leerpad in kaart. Elke actie en interactie die de deelnemers gingen volgen in hun pad door divers lesmateriaal, activiteiten en tests, werd zorgvuldig gepland.

Gedurende het hele proces werkte het Customer Success team van aNewSpring nauw samen met Onlinestuderen.com. Toen de training live ging en de eerste deelnemers aan hun learning journey begonnen, was het eenvoudig om bij te houden of ze hun trainings- en ontwikkelingsdoelen bereiken en om mogelijkheden voor groei en verbetering te identificeren.

Het resultaat

77% slaagt in één keer

Hulpverleners staan in de frontlinie bij het reageren op ongevallen en noodsituaties. De unieke omstandigheden waarmee deze helden worden geconfronteerd als ze zich haasten om levens te redden zijn enorm uitdagend. Dankzij de learning journey van Onlinestuderen.com zijn bestuurders van voorrangsvoertuigen beter in staat om met die omstandigheden om te gaan.

Met een slagingspercentage van 77% bij de eerste poging, is de VAS-training van Onlinestuderen.com hard op weg om de norm te worden voor het opleiden van instructeurs voor voorrangsvoertuigen in Nederland.

Carla zegt: “We vonden de combinatie van online leren, klassikale discussies en praktische training zeer innovatief. We zijn erg blij dat we dit samen met aNewSpring voor elkaar hebben gekregen!”

Door instructeurs voor voorrangsvoertuigen beter te trainen in de menselijke factor met een echte blended leerbenadering, zijn we goed op weg om bij te dragen aan veiliger wegen voor iedereen.

Ontwikkel naadloze learning journeys

Klaar om je training naar het volgende niveau te brengen? Laten we samen de mogelijkheden bespreken!