GITP

Combineer virtual classrooms met aNewSpring voor doeltreffende en flexibele leiderschapstraining

Als een van de meest ervaren opleiders in Nederland, zet GITP zich in om bruikbare, relevante en onvergetelijke trainingen te ontwikkelen voor zeer diverse groepen deelnemers.

Elke deelnemer moet het gevoel hebben dat hij/zij de touwtjes van het trainingsprogramma in handen heeft en dat hij/zij tijdens het hele traject sterk betrokken is - vooral in tijden van een pandemie, wanneer we niet allemaal dicht bij elkaar kunnen zijn.

Deze learning journey behaalde de 1ste plaats in de aNewSpring Awards 2021.

Het probleem

Innovatieve tactieken nodig voor online betrokkenheid

Zoals veel opleidingsaanbieders zag GITP zich voor de uitdaging om innovatieve methoden te ontwikkelen waarmee ze deelnemers in een virtuele omgeving konden boeien. COVID-19 blijft beperkingen opleggen aan face-to-face leren. Daarom hadden ze een langetermijnoplossing nodig die hen zou helpen om inspirerende en prikkelende opleidingen te geven in een virtuele setting.

De missie van GITP

GITP is zich bewust van de uitdagingen die de pandemie met zich meebrengt, maar ziet ook de kansen die ontstaan voor ambitieuze, klantgerichte L&D bedrijven.

Om optimaal van deze kansen gebruik te maken, vertrouwden ze op hun aanbieder van leerplatforms om hen te ondersteunen in hun missie:

  1. Virtuele opleidingen ontwerpen die net zo effectief en interessant zijn als face-to-face trajecten.

  2. Samenwerking en klassikale activiteiten integreren om de interactie te maximaliseren.

  3. Een programma ontwikkelen dat de deelnemers aanmoedigt om voortdurend betrokken te blijven.

  4. Zakelijke efficiëntie creëren voor de klant.

  5. Inzicht krijgen in de betrokkenheid van de leerders, zodat het cursustraject onderweg bijgeschaafd kan worden.

De oplossing

Een innovatieve training op basis van GITP's unieke vereisten

GITP gebruikt aNewSpring om een innovatief trainingsprogramma te ontwikkelen, gebaseerd op hun unieke eisen. Elke deelnemer begint het leerproces met een individueel intakegesprek met de trainer via een videogesprek. Dit geeft beide partijen de kans om elkaar te leren kennen en om duidelijke en meetbare leerdoelen vast te leggen en overeen te komen. Dit zorgt ervoor dat de training doelgericht is en afgestemd op de behoeften van de deelnemer, zodat de tijd optimaal wordt benut en het programma zo interessant en relevant mogelijk wordt.

Deelnemers hebben voorafgaand aan de training toegang tot een rijke content- en kennisbank op het platform van aNewSpring. Zo kunnen ze in hun eigen tempo nieuwe kennis en vaardigheden opdoen, zich concentreren op de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn en er zeker van zijn dat elke seconde van de live training waardevol is.

De oplossing op hoe je leren duurzaam, effectief en leuk houdt

De aandacht verslapt al snel tijdens online sessies, als gevolg van de slechte ervaringen die de meeste mensen hebben met lange en passieve vergaderingen. Met dit in gedachten is het trainingsprogramma zo ontworpen dat alle deelnemers de gelegenheid hebben om elke drie tot vijf minuten in de virtuele klaslokalen met elkaar in contact te komen, samen te werken en ideeën uit te wisselen. Het programma voorziet in break-out rooms, polls, post-its, chats en andere externe tools die de deelnemers de kans geven om elkaars ideeën te horen en een moment te nemen om voor zichzelf na te denken. Dankzij deze verschillende formats en tools houdt de cursus verschillende delen van de hersenen actief, waardoor het leren duurzamer, effectiever en – simpelweg – leuker wordt!

GITP plant en ontwerpt virtual classrooms op zo’n manier dat deelnemers nooit langer dan anderhalf uur ononderbroken online sessies hebben. Dankzij een beknopte en gevarieerde inhoud – zowel voor, tijdens als na de training – houden trainers de deelnemers betrokken en geactiveerd gedurende de hele opleiding.

GITP legt uit

GITP presenteerde hun oplossing op de aNewSpring in 2021 en behaalde daarmee de eerste plaats. Bekijk de presentatie over hun learning journey.

Een effectieve wisselwerking tussen virtual classrooms en zelfstudie

Hoe meer we de opgedane kennis gebruiken in de echte wereld, hoe effectiever ze wordt. Na de eerste anderhalf uur in de virtual classroom, keren de deelnemers terug naar het aNewSpring platform. Daar vinden ze gerelateerde opdrachten om de nieuwe kennis te laten doordringen. Ze kunnen ook verder lezen over de nieuwe modellen, opdrachten voltooien en cases uitwerken op basis van de cursusinhoud. Dit wordt gevolgd door een online klassikale sessie van een uur, en daarna een pauze. Deze onderbreking dient ook als een uitstekende gelegenheid voor een (niet onbelangrijke) lunch.

Wanneer de groep weer bij elkaar komt, worden de deelnemers in groepjes van drie verdeeld voor een Personal Development Classroom. Tijdens deze anderhalf uur oefenen ze hun eigen cases in met een acteur. Dankzij deze kleine groepjes krijgen de deelnemers individuele aandacht en leren ze meer van elkaar, vooral wanneer ze levensechte situaties naspelen die relevant zijn voor de verschillende deelnemers.

Stof die niet verdwijnt uit je langetermijngeheugen

GITP erkent het belang om de training op lange termijn in de hoofden van de deelnemers te verankeren. Daarom biedt GITP met aNewSpring een programma van modules aan om na de training de deelnemers te helpen op koers te blijven en de voordelen van de training te benutten. De deelnemers krijgen ook ondersteuning, zoals coaching bij specifieke situaties, en wekelijkse tips die ze kunnen toepassen op hun dagelijkse professionele leven.

Het resultaat

Eén centrale locatie voor alle activiteiten

Elk onderdeel van het trainingsprogramma is geïmplementeerd in het aNewSpring leerplatform. Deze geïntegreerde aanpak betekent dat deelnemers één gecentraliseerde locatie hebben voor alle trainingsactiviteiten. De leeromgeving is de plek voor de allereerste interactie, tijdens de live onderdelen van de training en waar er doorlopend ondersteuning is.

Ervaring en kennis delen door sociaal leren in chatforums en werkomgevingen

De inhoud van het programma is zo ontworpen dat het de deelnemers aanmoedigt om te experimenteren met nieuwe leervaardigheden en -stijlen, en om hun eigen ervaringen en kennis toe te passen. Hierdoor krijgen de deelnemers meer zelfvertrouwen en blijft de training relevant en uitdagend. GITP benut de kracht van sociaal leren zonder de deelnemers te overweldigen, doordat ze hun tips en ervaringen delen in een samenwerkingsomgeving en in trainingssessies op de chatforums van aNewSpring. Zo kunnen de deelnemers ervaringsgericht leren in een veilige, inclusieve omgeving.

Naast theoretische en praktische opdrachten, maakt GITP gebruik van video-opdrachten, quizzen en scenario-gebaseerd leren. Deze activiteiten worden ondersteund door het aNewSpring platform.

Het programma is ontworpen op de behoeften en belang van de deelnemer

Voor beide bedrijven is het belangrijk dat de deelnemers zich verbonden voelen met het trainingsproces, dat het past bij hun andere taken en verantwoordelijkheden en dat ze zelfstandig kunnen werken wanneer ze willen. Het programma is ontworpen om zo gebruiksvriendelijk mogelijk te zijn, van de introductievideo en de pre-trainingsmodules waaraan de deelnemers kunnen meedoen wanneer ze maar willen, tot de details en de planning van het programma die op elk moment kunnen worden bekeken, tot het inplannen van de intakevideo. Deelnemers hebben zelfs toegang tot de training via een mobiele app, waardoor hun programma overal met internetverbinding toegankelijk is.

Als deelnemer draag je automatisch je steentje bij aan verbetering in de cursus

Om ervoor te zorgen dat de cursusinhoud zo relevant en waardevol mogelijk is, vullen alle deelnemers aan het begin van elke cursus een 360°-feedback-vragenlijst in met behulp van de LTI-interface. Trainers kunnen met behulp van het aNewSpring platform de voortgang van deelnemers monitoren, eventuele knowledge gaps identificeren en aanpakken, en deze inzichten gebruiken om de training in de loop van de tijd te finetunen.

Als deelnemer draag je automatisch je steentje bij aan verbetering in de cursus

De voordelen houden niet op bij de deelnemers. Bedrijven die voor al hun trainingen één centraal platform gebruiken, kunnen via een geautomatiseerd proces gepersonaliseerde uitnodigingen, evaluaties, hulpbronnen, vragenlijsten en certificaten versturen. Wanneer bedrijven niet langer onder tijdsdruk staan om manueel specifieke documenten te versturen, wordt het opleidingsproces veel efficiënter, bespaart het tijd en geld en worden fouten vermeden.

Een succesvol samenwerkingsproces tussen GITP en aNewSpring

GITP is erg enthousiast over de voordelen die hun bedrijf haalt uit het werken met het aNewSpring platform. Ze slagen erin om hun gehele open trainingsprogramma in slechts drie maanden te herontwerpen dankzij een samenwerkingsproces tussen GITP’s trainingsteam en de ondersteuning van aNewSpring’s platform experts.

Feedback van verschillende deelnemers heeft aangetoond dat de training minstens zo doeltreffend is als de face-to-face training die ze hebben gevolgd – en dat ze in sommige gevallen zelfs meer gefocust waren.

aNewSpring is de cockpit waarin iedere deelnemer de pilot kan zijn

GITP ziet het aNewSpring’s platform als een cockpit van waaruit deelnemers de controle over hun eigen training kunnen nemen, van take-off tot touch-down en alles daar tussenin. Het bedrijf is van plan om aNewSpring’s leerplatform nog lang in de toekomst te blijven gebruiken en we kijken ernaar uit om hen te ondersteunen bij elke volgende stap op hun weg.

Op zoek naar meer voorbeelden?

Duik in de andere klantverhalen!