Van PowerPoint naar e-learning: 4 tips om over te stappen naar online leren

11 jul., 2025| Margot Sprenkels| 7 min lezen

Je weet hoe je de aandacht vast kunt houden in een klaslokaal. Je geeft training met passie, energie en expertise. Maar die ervaring in een klaslokaal omzetten naar een effectieve online training? Dat is een heel andere uitdaging.

In een traditionele, klassikale setting kunnen trainers leunen op interactie, spontane discussies en praktijkvoorbeelden om hun boodschap over te brengen. Die dynamiek gaat verloren wanneer een PowerPoint simpelweg wordt overgezet naar een online leeromgeving. Ook het uitschrijven van wat je normaal vertelt is ook niet aan te raden: de kans is groot dat het dan een digitaal boek wordt, geen boeiende e-learning.

Als je dat wilt voorkomen, moet je goed nadenken over je bestaande content, begrijpen wat je deelnemers nodig hebben en een learning journey ontwerpen met intentie. Maar waar begin je? Hier zijn vier veelvoorkomende valkuilen voor opleiders die de overstap maken van PowerPoints naar e-learning (en hoe jij ze kunt vermijden).

Waarom PowerPoint alleen niet voldoende is voor e-learning

Voordat we ingaan op de valkuilen en hoe je de conversie van je PowerPoint naar e-learning tot een succes maakt, kijken we eerst naar waarom PowerPoint alleen niet werkt voor online training. Het heeft een paar ingebouwde beperkingen die het minder geschikt maken voor het bieden van digitale leerervaringen.

PowerPoint maakt leerervaringen passief

PowerPoint is niet gemaakt voor actief leren. Deelnemers klikken door de slides heen zonder veel andere dingen te hoeven doen. Dit maakt het moeilijker om betrokken te blijven en nóg moeilijker om de lesstof te onthouden. E-learning werkt het best als deelnemers actief betrokken zijn, niet als ze passief lezen en kijken.

Je kunt de voortgang van deelnemers niet volgen

PowerPoint biedt geen functionaliteiten om data over deelnemers bij te houden. Daardoor mis je waardevolle inzichten: je ziet niet hoe het deelnemers vergaat, waar ze vastlopen of of ze de training überhaupt afronden. Dat maakt het lastig om je training te verbeteren of om deelnemers te ondersteunen die extra hulp nodig hebben.

Content updaten kost veel tijd

Verandert er iets aan je training? Dan moet je in PowerPoint je slides handmatig aanpassen. Gebruik je dezelfde content in meerdere documenten of decks, dan vermenigvuldigt dat werk zich snel. De meeste e-learning platforms bieden daarentegen contentbibliotheken en herbruikbare blokken die je veel tijd kunnen besparen.

Van PowerPoint naar online training: 4 e-learning valkuilen

Bij het omzetten van een PowerPoint naar e-learning, maken veel opleiders dezelfde fouten. Hier zijn de vier meest voorkomende valkuilen en hoe jij ze kunt vermijden:

E-learning valkuil #1: Lange lappen tekst kopiëren

Een van de grootste valkuilen bij de overstap van PowerPoint naar online training is het simpelweg kopiëren en plakken van lange lappen tekst uit je slides. Het lijkt misschien efficiënt, maar leidt vaak tot lagere betrokkenheid en minder kennisretentie.

→ Dit is wat je in plaats daarvan kunt doen:

Verschillende formats aanbieden

De aandacht van deelnemers vasthouden is een uitdaging als het gaat om e-learning. Het aanbieden van verschillende soorten leercontent is een effectieve manier om betrokkenheid te vergroten. Zoek daarom naar mogelijkheden om niet alleen tekst te gebruiken, maar ook:

  • Visuals (afbeeldingen, infographics, modellen) kunnen helpen complexe concepten uit te leggen

  • Videos kunnen gebruikt worden om verhalen te vertellen of voorbeelden te laten zien

  • Podcasts geven deelnemers de kans om ook onderweg bezig te blijven met content

Interactieve elementen toevoegen

Interactiviteit is cruciaal om de betrokkenheid tijdens e-learning te vergroten. In klassikale sessies ontstaat die vaak vanzelf, maar bij online training moet je interactieve momenten bewust inplannen om deelnemers actief betrokken te houden. Hier zijn een aantal eenvoudige manieren om interactiviteit te bevorderen die door meerdere leerplatforms worden ondersteund:

  • Quizzen: toetsen en quizzen helpen bij het versterken van kennis en het bevorderen van actieve deelname.

  • Drag-and-drop-vragen: laat deelnemers elementen naar de juiste plek slepen om hun begrip te toetsen.

  • Hotspots: biedt interactieve afbeeldingen waar deelnemers op verschillende plekken kunnen klikken voor meer informatie.

  • Activerende elementen: gebruik opdrachten of simulaties die deelnemers dwingen om na te denken en hun kennis toe te passen.

Maar er zijn nog meer opties als je een stap verder wilt gaan. Bij aNewSpring kun je extra interactiviteit toevoegen, bijvoorbeeld met social learning activiteiten: geef deelnemers de mogelijkheid om op elkaar te reageren door non-scorable vragen in de learning journey op te nemen. Een andere optie is om ze te laten focussen op hun eigen proces door reflectie-activiteiten toe te voegen aan het begin en het einde van je training.

Voorbeeld van een drag-and-drop-vraag

E-learning valkuil #2: Leunen op speaker notes

PowerPoint is gemaakt ter ondersteuning van wat je hardop zegt. Bij e-learning is er echter geen trainer aan het woord terwijl deelnemers door de slides klikken. Upload je jouw PowerPoint speaker notes, dan krijg je e-learningcontent die vaak te langdradig is en te veel gedetailleerde informatie bevat.

→ Dit is wat je kunt doen wanneer je e-learning content creëert:

  • Schrijf aantrekkelijk: ken je publiek goed en schrijf je tekst op een manier die hen aanspreekt, bijvoorbeeld door een persona te creëren en je teksten daarop te richten.

  • Schrap, schrap, schrap: verwijder alle onnodige woorden en regels om je tekst zo beknopt en duidelijk mogelijk te houden.

  • Houd het kort: korte alinea’s en voldoende witruimte maken je tekst overzichtelijk en makkelijk leesbaar, wat de leeservaring verbetert.

  • Coherentieprincipe: gebruik alleen relevante beelden, woorden en geluiden om afleiding te voorkomen en de boodschap duidelijk over te brengen.

  • Personalisatieprincipe: spreek je publiek op een vriendelijke en informele manier aan, alsof je persoonlijk met hen in gesprek bent. Dat maakt de leerervaring aantrekkelijker en effectiever.

E-learning valkuil #3: Het gebruik van algemene content

Wanneer je klassikaal training geeft, is het makkelijker om je boodschap aan te laten sluiten op je doelgroep, bijvoorbeeld door je toon, voorbeelden of zelfs lichaamstaal aan te passen. Bij een online training kan dat persoonlijke element echter verloren gaan. Als de content te algemeen of abstract is, vinden deelnemers het moeilijker om zich ermee te verbinden. Herkennen zij zichzelf niet in de lesstof, dan is de kans kleiner dat ze betrokken blijven of toepassen wat ze geleerd hebben.

Om je e-learning relevant te maken, ontwerp je je training met een specifieke deelnemer in gedachten. Het ontwikkelen van een persona of empathy map helpt je te begrijpen wie je doelgroep is: wat hen interesseert, welke uitdagingen ze hebben en wat hen motiveert. Deze inzichten ondersteunen je bij het maken van content, het kiezen van voorbeelden en het selecteren van visuals waarin je doelgroep zich herkent.

→ Tips om je e-learning te personaliseren:

  • Bedenk een gedetailleerde deelnemers persona, gebaseerd op echte eigenschappen van je doelgroep

  • Gebruik herkenbare scenario’s uit hun dagelijkse werk of uit hun branche

  • Kies visuals die aansluiten op je deelnemers (zoals vergelijkbare functies, omgevingen en tools)

  • Vermijd een te formele of zakelijke toon als je doelgroep gewend is aan een informele, casual stijl

  • Bied branching of adaptieve paden op basis van kennisniveau en leerbehoeften

E-learning valkuil #4: Ontwerpen zonder doel

Zelfs sterke content kan een flop worden als er structuur of richting ontbreekt. Deelnemers kunnen bij een boek of PowerPoint gemakkelijk heen en weer bladeren of vertrouwen op de begeleiding van een presentator. Bij e-learning is een duidelijker oriëntatie nodig. Zonder een duidelijk pad of voortgangsindicatoren voelen deelnemers zich snel verloren of onzeker over wat er gaat komen.

Een veelgemaakte fout is het letterlijk benoemen van leerdoelen aan het begin van een onderwerp. Leerexpert Will Thalheimer ontdekte dat het niet altijd nuttig is om leerdoelen expliciet aan deelnemers te vertellen aan het begin van een les of training. Soms leidt dit zelfs af en maakt het het leerproces minder effectief.

Verwerk leerdoelen daarom subtiel in de leerervaring, zodat deelnemers zich erop richten zonder dat hun nieuwsgierigheid en motivatie verminderen.

Zo verwerk je leerdoelen in je learning journey

→ Hoe je meer structuur en doelen toevoegt aan je e-learning:

  • Begin met een simpel, visueel leerpad of een roadmap.

  • Gebruik checkpoints, visuele signalen of berichten om voortgang te tonen.

  • Vervang de leerdoelen met korte, praktische vragen (“Kun je…”).

  • Richt je bij ieder onderdeel op één specifiek doel of een specifieke uitkomst.

  • Maak de navigatie eenvoudig en intuïtief met consistente formatting.

Zet je PowerPoint om in een effectieve e-learning met aNewSpring

Het blijft een uitdaging om je PowerPoint om te toveren tot een boeiende e-learningtraining. Je moet goed nadenken over hoe deelnemers omgaan met content in een digitale omgeving.

Door deze valkuilen te vermijden en de juiste strategieën toe te passen, kun je een online leerervaring creëren die net zo impactvol is als je klassikale trainingen.

aNewSpring ondersteunt je bij deze transitie met tal van functies: contentbibliotheken om aanpassingen zo efficiënt mogelijk door te voeren, tools die de kennisretentie stimuleren (zoals onze MemoTrainer), AI die helpt bij het ontwikkelen van vragen, en leerinzichten om je training continu te verbeteren.

Hulp nodig? Onze Training Improvement Engineers staan klaar om je te ondersteunen in jouw weg van PowerPoint naar effectieve, interessante e-learning.

Houdt van uitzoomen Versimpelaar

Margot Sprenkels

Gelooft en brengt graag over dat alles in het leven makkelijker is dan we denken.

Vind me op

Ook je training verbeteren?

Ontdek wat onze Training Improvement Engineers voor je kunnen betekenen!