Amelior

Hoe blended training het aantal lesdagen met 30% verminderde

Stel je voor dat een gerenommeerd trainingsbedrijf de sprong waagt en inzet op blended learning. Voor het eerst. Ooit. Dat is precies wat Amelior deed. De resultaten van deze zowel gedurfde als goed uitgedachte strategie liegen er niet om. Sterker nog: het is een mooi verhaal.

Trainingspartner die rekening houdt met behoeftes van deelnemers

We nemen je even mee. Los van dat het aantal klassikale lesdagen met een indrukwekkende 30% (!) verminderde, won deze blended learning training over kwaliteitszorg ook nog eens de Training Improvement Award 2023. Mooi resultaat, als je het ons vraagt. En dat ook nog eens bij de eerste poging.

Maar welke uitdagingen kwamen ze onderweg tegen en hoe overwonnen ze deze? En welke resultaten hebben ze geboekt met deze reis naar effectieve blended training? Hieronder delen we Ameliors verhaal, van idee tot implementatie.

We hopen dat dit een inspiratie is bij de ontwikkeling van jouw volgende training. Wie weet; misschien sleep jij volgend jaar wel een aNewSpring Award binnen!

Over Amelior

De organisatie

Hun website

Als het op opleiders aankomt heeft Amelior meer dan genoeg ervaring. Het begon allemaal in 1971 met enkele managers die hun passie voor kwaliteitsmanagement, opgedaan in Japan, wilden delen met Vlaamse bedrijven. Sindsdien zijn zij een heel eind gekomen.

Inmiddels is het zo’n 50 jaar later en bestaat Amelior uit een volwaardig team van leerpioniers, gefocust op het aanbieden van expertise op het gebied van veiligheid, milieu, people en management. Naast het brede scala aan onderwerpen dat in hun trainingen aan bod komt – Amelior biedt meer dan 180 verschillende opleidingen aan – fungeert het bedrijf ook als directe consultant voor haar klanten.

Wat er echt uitspringt is Ameliors visie op leren en ontwikkeling (L&D). Als vooruitstrevende trainingspartner proberen zij altijd zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van hun klanten. Dit betekent ook gebruikmaken van de nieuwste technologie. Je kunt geen pionier zijn op het gebied van L&D als je niet continu bezig bent de resultaten van jouw leerproducten naar een hoger niveau te tillen.

Aan de slag

Een hoognodige make-over voor het oudste trainings-programma

Als organisatie stelde Amelior zichzelf de vraag: “Hoe kunnen we de allernieuwste onderwijstechnologie gebruiken om een learning experience te bouwen die aanslaat bij moderne deelnemers? Een learning experience die deelnemers inspireert en zorgt voor langdurige gedragsverandering?”

Verschillende deelnemers hebben verschillende behoeftes, waardoor het logisch is om te kiezen voor training die interactief is en op eigen tempo gevolgd kan worden. Hiermee respecteert het programma de drukke schema’s van de deelnemers. Zo ontstond het idee om een blended opleiding te ontwerpen.

Maar het ging niet alleen om het ontwikkelen van een nieuwe opleiding.

Het doel van al onze leerproducten is om vaardigheden van deelnemers te verbeteren en hen een duurzame leerervaring te bieden.

Karin Bastiaannet, Category Manager Kwaliteit bij Amelior

Via de blended aanpak wilden ze meer flexibiliteit aan het programma toevoegen. Flexibiliteit die hun klanten tegenwoordig willen én vereisen.

Houd rekening met het feit dat Amelior nog nooit eerder iets als dit geprobeerd had. Dit was een pilot voor een volledig nieuwe manier van trainen. Bij het selecteren van een opleiding om te herzien viel de keuze al snel op Ameliors oudste training op het gebied kwaliteitszorg.

Er gaat natuurlijk niets boven het afstoffen van een oude favoriet, deze compleet herzien en hem nóg beter maken.

Alle neuzen dezelfde kant op

Inhoudsexperts overtuigen om blended training te geven

Met frisse moed, hulp van zowel interne als externe experts en een goed doordachte aanpak begon het L&D team van Amelior de nieuwe blended training vorm te geven. Op dat punt geen gebrek aan bereidheid en daadkracht.

Kun jij je nog herinneren dat je voor het laatst iets voor het eerst deed? Zo ja, dan begrijp je vast dat zulke dingen zelden zonder slag of stoot verlopen.

Allereerst hangt de effectiviteit van Ameliors opleidingen grotendeels af van de subject matter experts (SME’s) die de trainingen geven. Voor een succesvolle uitvoering was het dan ook van cruciaal belang dat deze experts hun zegen gaven aan het project.

Logischerwijs waren deze inhoudsexperts een beetje terughoudend om de klassikale methode, die ze al jaren hanteerden, los te laten. Hier een aantal van hun zorgen:

  • Zullen deelnemers de e-learning modules wel afmaken?

  • Gaat een blended aanpak mijn expertise niet verwateren?

  • Is de juiste balans vinden tussen online en offline lessen niet superuitdagend?

Overigens was het overtuigen van de inhoudsexperts uiteindelijk simpel. Met een aantal goede gesprekken stelde Amelior hen gerust. Zij legden hun experts duidelijk uit dat e-learning niet verplicht was en dat ze geen materiaal dat het goed deed in een klassikale opstelling aan hoefden te passen.

Bij elke individuele module werd de vraag gesteld: “Hebben wij hier e-learning voor nodig?” Door het stellen van deze vraag voelden de inhoudsexperts zich veilig. Daarnaast bleek het antwoord op die vraag telkens weer een enthousiast “ja!”.

Amelior legde ook nadruk op het feit dat online modules extra ruimte voor interactie van deelnemers en groepsopdrachten in de klas zouden creëren. Hierdoor raakten de inhoudsexperts nog meer gerustgesteld. Ze lieten de experts zien dat zij een faciliterende en gidsende rol zouden krijgen, in plaats van alleen informatie voor te schotelen.

Het kostte wat tijd, maar uiteindelijk koos elke expert er afzonderlijk voor om in ieder geval een vorm van e-learning mee te nemen in hun training. Zo overwon Amelior het eerste grote obstakel op hun pad naar het ontwikkelen van een allereerste blended opleiding.

Het programma bouwen

Hoe blended training voor meer impact en bereik zorgt

Nadat Amelior de inhoudsexperts wist te overtuigen dat hun expertise niet ondermijnd zou worden of zou verwateren, was het tijd om de blended opleiding daadwerkelijk te bouwen. Ruben Baes, L&D Manager, legt uit: “Planning is alles. Een goed uitgedacht, omvangrijk plan vormt de basis voor succes.”

Het omtoveren van je oudste trainingsprogramma in een blended opleiding. Hoe plan je zoiets effectief? Dit begon met de volgende twee besluiten:

  • Het aanstellen van een voltijd interne L&D manager op het project

  • Externe experts benaderen om te helpen met het creëren van een e-learning verhaallijn

Amelior legt uit

In deze video vertelt Amelior over hun reis naar een succesvolle blended learning strategie.

Dat laatste is meer dan logisch, natuurlijk. Je kunt je vast voorstellen hoe een opleiding die in eerste instantie is bedacht voor in het klaslokaal, opnieuw vormgegeven moet worden voordat het materiaal zich leent voor blended learning.

Hulp van Arboth

Het team van Amelior zag dan ook al snel in dat ze hulp nodig hadden. Zij besloten volledig in te zetten op het omvormen van de bestaande training in modules geschikt voor e-learning. Als eerste namen ze contact op met het Belgische consultancybureau Arboth. Ze vroegen deze experts op het gebied van blended en e-learning om advies over hoe zij hun content moesten aanpassen.

Vervolgens – en dit wordt misschien een tikkeltje technisch – kochten zij de auteurstool van Articulate in: Storyline 360. Arboth hielp Amelior met het maken van de e-learnings in deze auteurstool. Hier kwamen SCORM-bestanden (een e-learning standaard voor leermanagementsystemen) uit voort die vervolgens werden geüpload in het platform van aNewSpring.

Best wel wat toewijding om ervoor te zorgen dat het uiteindelijke trainingsprogramma van het hoogste kaliber was. Bedenk je wel dat het met elke iteratie makkelijker wordt om puur klassikale opleidingen om te toveren tot blended learning. Daarnaast is zoiets ook gewoon hartstikke leuk.

Op het aNewSpring-platform

Specfieke features voor het bouwen van de blended training

Amelior wilde niet zomaar een trainingsprogramma ontwikkelen. Dit project was echt een test om te zien hoe een nieuwe manier van leren langdurige verandering bij deelnemers teweeg kon brengen. Een aantal features die hierbij hielpen waren:

  • Interactieve content verweven in de e-learning elementen

  • Gepersonaliseerde leertrajecten vanuit live sessies

  • Combinatie van online en offline leren

  • Reflectiemomenten gedurende de hele leerervaring

  • Doelgerichte structuur van de training

Interactieve content zorgt dat kennis blijft hangen

Stel je Amelior voor als een verhalenverteller die met interactieve elementen leren niet alleen informatief maakt, maar deelnemers ook extra betrekt bij de training. Voor hen is het alsof ze de ster zijn in een show, waardoor de leerervaring nóg beter blijft hangen en ze er helemaal ingezogen worden. Perfect als je nieuwe inzichten en diepgaand begrip wilt stimuleren.

Gepersonaliseerd leren om individuele behoeftes te respecteren

De journey begint met een live sessie waarin individuele inzichten over elke deelnemer in  kaart worden gebracht in persoonlijke profielen. Zie dit als een op maat gemaakt traject voor hun studieavontuur, aangepast aan hun specifieke behoeftes en manier van denken, wat betekenisvolle verandering mogelijk maakt.

Beste van beiden: online en offline leren combineren

Amelior mengt digitale sessies met live sessies, waardoor de opleiding aansluit op de voorkeuren van deelnemers. Of zij zich nou meer op hun gemak voelen achter een scherm of in het klaslokaal, deelnemers konden kiezen welk type materiaal het meest bij hen aansloot.

Reflecterend leren vanuit elke invalshoek

In plaats van deelnemers alleen maar informatie voor te schotelen, moedigt Ameliors nieuwe training hen aan het materiaal te absorberen, erop te reflecteren en het toe te passen. Door theoretische kennis te balanceren met zelfreflectie en praktische taken garandeert het programma dat deelnemers meer doen dan slechts leren. Het daagt hen uit zich te ontwikkelen in hun gedrag en hun manier van denken.

Doelgericht ontwerp van de training

Elk onderdeel van de training is gericht op het bereiken van een specifiek doel. Deze structuur helpt deelnemers begrijpen waarom ze activiteiten uitvoeren en hoe deze bijdragen aan het uiteindelijke doel om hun manier van denken en gedrag te veranderen. De leerervaring voelt als een helder stappenplan.

De specifieke eigenschappen van aNewSpring die dat mogelijk maken zijn onder andere:

  • Content samenwerking

  • Template instellingen

  • Dynamische activiteiten

  • Flexibele gebruikersrollen

  • SCORM-standaard

Dat het blended learning model zo goed aansloeg, kwam niet alleen door deze features. Andere factoren die succes mede mogelijk maakten:

  • Een ijzersterk learning journey platform

  • Ameliors complete toewijding aan het project

  • Hulp van zowel interne als externe experts

  • Enthousiaste medewerking van de inhoudsexperts

Maar hoe zit het dan met de resultaten van deze blended learning pilot?

Het resultaat

Leren op eigen tempo zonder dat kwaliteit of diepgang in het geding komen

We hadden al genoemd dat Amelior de Training Improvement Award 2023 won. De winst was gedeeltelijk te danken aan hoe innovatief het project was, maar ook aan de duidelijke en indrukwekkende resultaten die eruit voortkwamen.

Met hun spiksplinternieuwe trainingsprogramma wisten ze het aantal klassikale trainingsdagen terug te dringen van 14 naar 10. Dat is een vermindering van bijna 30% in de tijd en moeite die trainers moesten steken in het opzetten van hun klaslokalen. Maar het betekent ook dat deelnemers controle hadden over hun leerervaring, doordat ze op eigen tempo kunnen leren.

We wilden dat de cursus inspeelde op de specifieke behoeftes van onze doelgroep, zeker op managementniveau. Die laag vereist nog dieper begrip en een snellere ontwikkeling van vaardigheden.

Ruben Baes, L&D Manager bij Amelior

“Met dit in gedachten was het essentieel om een leerervaring te ontwerpen die verder ging dan basiskennis en in plaats daarvan de nadruk legde op praktische toepassing, kritisch denken en probleemoplossend vermogen. De blended learning-aanpak speelde een belangrijke rol bij het voldoen aan de behoeften van de managementdoelgroep.”

Het kwam erop neer dat Ameliors opnieuw vormgegeven trainingsprogramma flexibel moest zijn en rekening moest houden met ieders behoeftes en agenda’s, zonder dat de stof verwaterde, saai werd of oppervlakkig voelde.

Baes: “Door online componenten bij te voegen, zoals multimedia en modules die je op eigen tempo kunt afmaken, werd het programma flexibel genoeg om te voorzien in diverse leervoorkeuren en drukke schema’s.”

“Deelnemers kunnen de modules nu op hun eigen gemak inzien en bestuderen, waardoor ze hun leergedrag kunnen aanpassen aan hun veeleisende schema’s, zonder dat de kwaliteit of diepgang van de training in het geding komt.”

Met andere woorden: Ameliors blended training zet deelnemers op de eerste plaats en voorziet in hun individuele behoeftes door leren op eigen tempo mogelijk te maken. Hierdoor kunnen de trainers zich richten op wat echt belangrijk is: op hoge kwaliteit training geven.

Geïnteresseerd in blended learning?