Release 98: een frisse nieuwe look en een verbeterde gebruikerservaring!

04 January, 2023| Reinier Batterink| 4 min read

In deze release, die live zal gaan op 3 januari 2023, zijn er veranderingen voor deelnemers én de backend van het platform.

Deze release draait om het verbeteren van de gebruikerservaring en styling. Ontdek hoe je in een handomdraai een trainingsprogramma kunt creëren dat er professioneel en gelikt uitziet. Daarnaast kun je meer details over events vinden, deze beter beheren, en instructeurs en moderators meer betrokken houden bij het modereren van beoordelingen.

Laten we in de details duiken!

Veranderingen voor deelnemers

Een makkelijke en subtiele oppepper

Deelnemers zullen kleine visuele aanpassingen in de bestaande elementen zien die de leesbaarheid en toegankelijkheid verbeteren.

We voegen meer ruimte toe tussen bepaalde elementen, zoals de adviesbalk, activiteiten en widgets in het leertraject. We vergroten ook een paar elementen, met name de activiteiten, widgets en knoppen. Deelnemers zullen daarnaast merken dat er extra ruimte is aan de zijkanten van de cursustegels in de mobiele interface.

Veranderingen voor de backend

Transformeer de look & feel van jouw omgeving

De eerste verandering heeft te maken met het herontwerp van de standaard look & feel-editor. Klanten besteden vaak veel tijd aan het creëren van een goede look & feel van hun leeromgeving. Er zijn veel instellingen, wat zorgt voor flexibiliteit, maar het ook behoorlijk tijdrovend maken. De standaard look & feel is een tijd geleden opgezet en daarom toe aan flinke update.

Naast de moderne visuele elementen en de wow-factoren, willen we onze klanten helpen om te beginnen met een mooi gestileerde omgeving. Daarom worden alle nieuwe omgevingen vanaf de release getoond met een look & feel gebaseerd op één van onze thema’s.

We horen je denken: wat bedoelen we met thema’s?

We hebben drie verschillende thema’s samengesteld waarmee je gemakkelijk mooi uitziende cursussen kunt maken. Zo is er minder tijd nodig om een look & feel te creëren die perfect bij je merk of organisatie past. De thema’s zijn beschikbaar in alle omgevingen. Het is heel eenvoudig om er één te kiezen, de kleuren aan te passen en nog veel meer. De meeste velden zijn vooraf ingevuld, dus met een paar klikken is jouw look & feel al klaar!

Het nog vlotter beheren van events

Na deze release tonen we meer nuttige informatie over events. Het wordt gemakkelijker om de events van deelnemers te beheren.

Om te beginnen kun je zien voor welke events een deelnemer ingeschreven is. Beheerders kunnen ook zien bij welke uitvoering het hoort.

Het beheren van events kan vanaf nu ook vanuit de deelnemer. Dit is vooral een handig overzicht voor de beheerder als er veel events zijn in een uitvoering.

Lees hier meer over op onze support site.

Moderators aansporen om actie te ondernemen

De moderatorrol die in onze vorige release live ging, wordt verder verfijnd tijdens deze update. De aanpassingen maken de functie beter bruikbaar en consistenter.

Allereerst zijn er kleine UX-gerelateerde verbeteringen doorgevoerd, zoals een statusknop waarmee moderators en begeleiders kunnen zien hoeveel beoordelingen er nog gemodereerd moeten worden:

  • Een blauwe ‘Modereren’-knop geeft aan dat er iets gemodereerd kan worden. Is die knop wit? Dan is er niets (nieuws) beschikbaar om te modereren.

  • Aan begeleiders laten we het aantal nieuw gemodereerde beoordelingen nu ook zien in hun indicator met het aantal openstaande beoordelingen.

Om moderatoren en begeleiders hun rol beter te laten vervullen, worden er meldingen verstuurd wanneer een beoordeling gemodereerd moet worden, gemodereerd is of wanneer de begeleider wijzigingen heeft aangebracht in de (beoordeelde) beoordeling. De meldingen worden proactief verstuurd, zodat het sneller kan worden opgepakt.

Ze zijn ook te vinden op het dashboard van de moderator. Verschillende knoppen geven aan wat er nog moet gebeuren en de kolom ’to-do’ wordt bijgewerkt. Zo weet de moderator precies wat er moet gebeuren.

Het is vanaf deze release ook mogelijk om voortgang en statistieken te kunnen exporteren. Zo kan een derde partij zien hoeveel een deelnemer heeft gescoord op een activiteit, wie het heeft beoordeeld, wie de beoordeling heeft gemodereerd en op welke datum de activiteiten zijn voltooid.

De gegevens kunnen worden geëxporteerd per template, uitvoering of via het dashboard van de begeleider. Dit maakt het heel eenvoudig om informatie aan een derde partij te verstrekken.

Lees hier meer over op onze support site.

Een paar kleinere aanpassingen

  • Beschikbaarheid van de toegangscode

De optie om met toegangscodes te werken kan nu ook alleen voor uitgelogde deelnemers gelden, zonder dat deelnemers die zijn ingelogd die optie ook hebben.

  • Gebruikers archiveren via API

We voegen de mogelijkheid toe om gebruikers te archiveren via de API-calls ‘addOrUpdateUser’ en ‘updateUser’. Zo hoeven deelnemers niet onnodig licenties te gebruiken.

  • Uitleg bij ID van een vraag

Van meerdere klanten hebben we gehoord dat auteurs niet begrijpen waar het ID van vragen voor dient. Om dat te verduidelijken hebben we een uitleg toegevoegd bij de stap ‘vraag maken’.

  • Het kunnen aanpassen van event gerelateerde e-mails

Je kunt de inhoud van de e-mail aanpassen die deelnemers ontvangen wanneer zij zich uitschrijven voor events of worden overgezet naar een ander event.

Wil je nóg dieper duiken in alle details? Bekijk dan de volledige Release Notes:

Een aantal van deze features zullen beschikbaar zijn voor aNewSpring voor Trainers; al deze features zullen beschikbaar zijn voor aNewSpring voor Organisaties.

Als je nog vragen hebt over de release, neem dan contact op met onze Support Heroes!

Proactieve organisator Wil 400 km in een dag fietsen

Reinier Batterink

Haalt plezier uit leren van anderen en helpt anderen graag leren over uiteenlopende onderwerpen.

Find me on