Je opleidingen slim in de markt zetten met deze trends

25 May, 2021| Danny van Rijn| 6 min read

De pandemie heeft het leren en ontwikkelen het afgelopen jaar enorm veranderd. Dit bracht (en brengt nog steeds) uitdagingen met zich mee, maar ook kansen voor opleiders.

Springest biedt een platform waarop je een groot aanbod aan trainingen en cursussen kunt doorzoeken en vergelijken. Op basis van de uitgebreide database kunnen zij aanbieders van trainingen waardevolle inzichten geven over waar lerenden (hun doelgroep) daadwerkelijk naar op zoek zijn.

Deze inzichten zijn gebaseerd op de gegevens van hun platform dat 89.000 trainingsproducten van 8.100 trainingsaanbieders uit voornamelijk Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Zweden verzamelt en aanbiedt.

Drie ontwikkelingen

Vóór de pandemie gebeurde leren meestal waar het altijd al gebeurde: in het klaslokaal. Hoewel klassikaal leren nog steeds de voorkeur is voor veel trainers en cursisten, ziet Springest drie interessante ontwikkelingen.

Klassikaal offline of online

Dankzij webinar-tools als Zoom, Meets en Teams is het mogelijk om klassikaal leren op afstand te organiseren. Bij Springest zien we dat zowel opleiders als deelnemers hier erg blij mee zijn. Ook nu klassikaal leren op locatie weer mogelijk is.

Maandelijks zijn zo’n 15% tot 25% van alle inschrijvingen voor leerproducten die online plaatsvinden.

De kwaliteit van e-learning verbetert

Óók door Corona versneld en duidelijk ondersteund door de data: de opkomst van e-learning als tool om te leren. Niet alleen is het aantal e-learningproducten enorm toegenomen, ook de kwaliteit. Ten minste, als je deelnemers mag geloven.

Tot februari 2020 werden e-learningproducten op Springest gemiddeld met een 8.6 beoordeeld. Daarna tot nu gemiddeld met 9.3. Een ontzettend goede prestatie van alle e-learningaanbieders.

Meer weten over de waarde van online of blended opleidingen? Lees dan welke afwegingen belangrijk zijn bij het maken van de business case voor blended leren.

Ook de vraag naar e-learning is aanzienlijk toegenomen. Voor Corona waren tussen de 8% en 10% van alle inschrijvingen voor e-learning producten. Op dit moment is dat tussen de 30% en 40%. Een flinke verschuiving dus.

Abonnementen voor onbeperkt leren

Stel je voor: je betaalt een vast bedrag per maand en daarvoor kun je onbeperkt leren wanneer het jou uitkomt. Klinkt goed toch?

Dat vinden de eindgebruikers van Springest in ieder geval wel. Op hun trends-site kun je per onderwerp zien welke abonnementen populair zijn. In de top drie staan: Marketing, Communicatie & Sales, IT- en projectmanagement en Juridische opleidingen.

Vijf vragen van deelnemers

Hoe verbeter je conversie? In een notendop: geef duidelijkheid. Als je een supergoed leerproduct hebt ontwikkeld wil je die ook graag verkopen. Daarbij is het belangrijk dat je het leerproduct goed positioneert en duidelijk maakt wat de deelnemer kan verwachten.

De leeradviseurs van Springest zien veel voorbeelden voorbij komen waarbij dit niet goed gaat. We hebben de vijf meest voorkomende vragen van deelnemers voor je op een rij gezet:

Werkt deze opleiding ook in mijn beroep?

Een leerwens begint vaak bij het beroep van de gebruiker. In het dagelijks werk komen ze problemen tegen die ze niet op kunnen lossen. Ze komen kennis te kort. Misschien zijn ze op zoek naar een baan en moeten ze, om daarvoor in aanmerking te komen, een bepaalde cursus of opleiding hebben gevolgd.

Anderzijds is het mogelijk dat ze binnen hun organisatie niet meer inzetbaar zijn. Vaak wordt dan een opleiding voor ze gefinancierd door de werkgever – dit noem je ‘Mobiliteitstrajecten’. Een laatste optie kan nog simpeler zijn: om te voldoen aan wetgeving moeten medewerkers verplicht een cursus afronden.

Werk speelt dus vaak de hoofdrol in de motivatie van de cursist. Het is daarom belangrijk dat je jouw leerproducten weet te koppelen aan concrete werksituaties. Een simpele manier is de doelgroep aan de naam van jouw leerproduct toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Kwaliteitsmanagement in de Zorg’ of ‘Effectief functioneren in een Management Team’.

Werk speelt dus vaak de hoofdrol in de motivatie van de cursist. Het is daarom belangrijk dat je jouw leerproducten weet te koppelen aan concrete werksituaties.

Learning consultants, Springest

Dit is één van de meest voorkomende vragen als het gaat om complexe leerproducten, of leerproducten met veel inhoud. Modules die worden behandeld, competenties die worden verkregen en onderwerpen die naar voren komen zijn belangrijke informatie voor gebruikers.

Door modules en onderwerpen duidelijk te belichten, laat je zien waar de inhoud van jouw leerproduct verschilt met die van anderen. De koper wil goed weten wat er nu in de training aan bod komt, en wat niet.

Krijg ik na de opleiding een certificaat?

In het HRD Trends 2017 onderzoek blijkt dat 51% van ondervraagden de waarde van het diploma als belangrijkste factor acht bij het kiezen van een leerproduct. Springest helpt hiermee door automatisch certificaten via LinkedIn toe te kennen wanneer een leerproduct is afgerond.

Ook is via aNewSpring eenvoudig in te stellen dat er een certificaat beschikbaar is bij het behalen van zelf in te stellen doelen.

Anderzijds willen gebruikers vaak een officieel certificaat dat aan potentieel-nieuwe werkgevers kan worden getoond wanneer zij hiernaar vragen – meestal in het geval van een sollicitatie.

Als jouw training of leerproduct een ondertekend certificaat oplevert is het belangrijk dit op jouw productpagina te vermelden.

Waar en wanneer start de opleiding, en gaat de opleiding ook echt van start?

Stel jezelf voor: je bent enthousiast bezig met het opbouwen van je carrière. Om zo snel mogelijk de organisatorische ladder te beklimmen is meer nodig dan alleen ambitie. Met kennis kom je verder.

Om jouw huidig project tot een succes te brengen – en daarmee kans te maken op promotie – is een leerproduct nodig. Je zoekt, boekt en vergelijkt op Springest.nl en wil meteen van start… althans, dat is de bedoeling, maar er staat nergens wanneer ‘die perfecte training’ daadwerkelijk van start gaat.

Wat nu? Als je geluk hebt, is het leerproduct een 100% match met de wensen van de gebruiker en vraagt de gebruiker aan een leeradviseur te achterhalen wanneer de cursus begint. Maar veel vaker zal de gebruiker op zoek gaan naar een product dat wel complete startdata heeft. Daar gaat je inschrijving.

Complete startdata realiseren tot twintig keer meer conversie op jouw leerproducten. Daarnaast wordt veelvuldig gevraagd naar startgarantie.

Learning consultants, Springest

Eén van de eerste dingen die een gebruiker wil weten is wanneer hij van start kan gaan met zijn nieuwe cursus, training of opleiding. Complete startdata realiseren tot twintig keer meer conversie op uw leerproducten.

Daarnaast wordt veelvuldig gevraagd naar startgarantie – niemand houdt ervan plannen te maken om ze vervolgens te wijzigen. Vergeet ook niet zo volledig mogelijk de prijs weer te geven. Hierdoor weten gebruikers direct waar ze aan toe zijn (en beland je hoger in de rangschikking op Springest).

Wat kan ik ermee?

Het verschil tussen wat een gebruiker wil en wat een leerproduct daadwerkelijk oplevert kan groot zijn. Een zin als: na het volgen van dit leerproduct kan je…’ schept een helder beeld en verduidelijkt de impact van jouw leerproduct op het leven van de gebruiker.

About Springest

Springest helpt mensen zich te ontplooien door leren. Ze zijn het grootste zoek- en vergelijkplatform (voor bedrijven) in Nederland, Duitsland, België, het VK en Zweden.

Meer over Springest
Gastschrijver

Danny van Rijn

Find me on