Rabobank en GITP

Internationale ondernemers succesvol maken met MOOC

Als internationale bank was Rabobank op zoek naar een betere manier om haar klanten bij te staan met kennis en kunde. Zij vonden het antwoord in een MOOC (Massive Open Online Course). Ze zijn hiermee, in samenwerking met GITP en aNewSpring, aan de slag gegaan.

De uitdaging

Klanten beter bijstaan met kennis en kunde

Rabobank is als internationale zakenbank actief in 120 landen. In het concurrerende banklandschap is het een vereiste om een positieve en unieke klantervaring neer te zetten. Traditionele kanalen lenen zich hier niet voor en daarom is Rabobank actief op zoek gegaan naar inspirerende manieren om ondernemers helpen.

Er is veel versnipperde en niet eenduidige informatie voor ondernemers die zich willen voorbereiden op internationaal ondernemen. Rabobank heeft de kennis en het netwerk om internationale ondernemers te ondersteunen, maar is niet altijd top of mind bij ondernemers.

Het concept

Een MOOC over internationaal ondernemen

Rabobank heeft samen met HRD adviesbureau GITP de Massive Online Open Course (MOOC): ‘Online Masterclass Internationaal Ondernemen’ ontwikkeld.

Als opleider heeft GITP zich in de afgelopen jaren steeds meer geprofileerd op blended en online programma’s. Deze MOOC leende zich uitstekend om op de opgedane kennis en inzichten toe te passen op de vraagstelling van Rabobank.

Wouter Willemsen, Programme Manager Blended Learning bij GITP

De MOOC inspireert, ondersteunt en geeft ondernemers praktische handvatten, om succesvol te zijn in het buitenland. Het doel is om internationaal actieve ondernemers te helpen met de vele barrières waar ze tegenaan lopen.

Het resultaat

Ondernemers én hun relatie met Rabobank versterkt

Dankzij de MOOC is Rabobank in staat haar ruime ervaring en kennis over internationaal zakendoen te laten zien. Rabobank komt zo in contact met ondernemers en helpt hen met waardevolle content.

Wij kijken er naar uit om de masterclass door te ontwikkelen en onze klanten te blijven ondersteunen met hun internationale groei.

Jens Koopman, Lead Marketeer bij Rabobank

Met de MOOC als content marketing instrument wordt er met de ondernemers een sterke relatie opgebouwd. De MOOC bleek een waardevolle aanvulling op bestaande middelen zoals websites en events, wat bleek uit de evaluaties: 2.700 deelnemers beoordeelden de MOOC met met een gemiddeld rapportcijfer van 8,0.

Rijke content en afwisseling in leeractiviteiten

De MOOC van Rabobank behandelt onderwerpen zoals: marktverkenning, cultuur, import/export, lokaal vestigen, marktbetreding en geldstromen. Iedere module uit de MOOC bestaat uit:

  1. e-Coach Bert Kuizenga die de deelnemer met videoboodschappen begeleidt;

  2. hoorcolleges van experts van Rabobank;

  3. een interview met een expert of ondernemer;

  4. tips & tricks van ervaren ondernemers en netwerkorganisaties (waaronder KvK, Fenedex en RVO);

  5. do’s & don’ts van Rabobank’s wereldwijde International Desks;

  6. case studies van ondernemers, onderzoeken en interessante websites en artikelen;

  7. een afsluitende test.

Zeven principes om deelnemers te motiveren

Bij MOOCs is het gebruikelijk dat het aantal deelnemers die de eindstreep halen laag is. Om deelnemers te activeren, werd de MOOC van de Rabobank aangepast aan de kenmerken van hun doelgroep:

  1. Alle modules worden in één keer opengesteld in plaats van één nieuwe per week.

  2. Deelnemers krijgen reminders van e-coach Bert Huizenga.

  3. Het lesaanbod is afwisselend en er is variatie in de leervorm.

  4. De gamification elementen passen goed bij de concurrerende mindset van een ondernemer.

  5. De MOOC is responsive en werkt op elk apparaat (desktop, tablet, mobiel).

  6. Er wordt vooraf duidelijk gecommuniceerd wat de studiebelasting is.

  7. De leercontent is compact.

Social learning: leren van elkaar

Daarnaast is de MOOC van de Rabobank ingericht op een wijze waarop ondernemers van elkaar leren. Dit is een vorm van social learning. Zo worden:

  • tips en ervaringen van mede-ondernemers en objectieve netwerkpartners centraal gesteld;

  • ondernemers op het platform gestimuleerd om te discussiëren;

  • deelnemers de mogelijkheid geboden om peers te selecteren die in een specifiek land of sector actief zijn.

Op zoek naar meer inspiratie?