NIBE-SVV

De overstap naar adaptief online leren

De klassikale cursussen van NIBE-SVV zaten goed in elkaar maar er was weinig aanbod voor mensen die online willen leren. Hoe bouw je in zeer korte tijd de portfolio om zodat deelnemers offline én online kunnen leren?

De uitdaging

Een uitgebreid portfolio moderniseren

NIBE-SVV stond voor een grote uitdaging. Hun uitgebreide portfolio van leerprogramma’s had een update nodig. Het aanbod was inhoudelijk sterk maar niet zo aantrekkelijk. Bovendien waren de cursussen nagenoeg allemaal klassikaal terwijl NIBE-SVV de ambitie had om juist online cursussen aan te kunnen bieden. Bovendien zag NIBE-SVV een verschuiving. Vijf jaar geleden kozen de meeste cursisten voor een klassikale opleiding terwijl de cursisten nu bijna allemaal voor de online variant kiezen.

De cursussen in de portfolio zijn gericht op mensen in de financiële dienstverlening, maar verschillen in moeilijkheidsgraad tussen cursussen voor beginners tot experts. De nieuwe, inhoudelijk sterke lesprogramma’s moesten ook leuk, adaptief en niet te complex worden. Bovendien bleek de behoefte aan online leren groot. Dat was dan ook precies waar de focus naar toe ging: online en offline leren combineren.

Het concept

Moderne variatie met een visie

Een breed portfolio bestaande uit veel verschillende soorten cursussen moet worden gemoderniseerd op een leuke en originele manier. Bovendien moeten de programma’s in plaats van klassikaal ook online te volgen zijn. Hierbij is aandacht nodig voor de manier waarop; trainingen gericht op kennis kunnen anders worden ingedeeld dan trainingen gericht op vaardigheid.

Zo is kennistraining ‘eenvoudig’ online te doen waarbij de MemoTrainer-functie in aNewSpring ingezet is. Voor de programma’s die meer gericht zijn op vaardigheden wordt blended aanpak gebruikt) (zie ook: Word een blended learning chef ebook). Doordat kennis vooraf al getraind kan worden zijn de contactmomenten veel effectiever in te zetten. Daarnaast wordt er na het contactmoment online weer opgevolgd waardoor de training langer effectief is.

Als een cursist begint met leren, meet het platform door deze manier constant op welk niveau de cursist zit. Op deze manier wordt tot op elk niveau de content geselecteerd waar de cursist behoefte aan heeft.

Marin Schrijen, Teamleider Vakopleidingen en Trainingen bij NIBE-SVV

De gemoderniseerde cursussen variëren enorm afhankelijk van hun doel en intensiteit. Simpele, theoretische trainingen zijn hoofdzakelijk online te volgen, terwijl voor de meer ingewikkelde onderwerpen of vaardigheidstrainingen vaak een Blended Learning methode wordt gebruikt. Alles moet uiteindelijk leerzaam, effectief en aantrekkelijk zijn, waarbij iedere cursist een individuele leerweg heeft. Hiervoor is het wel nodig eerst een visie op te stellen over waar je als opleider voor staat en welke positie je wilt innemen.

Het resultaat

Blended Learning en adaptiviteit: van alle markten thuis

Sinds het implementeren van de e-learning ziet NIBE-SVV een sterke groei in het aantal cursisten die een training of cursus bij hen volgt, waarbij zo’n 95% via de e-learning verloopt. Mede dankzij de feedback van deze cursisten kunnen de modules steeds worden verbeterd.

Daarnaast komen er veel positieve reacties binnen over alle oefenmogelijkheden (zoals de MemoTrainer) en de vrijheid die de cursist heeft om de opleiding ook buiten kantooruren te volgen. Met de e-learning modules van NIBE-SVV zijn de cursisten flexibel en kunnen ze altijd en overal de opleiding volgen.

Bovendien heeft een certificaat of diploma van NIBE-SVV een zeer sterke waarde in de markt. Met een papiertje van NIBE-SVV hoef je niets uit te leggen. Het behalen van een certificaat of diploma van NIBE-SVV is daarom van een zeer groot belang. Dat heeft nog wel eens invloed op het inrichten van de e-learning modules. Cursisten en werkgevers zijn erg gefocust op het behalen van dat papiertje en willen dus zo snel mogelijk en vooral zeker slagen.

Hiervoor is vaak een middenweg nodig; een e-learning module die je niet alleen voorziet in het zo goed mogelijk voorbereiden op het examen, maar ook in je dagelijkse werk en toekomst.

Interview

Q&A met Marin Schrijen

Hoe richt je de cursussen adaptief in?

"Iedere cursist heeft een eigen leerpad. Hiervoor moet een cursus in logische eenheden en onderwerpen worden verdeeld. In aNewSpring worden deze deelonderwerpen als leerdoelen gezien. Daarmee kan je een raamwerk maken waaraan content wordt gekoppeld. Het platform meet vervolgens via deze content op welk niveau de cursist zit en past daar de learning journey op aan."

Waarom hebben jullie voor aNewSpring gekozen?

"De achterkant van aNewSpring is intuïtief en de voorkant (voor de cursist) is erg plezierig dus ik had snel het vertrouwen dat we met aNewSpring de moderniseringsslag konden maken. De supportpagina geeft antwoorden op veel van mijn vragen en het Customer Succes team reageert erg snel op mijn vragen, dat werkt heel fijn."

Geïnspireerd door dit klantverhaal?

Krijg een gratis demo en ontdek hoe we je kunnen helpen!