Succesvolle
learning professionals
starten hier

Geïnspireerd raken over alles wat met leren te maken heeft, daar zijn mijn learning notes voor.

Hooked on learning

Ontvang elke maand een dosis leerinspiratie.

Ik bundel de beste blogs en deel mijn samenvatting. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur me gerust een e-mail of tweet (@GerDriesen).

Ger’s Learning Notes #42 - Less is more

Als learning designer en trainer wil(de) ik mijn publiek altijd zo goed mogelijk van dienst zijn. Mijn grootste zorg is vaak: bied ik wel genoeg content aan. Natuurlijk is content aanbieden niet hetzelfde als kennis overdragen.

Na verloop van tijd (en door vergissingen te maken), leerde ik dat te veel content schadelijk kan zijn voor het leerproces. Het risico op ‘te veel’ is zelfs groter dan op ‘te weinig’. Onlangs mocht ik deel uitmaken van het juryteam van de 'most inspiring learning journey award’ die aNewSpring uitreikt. Tijdens het beoordelen van de kandidaten op de shortlist, zag ik niet alleen geweldig werk, maar ook een aantal voorbeelden van 'content overkill'. Dat motiveerde me om 'less is more' als onderwerp voor deze aflevering van de learning notes te kiezen. Maak je geen zorgen: je krijgt nog steeds vier bronnen!

Ger’s Learning Notes #41 - Leren en Pijn en 'Desirable Difficulties'

Kun je je de laatste keer of het meest ongemakkelijke moment herinneren wanneer je professionele waarden, normen en standaarden onder druk kwamen te staan? Ik heb dit heel wat jaren geleden ervaren toen ik samen met een team heb gewerkt aan het ontwerpen en opleveren van een leerprogramma. De doelgroep was wat je ‘millennials’ zou kunnen noemen. Ik ben geen fan het stereotyperen van doelgroepen op deze manier, maar iemand anders drong erop aan.

Ger’s Learning Notes #40 - Speciale Editie: Productive Learning Strategies

Heb je ooit de film The Matrix gezien? Ik vind vooral de scene leuk waarin Neo en Trinity proberen te ontsnappen van de slechteriken die achter ze aan zitten. Ze komen aan bij een dak van een gebouw en zien daar een helikopter staan. Neo vraagt aan Trinity: “Kan jij vliegen met dat ding?” Waarop Trinity antwoordt: “Nog niet.” Ze belt een operator om een ‘helikopter-vlieg-app’ in haar brein te laten uploaden en hup, daar gaan ze.

Hoewel ik geloof dat leren ooit zo makkelijk zal zijn als uploaden, denk ik ook dat er nog heel veel jaren zullen zijn waarin we nog op de ‘ouderwetse’ manier zullen moeten leren. Dus laten we voor nu gebruikmaken van evidence-informed practices. We weten dat het betekent dat het harde werk gedaan moet worden door de deelnemers. Dit is waar Productive Learning Strategies over gaan.

Ger’s Learning Notes #39 - De deelnemer op de eerste plaats zetten

Terwijl ik bezig was met onderzoeken en het cureren van deze aflevering, dacht ik aan mijn eigen professionele training om learning designer te worden. Ik kan me niet herinneren dat er veel aandacht was voor de gebruiker destijds, enkel op hele algemene manieren. Ik denk dat het misschien het nalatenschap was van Steve Jobs om de gebruiker in het middelpunt van het designproces te plaatsen.

Tegenwoordig is het de norm en de standaard. In de verwachting van de gebruiker is het niet meer dan logisch. Door de jaren heen heb ik mijn weg steeds meer gevonden in het centraal stellen van de deelnemer in mijn learning design activiteiten, én tijdens presentaties en trainingen. En voor mij heeft dit ervoor gezorgd dat mijn werk niet alleen interessanter is geworden, maar ook meer lonend.

Ik hoop dat deze aflevering van de Learning Notes je helpt om jouw weg te vinden op het gebied van learner centered design.

Ger’s Learning Notes #38 - Jobs to be Done voor Learnings design(ers)

Hou je van milkshakes? Ik wel. En zelfs nog meer sinds ik de uitleg heb gehoord van Clayton Christensons over waarom mensen milkshakes ‘aannemen’. Clay geeft een fantastische uitleg over Jobs to be Done door middel van zijn leuke en beroemde Milkshake-voorbeeld, iets wat je zal tegenkomen in deze aflevering.

Hoewel Jobs to be Done (JTBD) voortkomt uit innovatie literatuur, denk ik dat het ook waardevol is voor en gemakkelijk toegepast kan worden door learning designers. Zeker als je de design thinking principes wilt hanteren, zoals het gebruik van empathie.

Ik zeg: ‘JTBD is empathie op steroïden.’ Zie of het je kan helpen en laat me je ervaring weten zodra je het hebt geprobeerd.

Ger’s Learning Notes #37 - Inspiratie van juryleden

De vorige aflevering van de Learning Notes (#36) ging over het leren van prijswinnaars (aNewSpring Meest Inspirerende Learning Journey Awards 2021). Dit keer heb ik de juryleden van de awardshow gevraagd om hun favoriete bron te delen met het ‘Learning Notes-publiek’.

De vier leden van de jury waren Stella Collins, Nicole van de Ven - Smeelen, Michael Strawbridge en yours truly. Je vindt hun relevante bronnen in deze editie van de Learning Notes.

Ger’s Learning Notes #36 - Leren van winnaars

Misschien vroeg je je af waarom het zo lang geleden is sinds de laatste editie van mijn learning notes. Allereerst hebben we, vanwege de lockdown, besloten om onze tijd te besteden aan het dienen van de community met onze gratis ‘miniMOOC’ over Online Social Learning.

Toen, eind september 2020, werd ik getroffen door een ernstige beroerte en heb ik een half jaar in het ziekenhuis gelegen. Ik moest weer leren slikken en lopen, voor de tweede keer in mijn leven. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik best goed hersteld ben na negen maanden.

Ger’s Learning Notes #35 - Learning Experience Design

Ik heb mijn eerste iPad gekocht in Chicago in 2010. Toentertijd was dit apparaat nog niet verkrijgbaar in Nederland. Tijdens mijn vlucht terug naar huis heb ik de doos geopend en het apparaat aangezet. Wat een magische ervaring! Nog nooit heeft een vlucht van negen uur zo kort gevoeld. Steve Jobs en Apple hadden de wereld veranderd. Ze hebben design in het algemeen, maar met name User Experience Design (UXD), verplaatst naar het middelpunt van de belangstelling en een nieuwe standaard neergezet.

Ger’s Learning Notes #34 - De Learning Technologies Londen Notes

Heb jij nog speciale gelegenheden ieder jaar naast Kerst en de zomervakantie? Iets om naar uit te kijken omdat je weet dat het een fantastische ervaring gaat zijn? Zo’n gelegenheid is the Learning Technologies Conference and Exhibition in Londen. Eind januari of begin februari staat het grootste leerevenement ieder jaar op de agenda.

In deze aflevering van de Learning Notes vind je een aantal impressies van dit fantastische evenement.

Ger’s Learning Notes #33 - Tools, tools, tools (en podcasts!)

‘‘A fool with a tool is still a fool.” Dit zijn de wijze woorden die ik heb geleerd van mijn collega Brant… Hij heeft echt gelijk, in de zin dat een geweldige tool maar zelden de missende cruciale kennis of vaardigheden kan compenseren van de professional die er gebruik van maakt. Maar laten we dit op een meer positieve manier benaderen. Wat gebeurt er wanneer een echte pro gebruikmaakt van fantastische tools?

Je weet het antwoord al, want de lezers van Ger’s Learning Notes zijn allemaal geweldige learning pros! Een pro met een ‘coole tool’ zal een PRO zijn.

Ger’s Learning Notes #32 - Van Klassikaal Leren naar Blended Leren

Deze aflevering van de learning notes is gevuld met praktische ‘how-to’-tips om van klassikaal naar blended of online te gaan. Er bestaan duizend goede redenen om te kiezen voor een klassikale training. Sterker nog: het kan fantastisch, effectief en erg boeiend zijn. Maar laten we de praktische worstelingen bespreken waar professionals tegenaan lopen wanneer zij een klassikale training willen transformeren tot een meer blended of online versie.

Ger’s Learning Notes #31 - Blockchain

Blockchain? Nee, echt, blockchain? Ja, blockchain! Waarom? Dat zal ik je vertellen. Toen ik mijn carrière in learning & development begon, betrad het internet pas net de werkplek. Ik was er trots op dat ik mijn eigen pc op het werk had - niet iedereen had dat. In het begin hadden we geen internetverbinding, dus ook geen e-mail! En toen, ‘ineens’, was het internet aanwezig in ieder onderdeel van het leven: zowel op professioneel als persoonlijk vlak.

Ger’s Learning Notes #30 - Social Learning

In deze aflevering van de Learning Notes vind je de beste bronnen van experts die uitleggen hoe je optimaal gebruik kunt maken van social learning. Gebruik ze alsjeblieft als gespreksstarters. Reageer, bevraag, bespreek en betwist wat je leest. En nog belangrijker: deel! We hebben jullie allemaal nodig om de beste social learning over social learning te creëren.

Ger’s Learning Notes #29 - ATD19 editie

Heb je ooit meer dan 13.000 L&D-professionals op één plek gezien? Het is mogelijk en het gebeurt op de ATD International Conference and Exhibition. Dit jaar vond de conferentie plaats van 19 tot 22 mei in Washington DC. Het was mijn zesde ATD-conferentie in de VS en het is elke keer weer een unieke en overweldigende ervaring.

Ger’s Learning Notes #28 - Compliance Training

Ik heb onlangs een ontzettend boeiend onderwerp ontdekt dat te maken heeft met leren, namelijk compliance-training! Je denkt misschien dat ik een grapje maak, maar het is echt waar.

Ger’s Learning Notes #27 - Learning Technologies 2019

Heb je iets waar je naar uitkijkt aan het begin van elk nieuw jaar? Ik doe. Het is de conferentie en tentoonstelling van Learning Technologies in Londen. U kunt een goed overzicht krijgen van het actuele en globale landschap van de beschikbare leertechnologieën en nagaan hoe deze technologieën evolueren.

Ger's Learning notes #26 - Leertechnieken

Oefenen is moeilijk; het gaat over het proberen iets te bereiken dat je nog niet beheerst hebt. Dat is een frustrerend proces en voor een beetje opluchting hebben we de neiging om te stoppen met oefenen voor een paar minuten spelen: iets toepassen dat we al onder de knie hebben omdat dat bevredigend is. Niet doen. Blijf bij je oefening tot je je doel bereikt. Dat wordt 'opzettelijke oefening' genoemd. Het is een van de leertechnieken van deze editie van de leernotities.

Ger's Learning notes #25 - Reflectie en zelfbewustzijn

Als learning designers, kunnen we professionals ondersteunen om te leren via reflectie en om een beter zelfbewustzijn te creëren. Maar we moeten het op de juiste manier doen en om je daar wat input voor te geven, reflectie en zelfbewustzijn zijn de belangrijkste onderwerpen van deze editie van de learning notes.