Release 99: You’ve got 99 problems, but this release ain’t one!

10 March, 2023| Reinier Batterink| 4 min lezen

Heb je tijdens het eerste kwartaal ook weleens het gevoel dat je klem zit tussen de spreadsheets? Met alle doelen en planning voor het jaar lijkt het misschien alsof er meer problemen dan oplossingen zijn.

We gaan je helpen en denken met je mee. Leun achterover, ontspan die gespannen schouders en haal diep adem. Dit is Release 99 van aNewSpring. Het is een eenvoudige dit keer, want we willen geen beslag leggen op je volle planning.

Duik erin om alles te leren over bundels (we hebben hier totaaloverzicht van) en hoe we toegankelijkheid benaderen door te voldoen aan de bijgewerkte regels omtrent Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Daarnaast is gebruikerservaring een sterke focus voor ons, dus je vindt ook een update of twee die dingen makkelijker voor je maken.

Al deze wijzigingen zijn beschikbaar vanaf 14 maart 2023.

Oneindig veel plezier met bundels

Met deze release halen we onze functie ‘Bundels’ uit de bèta! Ontdek waarom we de functie hebben geïntroduceerd, welke verbeteringen zijn aangebracht en wat er deze keer live gaat.

De waarom-vraag

Voor deelnemers die voor een groot aantal learning journeys ingeschreven zijn, kan de homepage overweldigend aanvoelen. Tags en filters om ze te doorzoeken helpen, maar we zochten een betere manier om het duidelijk te structureren.

De ‘Bundels’ zijn bedacht om meer flexibiliteit en vrijheid te bieden in hoe je learning journeys structureert in aNewSpring. Deze maken het mogelijk om meerdere learning journeys te groeperen, optioneel te ordenen en te presenteren aan je deelnemers. Hierdoor kun je verschillende leertrajecten clusteren en de deelnemer een beter overzicht geven. Aan de hand van voorbeelden kun je bundels samenstellen van learning journeys per jaar, per module of misschien zelfs één voor alle optionele leertrajecten waarvoor een deelnemer zich kan inschrijven.

De details

De basis van de functie houdt in dat je bundels van cursussen kunt aanmaken, sub-omgevingen kunt beheren en deelnemers kunt toevoegen aan of inschrijven voor de bundelcursussen. Daarnaast zijn we heel bewust bezig geweest met de incrementele verbeteringen van deze feature.

Enkele van de fijnere details die we de afgelopen paar releases hebben toegevoegd:

  • Voortgang als conditie

Pas condities toe op een bundel en ontgrendel zo onderdelen van het programma voor de deelnemer naarmate ze de bundelcursus doorlopen. Het is dan ook mogelijk om een ‘bundelcertificaat’ te verdienen, door het certificaat te plaatsen in een cursus die wordt ontgrendeld zodra alles is voltooid!

  • Inschrijven via API

Deelnemers inschrijven via API. Dit is vooral handig als u inschrijvingen via een ander systeem uitvoert.

Met deze release is er iets nieuws om naar uit te kijken!

  • Flexibiliteit

Cursussen toevoegen aan of verwijderen uit actieve bundels. Zo blijft het actueel en fris.

  • Deelnemersgroepen inschrijven

Voeg deelnemersgroepen toe aan bundelcursussen. Hiermee open je in feite een ander kanaal om deelnemers toegang te geven. Als je groepen gebruikt om deelnemers met dezelfde functie, vaardigheden of taken training te geven, dan kan dit van pas komen. De kers op de taart? Het is ook mogelijk om dit via API te doen.

  • Meer flexibiliteit met templates

Ontwerpers kunnen templates toevoegen aan bundels en beheerders kunnen cursussen toevoegen aan bundels, zelfs wanneer deze al gebruikt worden door deelnemers. Deze toevoeging biedt meer controle en flexibiliteit om nieuwe uitvoeringen samen te stellen in bestaande en actieve bundels.

Een aantal dagen na de release zal je ook templates uit een bundel kunnen verwijderen, zelfs als er bundelcursussen aan zijn gekoppeld. Als beheerder kun je dan de inschrijvingen van de deelnemers op de cursussen die uit de bundel worden verwijderd optimaal beheren.

Met een dergelijke krachtige flexibiliteit kun je het aanbod altijd verbeteren, vernieuwen of aanvullen!

Lees verder op onze support site.

Navigeren met het toetsenbord

Toegankelijkheid is een belangrijk thema bij de updates van ons platform. Om te voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 richtlijnen, hebben we ons gericht op toetsenbordbediening, specifiek voor de deelnemerinterface.

Een korte demo

Zie hoe het werkt

Inloggen en het gebruiken van de catalogus kan met het toetsenbord:

  • Sommige onderdelen, zoals de knoppen, tekstvelden, tabbladen, kunnen met het toetsenbord worden bediend.

  • Deelnemers kunnen op een logische manier door hun leeromgeving navigeren door op bepaalde toetsen van het toetsenbord te drukken, zoals ‘tab’ en ‘enter'.

  • Naast deze acties laten we ze ook precies zien waar ze zich op moeten richten.

Lees verder op onze support site.

Een paar quick wins

  • Ingeleverde bestanden openen in een nieuw tabblad

Om je begeleiders in staat te stellen een ingeleverde opdracht te beoordelen, is het belangrijk dat je de opdracht kunt bekijken. Tot nu toe werden ze standaard gedownload. Dit was niet de beste gebruikerservaring, omdat begeleiders het bestand dan moesten verwijderen als het vertrouwelijke informatie bevatte.

Het openen van de opdracht in een ander tabblad is gebruiksvriendelijker. Zo kan de docent de opdracht in een ander tabblad bekijken en daarna beslissing of deze gedownload moet worden.

  • Een gloednieuwe PDF viewer

Ja, je ziet het goed. We hebben een nu een extra manier om PDF-documenten te bekijken binnen de plus editor.

De belangrijkste verandering is dat deelnemers content niet hoeven te downloaden om documenten te kunnen zien. Daarnaast werkt het ook nog eens sneller!

  • Voeg deelnemers gemakkelijk toe aan cursussen

Eerder moesten beheerders naar een andere pagina navigeren om deelnemers aan cursussen toe te voegen. Deze omslachtige en verouderde flow is verbeterd. Beheerders kunnen deelnemers nu namelijk eenvoudig via een pop-upvenster toevoegen. Daarnaast is deze actie ook nog een sneller uitgevoerd, want we hebben de performance een boost gegeven!

  • Zien waar events ‘in gebruik’ zijn in het overzicht van de events

De kolom ‘In gebruik’ op het tabblad Event toont zowel de uitvoeringen als de activiteiten waaraan het is toegevoegd. Voor meer gemak en duidelijkheid hebben we de kolom ‘In gebruik’ toegevoegd aan het overzicht van de events.

Wil je nóg dieper duiken in alle details? Bekijk dan de volledige Release Notes:

Een aantal van deze features zullen beschikbaar zijn voor aNewSpring voor Trainers; al deze features zullen beschikbaar zijn voor aNewSpring voor Organisaties.

Als je nog vragen hebt over de release, neem dan contact op met onze Support Heroes!

Proactieve organisator Wil 400 km in een dag fietsen

Reinier Batterink

Haalt plezier uit leren van anderen en helpt anderen graag leren over uiteenlopende onderwerpen.

Vind me op