Love to Learn Spotlight: Roy de Vries

Sommige mensen volgen een duidelijk carrièrepad. Ze weten precies wat ze willen en waar ze naartoe werken. Roy de Vries had dat niet. Tenminste, niet vanaf het begin. Learning en development was niet iets waar hij aan dacht toen hij jong was.
"Als kind dacht ik eraan om advocaat te worden. Of misschien een psycholoog," vertelt hij met een grijns. "Vooral omdat ik het leuk vond met mensen te praten. En laten we eerlijk zijn, advocaten hebben een goed salaris."
Maar hoewel zijn vroege ambities in een andere richting wezen, vertellen de stappen die hij na de middelbare school zette een ander verhaal. Van het studeren van onderwijskunde tot het verkennen van online leren: zijn pad was misschien toch doelgerichter dan het destijds leek.
.png&w=3840&q=100)
Na het afronden van de middelbare school, pakte Roy zijn koffers en ging aan het werk als au pair in Zwitserland. Acht maanden lang paste hij op kinderen en hielp hij hen met huiswerk. Zo zag hij van dichtbij hoe het is om iemand te helpen leren.
"Ik ging er niet heen met een grote leerdroom," geeft hij toe. "Maar de één-op-één connectie met de kinderen? Dat vond ik heel erg leuk. Het voelde waardevol en liet me niet meer los."
Dat gevoel bleef hem lang genoeg bij om te beginnen aan een opleiding tot leerkracht lager onderwijs, in combinatie met pedagogische wetenschappen. Maar toen hij tijdens zijn stage voor de klas stond, werd hij met de realiteit geconfronteerd. “Het gaf me niet de voldoening waarop ik had gehoopt,” zegt hij. “Het systeem, de context, het lag me gewoon niet.”

De band tussen vader en zoon
Roy droomde ooit van gitaar spelen voor een klas vol kinderen. Nu gebruikt zijn zoontje de gitaar vooral als drumstel. "Misschien kunnen we op een dag samen lessen en een vader-zoon band starten."
Wat hem wel fascineerde, was hoe mensen leren en hoe je dat proces kunt helpen met slimmere en meer menselijke methodes.
Die nieuwsgierigheid zorgde ervoor dat hij verder keek dan het klaslokaal. Tijdens zijn studie had Roy een bijbaan als Community Manager voor een e-commerce platform, een ervaring die hem kennis liet maken met de wereld van online community building. En toen begonnen de puzzelstukjes op hun plaats te vallen...
Zijn weg naar aNewSpring
Tijdens zijn Master liep Roy stage bij een e-learningbedrijf en kreeg hij de taak om meerkeuzevragen in te voeren op een leerplatform. Het platform? aNewSpring.
"Het was maar een kleine taak," vertelt hij. "Maar ik vond het systeem interessant, hoe het in elkaar zat. En ik merkte dat het bedrijf het op slimme manieren gebruikte in de omgang met hun klanten. Dat is me bijgebleven.”

Liefde op het eerste gezicht
Roy's aNewSpring-avontuur begon met... 100 meerkeuzevragen invoeren.
Een taak voor een stagiair? Zeker. Een keerpunt? Absoluut.
Na dat hij was afgestudeerd, spotte Roy een vacature met de ronkende titel 'Next Generation Digital Learning Expert' bij aNewSpring. De titel alleen al was genoeg om zijn interesse te wekken. Hij solliciteerde en bereikte de laatste selectieronde, maar als pas afgestudeerde had hij nog wat meer ervaring nodig om volledig te passen in zo’n functie.
Dus koos Roy eerst een andere weg. Hij ging aan de slag als Instructional Designer en deed praktijkervaring op met online leren, LMS-systemen en het samenwerken met inhoudsdeskundigen. Het bleek de ideale omgeving om zijn vaardigheden aan te scherpen en zijn inzicht in het ontwerpen van betekenisvol digitaal leren te verdiepen.
Tegen de tijd dat er een nieuwe kans vrijkwam bij aNewSpring, was hij er klaar voor. Hij solliciteerde voor de functie van Customer Success Manager. En dit keer klikte het.
“Ik vond het geweldig om direct met klanten te werken en hen te helpen het platform zo goed mogelijk te gebruiken. Dankzij mijn achtergrond in pedagogische wetenschappen kon ik echt iets extra’s bieden.”

Like a boss
Roy speelde vroeger Bossaball (Ja, dat is een echte sport). Het wordt gespeeld op luchtkussens en trampolines en zijn lengte (1.97!) kwam daarbij erg goed van pas.
De stap naar innovatie
Na een paar jaar voelde Roy dat hij klaar was voor iets nieuws. Hij zag dat er intern een nieuwe rol werd ontwikkeld: Learning Innovator. Een kans om leerprocessen strategischer te benaderen, nauw samen te werken met de collega's van product, content en de community, en mee te bepalen hoe aNewSpring leren neerzet en communiceert.
“Het was geen kant-en-klare functie. Er was niemand anders die precies dit deed. Dat vond ik juist zo spannend,” vertelt hij. “Ik kon de rol vormgeven en meebepalen wat het inhield.”
In zijn nieuwe rol bevond hij zich op het kruispunt van leertheorie en platformontwikkeling. Hij was deels vertaler, deels verbinder. Waar hij eerst klanten hielp om aNewSpring effectief te gebruiken, richtte hij zich nu vooral op het verder ontwikkelen van de leervisie van het bedrijf.

Een onverwachte fascinatie
Begraafplaatsen. “Ze zijn rustig. Vol verhalen. En herinneren je aan wat er toe doet.” Roy bezocht ze van Parijs tot Japan. Niet uit morbide belangstelling, maar uit nieuwsgierigheid.
GROWTH: Het moment dat het kwartje viel
En dat is precies wat hij deed. Als Learning Innovator pakte Roy één grote vraag aan: hoe kan aNewSpring op een gerichtere manier bijdragen aan betere training?
Hij was niet de enige met die vraag. Binnen aNewSpring ontstond er steeds meer aandacht voor hoe je leerontwerpers beter kunt ondersteunen, deels geïnspireerd door medeoprichter Martèn de Prez en toenmalig Learning Innovation Leader Ger Driesen (een persoon waar Roy veel bewondering voor heeft vanwege zijn visie en zijn vermogen om mensen en ideeën te verbinden). Roy bracht met zijn eigen praktische ervaring frisse energie en nieuwe inzichten in deze beweging.
“We hebben ons altijd gericht op het helpen van anderen om mensen te laten leren,” zegt hij. “Maar we wilden die missie meer vorm en richting geven.”
Het oorspronkelijke idee was om een maturity model te maken: iets dat opleiders kon laten zien hoe ver ze waren in het ontwikkelen van effectief leren. Maar die aanpak voelde niet helemaal goed. “Leren is niet voor iedereen hetzelfde. Je kunt in het ene gebied ‘gevorderd’ zijn en toch op een ander vlak de basis missen. We hadden iets nodig dat flexibeler was.”
Het ontstaan van GROWTH
Roy en Martèn namen een stap terug naar de belangrijkste vraag: hoe leren mensen nu écht? Ze lieten de ideeën vrijuit stromen. Overal hingen plakbriefjes, er was veel overleg, een paar chaotische schetsen en flink wat hardop denken. Langzaamaan werden patronen zichtbaar, ontstonden categorieën en kreeg het model steeds meer vorm. Het GROWTH Training Improvement Model kwam tot stand.
“We hadden de naam niet van tevoren bedacht. Maar terwijl alles samenkwam, ontstond er één woord: GROWTH. En dat klopte gewoon. Want dat is leren toch? Groei.”
Het GROWTH-model gaat niet over het simpelweg afvinken van stappen of het halen van niveaus. Het draait om bewust stilstaan, reflecteren en trainingen steeds beter afstemmen op hoe mensen daadwerkelijk leren. “Het is een middel om gesprekken op gang te brengen en nieuwe perspectieven te bieden. Of je nu je eerste cursus ontwikkelt of een hele academie leidt, het helpt je om even te pauzeren, te kijken waar je training staat en hoe je die verder kunt ontwikkelen.”
“Groei is geen eindbestemming, maar een manier van denken.”
De lerende die zelf blijft leren
Roy leeft volgens diezelfde gedachte. Of hij zich nu verdiept in onderzoek, samenwerkt met experts of na elke sessie om feedback vraagt, hij blijft zichzelf ontwikkelen. “Ik kan anderen niet aansporen om beter te worden als ik dat zelf niet doe,” zegt hij eenvoudig.
Vader worden gaf die houding nog meer diepgang. “Je kunt je hele leven bezig zijn met het najagen van de volgende mijlpaal: wanneer je kind gaat lopen, praten, fietsen. Maar dan vergeet je te genieten van het moment dat nú is. Vier waar je staat, neem de tijd om te reflecteren en ga daarna weer verder.”
“Je hoeft niet alles in één keer te veranderen. Maar je moet wel open blijven staan. Vragen stellen. Reflecteren. En vooruit blijven gaan.”

Een lopende voetbal-encyclopedie
Roy wist vroeger alles van voetballers: van hun favoriete been tot de geschiedenis van hun clubs. Test hem tijdens de volgende Love to Learn Experience!

Zie GROWTH in actie
Doe mee met Roy tijdens een interactieve online sessie vol nieuwe inzichten, eerlijke verhalen en misschien, heel misschien, dat ene ‘aha’-moment.
👇 Meld je aan via de knop hieronder