Leerpioniers in de spotlight: Peter Meerman

12 December, 2022| Famke Vromans| 3 min read

Samen met alle leerpioniers in onze community zijn we op een missie om training iedere dag een stukje beter te maken. De inzichten en verhalen die jullie delen, zijn de motor die deze community draaiende houdt.

Daarom gaan we in deze serie in gesprek met andere leerpioniers en stellen hen een aantal prikkelende vragen.

Deze keer gaan we in gesprek met Peter Meerman van SLT Consulting. 

Biografie

Peter Meerman

Peter is de oprichter en eigenaar van SLT Consulting. Hij zou meer willen leren over klussen, waaronder muren metselen, een houten veranda bouwen en zonnepanelen aansluiten.

Voor welk onderdeel van je werk kunnen mensen je ‘s nachts wakker maken?

“Ik hou van mijn slaap, dus eigenlijk vrij weinig. Maar wat ik het leukst vind is dat learning analytics, waar ik me mee bezighoud, bijna een soort detectivewerk is. Je probeert aanwijzingen te vinden en die te onderzoeken. En vervolgens kun je mensen inzichten geven die ze nog nooit gehad hebben.”

Zijn er uitdagingen in je werk die je ‘s nachts wakker houden?

“Tegenwoordig is alles data om ons heen. De grootste bedrijven ter wereld zijn databedrijven. Als je dus kijkt naar wat er buiten L&D gebeurt, dan is iedereen daar verder in dan wij. Ik maak me daarom zorgen dat L&D door steeds minder mensen serieus wordt genomen, als we niet serieuzer omgaan met data en analytics. Maar voor veel mensen is dit een spannende stap, omdat het heel confronterend kan zijn. Als je denkt dat je een fantastisch programma hebt, maar uit de data blijkt dat het niet echt werkt, dan moet je ervoor openstaan om te leren en verbeteren.

Aan de andere kant zouden we bij L&D juist de mensen moeten zijn die daarvoor openstaan. De kans dat het ontwerp van een leertraject vanaf het begin perfect is, is vrij klein. Data helpt je ontdekken of de leerdoelen echt behaald worden. Doe je dit niet? Dan zullen L&D-budgetten in het ergste geval gekort worden, omdat niet goed aangetoond wordt wat ermee gebeurt. Dat baart me zorgen.”

Wat is volgens jou de grootste misvatting over leren?

“Dat we denken dat we met trainingen meer kunnen oplossen dan daadwerkelijk het geval is. Ik denk dat we daar bescheidener in moeten zijn. Mensen leren overal. In de interpretatie van data zitten daarom ook veel vooroordelen.

Houd je bijvoorbeeld bij hoeveel tijd mensen besteden aan trainingen en zit daar een stijgende lijn in? Dan is het makkelijk om te denken dat mensen ook meer leren. Maar het enige wat je ziet, is hoeveel tijd ze aan jouw trainingen besteden. Wat je niet ziet, is wat mensen daarbuiten doen. Hoe vaak ze googelen hoe iets werkt, een YouTube-video kijken of iets navragen in hun netwerk.

We overschatten dus onze rol in leren, en moeten veel breder kijken dan wat wij als L&D kunnen organiseren en faciliteren.”

Ik maak me zorgen dat steeds minder mensen L&D serieus nemen, als we niet serieuzer omgaan met data en analytics.

Peter Meerman, SLT Consulting

Wie of wat zijn jouw inspiratiebronnen?

“Veel opinieleiders binnen L&D vertellen al tien jaar hetzelfde verhaal. Ze hebben boeken geschreven, spreken op conferenties, maar wat ik mis is: hoe pas je de ideeën echt toe? Dat is vaak de ontbrekende schakel.

Mirjam Neelen is bijvoorbeeld iemand die de theorie en praktijk wél samenbrengt. Zij houdt zich bezig met evidence-based learning, wat dichtbij learning analytics ligt. Zonder learning analytics kun je namelijk geen evidence-based learning toepassen.

Daarnaast is Mirjam prettig om mee samen te werken, geeft ze goede feedback en staat ze hier zelf ook voor open. Dat vind ik altijd belangrijk in een persoon.”

Wat doe jij anders dan anderen om jezelf te blijven uitdagen?

“Wat ik toepas, is een concept ‘stealing with pride’. Dat houdt in dat ik meer dan gemiddeld kijk naar wat er buiten L&D gebeurt. Ik kijk bijvoorbeeld veel naar marketing en IT, en denk dan na over wat relevant kan zijn voor L&D.”

Hoe kan de impact van leren vergroot worden volgens jou?

“Door gebruik te maken van data, om inzicht te krijgen in het effect van leertrajecten. Blijkt uit de data dat het gewenste resultaat niet wordt behaald? Dan kun je iets anders proberen. In marketing gebeurt dit veel en noemen ze het A/B-testen. De ene groep krijgt dan een nieuwe uiting te zien en de andere groep een oude uiting. Vervolgens kunnen ze de resultaten vergelijken.

In L&D heb je vaak niet de mogelijkheid om zo te vergelijken, maar we kunnen wel bewuster zoeken naar wat wel werkt en wat niet.”

Aandachtige luisteraar Wil vloeiend Spaans leren spreken

Famke Vromans

Creatieveling die graag de puntjes op de i zet en samen avonturen aangaat.

Find me on