Introductie World Learning Content Clean-up Day

20 March, 2023| Ger Driesen| 3 min lezen

Vandaag lanceren we de World Learning Content Clean-up Day #WLCCD (LinkedIn, Twitter). Vanaf vandaag zal iedere 21 maart gericht zijn op hoe je leercontent die je eerder hebt gecreëerd kunt updaten en opfrissen. Word onderdeel van deze nieuwe beweging, deel de boodschap en vertel ons alles over jouw beste tips, tricks en ervaringen!

Wat is het probleem?

Stel je voor dat je te maken krijgt met leercontent die verouderd is. Het zou verspilling zijn van je tijd en energie om te leren wat niet langer relevant is. Het zou zelfs riskant kunnen zijn voor jou en je organisatie wanneer het te maken heeft met compliance. Of je zal misschien niet in staat om bepaalde taken uit te voeren in een baan waarvoor je gestudeerd hebt. Als content alleen wordt aangevuld door de jaren heen, zonder dat er moeite wordt gedaan om het op te frissen, dan wordt het leren veel moeilijker en kan het leiden tot cognitieve overbelasting.

Learning designers raken wellicht gefrustreerd als ze nooit de tijd krijgen om hun trainingsprogramma’s te actualiseren. En wat denk je van opleiders en interne academies? Wat zou er gebeuren met hun reputatie als ze leeroplossingen leveren met content die inmiddels irrelevant is geworden? Up-to-date content is dus voor iedere stakeholder in de leerwereld van belang.

Waarom is het zo moeilijk?

Heb je ook gehoord dat de halfwaardetijd van kennis aan het afnemen is? Op het gebied van wetenschap en techniek wordt het momenteel ingeschat op vijf jaar. Dat betekent dat na die vijf jaar, de helft van wat je weet verouderd of irrelevant is. We moeten ons ervan bewust zijn dat deze halfwaardetijd kan verschillen op basis van domein. In sommige gebieden is het langer en bij de andere is het korter. Een voorbeeld van de tweede is technologie. Technologische vooruitgangen zijn hier een belangrijke aandrijver voor, maar er zijn er nog veel meer in deze BANI world.

We lijken van de ene crisis naar de andere te gaan. Als gevolg hiervan kunnen zelfs onze diepste normen, waarden en overtuigingen veranderen. Op de lange termijn zou dit kunnen leiden tot culturele veranderingen. Daarnaast zorgen deze crisissen vaak voor nieuwe wetgevingen en regels op het gebied van compliance. Kijk bijvoorbeeld nog eens terug op de pandemie en hoe snel er nieuwe regels werden geïntroduceerd. Dat noemden we ‘het nieuwe normaal’. Ben je je bewust van de status van deze regels, nu we ons stapje voor stapje in een post-corona tijdperk bevinden?

Al deze veranderingen maken het van belang om regelmatig je leercontent en prestatieondersteunende materialen te updaten. Maar hoe zorg je hiervoor?

Video

Doe mee!

Verspreid de boodschap, deel je ervaringen en laat ons weten als (en hoe) je de rest van de community een handje kunt helpen.

Hoe begin je ermee?

Interne leerprofessionals zijn zich bewust van het feit dat deze regelmatige updates noodzakelijk zijn. Datzelfde geldt voor opleiders en performance support designers. Dus, wat het probleem? Ze hebben allen goede intenties en ik denk dat velen van jullie wel herkennen dat die plannen nooit worden uitgevoerd. “We zullen alles updaten tijdens het laagseizoen, zoals de zomer- of Kerstvakantie.” Of: “We plannen het in voor het begin van het nieuwe jaar.” Nope. Iets anders heeft een grotere prioriteit. Dat gebeurt niet één keer, niet twee keer, maar opnieuw en opnieuw.

Degenen die het wel voor elkaar krijgen hebben een proces opgezet dat hen helpt bij het volbrengen van deze belangrijke taak. Door de World Learning Content Clean-up Day hopen we het gesprek op gang te brengen, en goede voorbeelden te vinden en te delen.

Learning trendcatcher Houdt van verbinden

Ger Driesen

Zou een directe verbinding willen tussen zijn brein en het internet. Houdt ervan om mensen te verbinden, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren binnen de learning community.

Vind me op