(P)Reflectie op 2022 en het komende jaar
Is het je opgevallen hoe druk en gestrest mensen op het werk kunnen zijn tegen het eind van het jaar? Ook al weten ze dat er een heel nieuw jaar voor de deur staat. En velen beginnen het nieuwe jaar bijna met diezelfde haast. Dat is geen gunstige aanpak als het om leren gaat. Misschien heb je wel eens gehoord van de kwaliteitscirkel van Deming? Of misschien als ik zeg: ‘Plan, Do, Check, Act’, komt dat je meer bekend voor.
Soms lijkt het alsof mensen op het werk de stappen ‘Plan’ en ‘Check’ overslaan en zich alleen houden aan ‘Do’ en ‘Act’. Er is geen tijd voor reflectie, omdat er druk is; of die nu komt van de productie, de klanten of wie dan ook. Zo blijft de houthakker zijn botte bijl gebruiken om bomen om te hakken, omdat hij geen tijd heeft om hem te slijpen, omdat, nou ja… hij bomen moet omhakken!
En wat dat betreft, voordat we met jullie allemaal delen hoe we het nieuwe jaar inzetten, leek het sommige van onze lieve collega’s (waaronder ikzelf) leuk om te reflecteren en enkele van onze persoonlijke beste momenten van het jaar te delen.
Sunanda’s beste moment:
“2022 was een bijzonder jaar voor mij en mijn gezin. Vanuit de gezellige en warme geborgenheid van thuis, arriveerde ik in een koele en enigszins natte stad, die op de dag dat ik aankwam naar vers gras rook! Het verloren gevoel duurde maar even, tot ik de gezichten zag van de mensen die me begroetten met hetzelfde enthousiasme van onze vaste Google Meet check-ins van negen uur ’s ochtends!
Gewapend met stroopwafels en een luchtbed stapte ik een nieuwe omgeving binnen, letterlijk en figuurlijk. Het verloop vanaf dat moment is niets minder dan ongelooflijk geweest. De collega’s staan altijd klaar om te helpen, zijn bereid om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren. Daarnaast zijn ze enthousiast om Nederlandse eigenaardigheden te delen, waarvan ik moet zeggen dat ze heel praktisch en efficiënt zijn!
Sindsdien heb ik ontzettend veel geleerd, inzichten gedeeld om de waarde die we de markt te bieden hebben te laten groeien en genoten van mijn gesprekken met iedereen hier.
Mijn kennismaking met het platform, buiten de onboarding 101-secties, vond plaats toen ik samenwerkte met het Customer Success team. Met hen verdiepte ik me in de gevarieerde leeractiviteiten waarmee gebruikers soft skills kunnen trainen binnen het aNewSpring-platform. Elk van de activiteiten kan worden gebruikt op innovatieve en tot nadenken stemmende manieren. Bovendien is de sky the limit als het gaat om learning design.”
“Ik heb veel geleerd, inzichten gedeeld om de waarde die we de markt te kunnen bieden te vergroten en genoten van mijn gesprekken met iedereen hier.”
“Het volgende voorbeeld waar ik veel plezier aan beleefde was een case study over hoe we een klant hielpen verder te gaan dan wat het platform ze bood (het bood hen reeds heel veel, en daar maakten ze uitstekend gebruik van!).
Samen keken we goed naar hun hele customer (learner) experience en kwamen we met verbeteringen. Daar plukten ze uiteindelijk de vruchten van, met een gezonde stijging van een belangrijk statistiek die ze bijhielden rond hun deelnemers.”
Lees het klantverhaal van Kompas Veiligheidsgroep »
“Ik wil afsluiten door te zeggen dat ik uitkijk naar de ‘busy(i)-ness’ die 2023 zal bieden, met de rebranding en hernieuwde kracht om onze doelen te bereiken. aNewSpring is een emotie en ik ben klaar voor de drama!”
Roy’s beste moment:
“Het is onmogelijk om alle inspirerende klantgesprekken op te noemen die ik het afgelopen jaar heb gehad. Als Customer Success Manager ga ik het grootste deel van mijn tijd in gesprek met klanten en brainstorm ik over het optimaliseren van hun implementatie. Elke meeting zorgt voor nieuwe inzichten, opvattingen en mogelijke verbeteringen. Daarom wil ik, in plaats van vergaderingen uit te lichten, één specifieke conferentie die ik bijwoonde in de schijnwerpers zetten.
In april mocht ik met Ger op Learning Solutions in Orlando presenteren over Jobs-to-be-Done (JTBD). Zo inspireerden we andere mensen in het L&D-veld, maar ik raakte zelf ook geïnspireerd. De sessies over inclusiviteit, transfer en learning design gaven echt nuttige inzichten die ik vrijwel onmiddellijk in de praktijk kon toepassen.”
Learning Solutions
Achter de schermen bij de conferentie
“Eén die me echt is bijgebleven was het advies om de communicatie over trainingen vanuit de manager te organiseren. De manier waarop een manager een training bespreekt en opvolgt, kan essentieel zijn om de training in praktijk te brengen.
Verder heb ik geweldige nieuwe mensen ontmoet die me tijdens mijn hele verdere reis door 2022 hebben geïnspireerd. Ik kijk ernaar uit om in 2023 veel meer mensen te ontmoeten en nog meer mensen te helpen leren!”
Ger’s beste moment:
“Als ik terugkijk op 2022 waren de beste momenten voor mij de mogelijkheden om gelijkgezinde leerprofessionals weer persoonlijk te ontmoeten na de coronacrisis. Roy heeft onze presentatie bij Learning Solutions in Orlando al genoemd (ja, het was écht zo leuk!), en naast dat hoogtepunt heb ik nog veel meer fantastische evenementen kunnen bijwonen.
Ik kreeg de kans om te spreken bij Next Learning hier in Nederland, het VOV-evenement in België, Learntec en OEB in Duitsland, en ELF in Polen.
Een ander hoogtepunt was het onderzoek naar adaptief leren dat we uit hebben gevoerd samen met BSL en de HAN Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen. Dit heeft zeer interessante resultaten opgeleverd.”
“De beste momenten voor mij waren de kansen om gelijkgestemde leerprofessionals weer persoonlijk te ontmoeten.”
“We staan met die case op de shortlist voor de LPI Impact Awards en dat is natuurlijk één van de dingen waar ik naar uitkijk in 2023. Ik duim voor het evenement van de LPI Awards half februari 2023. Wat de uitkomst ook zal zijn, Roy en ik zullen de resultaten delen op verschillende evenementen, waarvan ATD-ICE in San Diego zeker het spannendst zal zijn!
Ik hoop je ergens te ontmoeten in 2023!”
Introductie van het thema reflectie
Neem de tijd om te reflecteren
Reflectie is een belangrijk element van experiential learning, het best bekend door het cyclische model van Kolb. Wist je dat zowel Deming als Kolb hun aanpak sterk baseerden op het werk van John Dewey? Misschien ben je ook bekend met Stephen Covey’s gewoonte ‘houd de zaag scherp’, die eveneens gaat over de tijd nemen om jezelf te ‘vernieuwen’.
Hoe vaak adviseer jij als leerprofessional anderen om de tijd te nemen en na te denken over hoe ze leren? En hoe vaak pas je dit toe op jezelf? Zoals John Dewey zei: “We leren niet van ervaring, we leren van reflectie op ervaring.”
Wat wordt de focus van reflectie?
We willen reflecteren op onze beste ervaringen van 2022. Zo kunnen we daar verder op bouwen en vooruitkijken naar 2023 voor de vele interessante leermogelijkheden die nog komen. Reflectie en preview, of zoals wij het graag noemen: preflectie (dat is nu zo leuk aan taal: je kunt steeds nieuwe woorden verzinnen)
We gaan (p)reflecteren op 2022 en 2023 door wijze woorden te delen van de mensen met wie we hebben samengewerkt. We blikken terug op evenementen van 2022 en delen onze verlanglijst van evenementen voor 2023. We hebben enkele thema’s in 2022 dieper behandeld, en zijn benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen en de stand van zaken van deze thema’s.
Waarom we terugblikken om vooruit te kijken
Wij geloven dat leren een (voortdurende) reis is, geen gebeurtenis. We geloven ook dat het een stapsgewijs proces is.
Learning design is of kan zo’n proces zijn.
We willen ons inzetten voor verbeteringen volgens het Plan-Do-Check-Act-proces en gelijkgestemde leerprofessionals in onze community helpen hetzelfde te doen. Dit zal voor ons in 2023 een centraal thema zijn en we hopen dat je ons op deze reis zult vergezellen.
Hoe gaan we dit onderzoeken?
We zullen onze oren gespitst houden en de beste ideeën verzamelen op onze verschillende communicatiekanalen. Natuurlijk zullen we van ons laten horen aan de community en samenwerken met anderen. Er zijn altijd best practices om te laten zien als case studies, count us in.
Pik wat sneak peeks mee van de conferenties waar we in 2023 aanwezig zullen zijn. Enkele sprekersplaatsen op grote conferenties zijn al bevestigd. En vanzelfsprekend zullen we erop letten om, waar mogelijk, kortingen voor evenementen te delen.
Nieuw jaar, nieuwe kansen
Een nieuw jaar brengt nieuwe kansen en nieuwe energie. Als we die combineren met de dingen die we geleerd hebben en het meest waardevol waren in het voorgaande jaar, kunnen we bergen verzetten.
Laten we dat doen. Samen. Dus, deel je ideeën, feedback of wensen met ons. We horen graag van je!