Wat we hebben gevonden over het verbeteren van je impact op leren

12 December, 2022| Ger Driesen| 4 min read

‘Elke dag dat je niet beter wordt, word je slechter’ is wat een Japanse collega me heel wat jaren geleden vertelde. Want als je niet vooruitgaat en anderen wel, dan zul je achterblijven. Het maakt onderdeel uit van de professionele mindset om altijd nieuwe en betere manieren te (willen) vinden.

Een goede manier om dat te doen is om geïnspireerd te raken door anderen en hoe zij de lat hoger leggen. Daarom hebben we ons de afgelopen maanden gericht op impact en continue verbetering. Een onderdeel daarvan was het delen van methodes, voorbeelden en verhalen van gelijkgestemde leerprofessionals.

Tijdens ons eigen onderzoek kwamen we erachter dat adaptief leren de studietijd met ruim dertig procent kan laten afnemen! Lees verder en kom erachter wat we nog meer ontdekt hebben. Hopelijk wordt het een bron van inspiratie en zorgt het zelfs voor een paar interessante voornemens om het nieuwe jaar mee af te trappen.

Wat kan je doen om leerimpact te verbeteren?

We waren benieuwd of het perspectief van de deelnemer aanwijzingen kon geven voor verbeteringen. Een onderdeel daarvan is kijken naar wat al bestaat en zien of we goede oude dingen kunnen afstoffen, zoals het ‘Serious eLearning Manifesto’.

Ook belangrijk is de mentaliteit om eens in de zoveel tijd terug te gaan naar de basis en te onderzoeken wat we kunnen aanpassen aan wat we al weten, in een eeuwig veranderende omgeving. Om onze aandacht te richten op het belang van die basis, hebben we de term ‘leerhygiëne’ geïntroduceerd.

Natuurlijk waren we ijverig op zoek naar wie binnen onze community in staat was om anderen te helpen met hun verhaal. We hebben gezocht naar, vonden en deelden mooie voorbeelden van hoe leerprofessionals in verschillende situaties zorgden voor verbetering, door een iteratieve aanpak. Eén ding werd duidelijk in die diverse cases: impactvolle opleiders werken hard om te blijven verbeteren en herzien hun werkprocessen (met behulp van data). De focus ligt bij hen niet alleen op de kwaliteit van hun eindproduct, maar ook op het proces dat voorafgaat aan de oplevering ervan. Leren is een proces, maar dat geldt net zo goed voor learning design en ontwikkeling.

Verbetering kan ook gerealiseerd worden door de implementatie van leertechnologie. Dit is niet altijd makkelijk en werkt het best middels een duidelijke stap-voor-stap-methode.

Waarom is verandering nodig om een impact te blijven maken met je training?

Verandering is overal om ons heen. We horen veel over technologische veranderingen en ervaren die ook dagelijks. Als we relevant willen blijven binnen onze functie, moeten we ons verbeteren.

Leren kan bijdragen aan dat doel, maar leren zelf moet ook blijven doorontwikkelen. Adaptief leren is hier een mooi voorbeeld van.

Een andere recente invloed is de nasleep van de coronapandemie. Voor veel mensen betekende dit dat ze moesten herevalueren welke betekenis en welk doel werken voor hen heeft. Zo’n maatschappelijke verandering van hoe we naar werk kijken, verandert ook hoe we kijken naar werkplekleren. De focus op de pains and gains van mensen die hun werk doen is een rijke bron voor learning designers die hun eigen werk willen verbeteren. Het Jobs-to-be-Done-framework is een manier om dit te benaderen.

Verbetering betekent verandering en verandering is iets geks. Geleidelijke veranderingen lijken elke dag gemakkelijk te gebeuren, maar grote veranderingen hebben een slimmere aanpak nodig. Dat maakt het belangrijk om te begrijpen wat de beste manier is om die verbeteringen te realiseren.

Hoe kan je profiteren van onze bevindingen?

Dus, wat kwamen we tegen en hoe kun jij profiteren van wat we hebben ontdekt? Allereerst werd het duidelijk dat opleiders die (grote) verbeteringen doorvoeren een mindset hebben toegepast die gericht is op continue verbetering.

Ze houden hun ogen en oren open om kansen te spotten, om zo beter te worden in wat ze doen. Dit gebeurt op verschillende niveaus. Ze zijn zich bewust van veranderingen op het gebied van technologie en de maatschappij. Daarnaast zijn ze nieuwsgierig en willen ze altijd toegang hebben tot data en analytics om kansen te ontdekken.

Deze opleiders kijken verder dan het product door ook het proces onder de loep te nemen. Dit wordt herzien en er wordt gezocht naar punten die verbeterd kunnen worden. Dat wordt vaak gedaan door middel van een iteratieve methode. Er worden dus meerdere kleine stappen gezet (en getest), wat uiteindelijk zorgt voor die grote verandering.

Een ander belangrijk advies is om meer naar ‘buiten’ te kijken. Er is zoveel kennis beschikbaar; je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er is een hoop evidence-informed kennis te vinden over hoe leren werkt. Daarnaast zijn er geweldige voorbeelden van anderen waar je van kunt leren. Opleiders die bereid zijn om te verbeteren, proberen altijd om een stevige basis neer te zetten en staan open om te leren van anderen.

Wat nu?

We naderen het einde van het jaar en je zit misschien al na te denken over je eigen nieuwjaarsvoornemens. Waarom verzin je niet een paar die gefocust zijn op verbetering, op basis van de materialen die we de afgelopen maanden met je gedeeld hebben?

Ook in 2023 staan we voor je klaar. We gaan reflecteren op 2022 en blikken vooruit op het nieuwe jaar. We nodigen je uit om weer met ons op avontuur te gaan, dus vergeet niet om aan te haken door je te abonneren op aNewLetter!

Learning trendcatcher Houdt van verbinden

Ger Driesen

Zou een directe verbinding willen tussen zijn brein en het internet. Houdt ervan om mensen te verbinden, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren binnen de learning community.

Find me on