Leyden Academy

Ga op de stoel zitten van de deelnemer

Wat kunnen mensen zelf doen om gezond oud te worden? Hoe bereik je die mensen? Hoe zet je hen aan tot gedragsverandering? Een opdracht vol uitdagingen voor Marie-Louise Kok van Leyden Academy.

De MOOC

Leren over gezondheid en veroudering

Marie-Louise, de Digital Learning Expert bij Leyden Academy, legt ons uit waarom het instituut zo belangrijk is: “De Nederlandse bevolking vergrijst, we leven steeds langer en de generatie van babyboomers is met pensioen. Dit biedt kansen en uitdagingen voor de samenleving. Bij Leyden Academy gaan we met die vraagstukken aan de slag. We onderzoeken bijvoorbeeld de beeldvorming over oud worden en hoe je de zorg voor oude mensen optimaal inricht. Maar ook naar wat mensen zelf kunnen doen om langer in goede gezondheid te leven. Want veel ouderdomskwalen kun je door je leefstijl voorkomen of vertragen.”

Dat is precies waar de oorspronkelijke Engelstalige MOOC Healthy Ageing in 6 Steps zich op richt. En denk dan niet dat deze gratis online cursus alleen bedoeld is voor kwetsbare ouderen, want iedereen wil toch graag gezond en vitaal oud worden. Het gaat bij Leyden Academy nu eenmaal niet om kalenderleeftijd; het verouderingsproces begint in feite vanaf het moment dat je geboren wordt.

De persoon achter het project

Marie-Louise Kok leren kennen

Een erg mooi doel, maar voor we daar verder op ingaan zijn we benieuwd naar Marie-Louise zelf. Zij is namelijk de kracht achter de MOOC die in het Engels en in het Nederlands beschikbaar is.

Als echte ‘vakidioot’ op het gebied van online leren voert ze het liefst meerdere projecten tegelijk van A tot Z uit. Ze houdt zich graag bezig met hoe je van een idee iets maakt wat impact heeft. Bovendien is ze ervaren en zakelijk ingesteld. Zo won ze in het verleden een prijs en financiering bij Sanoma voor een marktplaats voor online cursussen (Ucourse.nl) en lanceerde ze met een team het onderwijshulpmiddel Listr.nl. Hierbij gebruikte ze de Lean Start-up methode wat nu nog steeds leidend is voor de manier waarop ze projecten aanpakt.

Op de vraag wat ze nu precies zo leuk vindt aan het uitproberen van verschillende tools antwoordt ze nuchter: “Tja, dat zit in de aard van het beestje denk ik”. Een echte geek dus, puzzelend met online applicaties terwijl ze daarnaast veel op haar vakgebied consumeert en niet bang is om te experimenteren.

Waarom maakte ze de overstap naar Leyden Academy? Eigenlijk was dat een beetje toeval. Ze was op zoek naar een groot project waarbij ze zich kon nog meer kon specialiseren in digital learning. Het liefst iets waarmee ze echt impact zou kunnen maken en met een mooi maatschappelijk doel. Daar bood de vacature voor Digital Learning Expert van Leyden Academy een perfecte gelegenheid toe.

Van Engels naar Nederlands

Een succesvolle MOOC transformeren

Terug naar de MOOC, er moest een Nederlandse variant komen van de succesvolle Engelse editie, die door meer dan 10.000 deelnemers werd gevolgd. Via welk platform dat zou gaan, of hoe deze MOOC precies vorm zou krijgen, stond nog volledig open. Voor de Engelse voorganger was platform EdX gebruikt, maar Marie-Louise concludeerde al snel dat dit geen optie was voor de Nederlandse variant. Voor publicatie op EdX moet je als instituut meerdere cursussen per jaar produceren en is er een kostbare jaarlijkse licentie nodig.

Marie-Louise stelde een shortlist van leerplatformen en LMS-en samen. Zo kwam ze ook terecht bij aNewSpring. De combinatie van functionaliteiten (waaronder het aanmaken van leerdoelen, inzet van diverse talen, koppeling met Payment Service Provider) en tarifering was interessant. Daarnaast was het gebruiksvriendelijke karakter prettig en gaf de doorontwikkeling van de software, de goede support desk en de juiste prijs/kwaliteit verhouding de doorslag bij de keuze.

De trailer

Gezond ouder worden in zes stappen

In een tijdsperiode van zes maanden werd de Nederlandse versie door Marie-Louise en haar collega’s in elkaar gezet. De intake werd gedaan door middel van een inschrijfformulier op de site van Leyden Academy en mede dankzij veel media-aandacht (via o.a. Zin, Plus, Libelle Online en Max omroep) werd al snel werd het maximum van 1200 deelnemers gehaald. Dit laat ook duidelijk zien dat het onderwerp en meer aandacht voor preventie enorm leeft en dat gratis natuurlijk ook drempels wegneemt.

Op 1 mei gingen de deelnemers van start met een doorlooptijd van ongeveer zes weken. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers is 67 jaar. Maar liefst 97% is ouder dan 41 jaar. De oudste deelnemer is 92 jaar en ruim 74% van de deelnemers had hiervoor nog nooit een online cursus gevolgd. Zo zie je maar weer dat je nooit te oud bent om te leren!

Zorgen voor succes

De juiste doelgroep bereiken

Wat is dan het geheim voor het succesvol in de markt zetten van een online leerprogramma cursus? Volgens Marie-Louise staat of valt succes met het bereiken van je doelgroep. Een goede samenwerking met (eigen) communicatiemensen is erg waardevol. Daarnaast helpt haar online marketingachtergrond. Zo kan een goede vertaling van de ‘what’s in it for you?’ in promotionele uitingen en trailers een belangrijke rol spelen. Ook raadt ze vriendelijke uitnodigingen, actieve moderatie en stimuli gedurende de cursus aan. Ze heeft over haar ervaringen met en tips voor een succesvolle MOOC geschreven.

En nu?

Naast de MOOC zet Leyden Academy aNewSpring in voor blended en online cursussen voor zowel burgers als professionals, zowel in Nederland als internationaal. Zo bieden ze bijvoorbeeld een executive leergang Veroudering en Gezondheidszorg voor zorgbestuurders en -managers met een online leeromgeving. Daarnaast is Marie-Louise nu onder andere bezig met een leerprogramma over ‘Ontpillen – gezonder leven met minder pillen’. Ook een actueel thema waarbij ze microlearning inzet.

Ze kwam op het idee toen ze het Learning 2017 evenement bijwoonde van Elliot Masie in Orlando, in de VS, waar ze veel hoorde over microlearning: “Een echte aanrader die reis, want je bezoekt ook diverse L&D-afdelingen van organisaties in Amerika.”

Tenslotte vroegen we Marie-Louise naar haar gouden tip voor de leerprofessional, waarop ze antwoordde: “Ga op de stoel zitten van de deelnemer en experimenteer.”

Geïnspireerd geraakt?