HBtraining

Sneller effectief personeel dankzij online onboarding voor Generatie Z

Hoe zorgen we ervoor dat mensen uit Generatie Z precies weten wat ze moeten doen als ze in de winkel staan, zonder dat ze heel erg gemotiveerd zijn om te leren?

De winnaar van de aNewSpring awards 2020 laat zien hoe ze dit vraagstuk hebben aangepakt en nemen de bezoekers mee in deze inspirerende learning journey.

De uitdaging

Sales promotors zo uitrusten dat ze meteen aan de slag kunnen

Sales promotors zijn doorgaans studenten die dit werk als bijbaan doen, zegt Nicole van de Ven – Smeelen van HBtraining. Zij gaan in allerlei winkels aan het werk, maar het is voor hen niet altijd even duidelijk voor wie ze nou werken, wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen.

“Ze zijn niet altijd even gemotiveerd om hierover te leren, ze willen vooral geld verdienen. Daarnaast is hun spanningsboog kort en zijn ze visueel ingesteld. Ze kijken vooral veel uren op hun mobiele telefoon.”

De oplossing

Een persoonlijke learning journey voor elke sales promotor

Passend bij het profiel van de doelgroep was het in ieder geval belangrijk dat de learning journey gemakkelijk mobiel toegankelijk was. Met bovendien veel afwisseling in leervormen en veel interactiemogelijkheden.

“We hebben gebruikgemaakt van video, vloggen, quiz-elementen en (inlever)opdrachten. Verder is de vormgeving aantrekkelijk, gebruiken we grappige gif-jes en een tone of voice die de doelgroep aanspreekt,” aldus Nicole. Zo is er geen ellenlang handboek om door te ploegen, maar worden er komische illustraties gebruikt die ingaan op de huisregels. Door de top down aanpak hoeven deelnemers alleen te leren wat zij nog niet weten. “Heel efficiënt.”

De winnende presentatie

Tijdens de aNewSpring Awards presenteerde Nicole van de Ven – Smeelen van HBtraining de learning journey.

Door middel van welkomstvideo’s van coaches kantoor krijgt de deelnemer een indruk van zijn collega’s bij HBBA. Daarnaast gaat hij of zij vloggen over hun eerste werkdag, de eerste week en de eerste maand. Deze vlogs (#zwaarleven) zijn onderdeel van een video-inleveropdracht. Op deze manier hebben de jongeren ook contact met hun coaches.

Generatie Z wil zich blijven ontwikkelen, weet Nicole. “In persoonlijke vlogs vertellen collega’s waarom werken bij HBBA zo leuk is. Zo maken we van de medewerkers ambassadeurs en kunnen sales promotors zien welke carrière-mogelijkheden er binnen HBBA zijn. We hebben mooie voorbeelden van collega’s die van sales promotor zijn doorgegroeid naar bijvoorbeeld Business Unit Manager of General Manager.”

Het onboarding programma wordt voor iedere sales promotor op maat gemaakt door merkspecifieke modules op te nemen in zijn of haar persoonlijke learning journey.

Het resultaat

80% van de deelnemers slaagt

Het onboarding-programma zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers een warm welkom krijgen, dat ze sneller productief zijn in hun functie en meer bekendheid en binding hebben met HBBA, zegt Nicole van de Ven – Smeelen. Door de coronapandemie gingen er veel minder sales promotors aan de slag, maar zij ziet al wel mooie resultaten: “Tachtig procent van de deelnemers slaagt voor de eindtoets. Er wordt ook al veel gevlogd.“

Reacties van deelnemers

"Er zaten veel leuke elementen in het onboarding programma waardoor ik snel up en running was in mijn functie en me ook meteen thuis voelde."

"Door het onboarding programma heb ik een beter gevoel gekregen bij alle werkzaamheden die we doen en de mogelijkheden binnen het bedrijf."

"Leuk om op mijn eerste werkdag een welkomstvideo van de directeur te krijgen. Ik voelde me gelijk betrokken en erg welkom!"

Over Nicole

Nicole van de Ven – Smeelen van HBtraining kreeg het harde en zelfstandige werken met de paplepel ingegoten. Ondek haar eigen leerreis naar de Learning Journey Award.

Lees haar verhaal

Maak zelf een inspirerende learning journey

Ga in gesprek met een van onze specialisten