BUILD UP Skills

E-learning voor de bouw- en installatiesector

Duurzaamheid is onverminderd populair, ook voor de 300.000 mensen die in de bouw- en installatiesector werken. Maar hoe zorg je ervoor dat zij beschikken over up-to-date vakmanschap?

De uitdaging

Zorgen dat installateurs over de juiste kennis beschikken

Vroeger was er een duidelijke scheiding tussen beroepen en taken, bijvoorbeeld tussen die van de bouwvakker en de installateur. Die scheiding is tegenwoordig een stuk kleiner. Er wordt van ze verwacht dat ze van meerdere markten thuis zijn, terwijl ze hier in de eerste plaats misschien niet voor zijn opgeleid.

Bovendien is er een sterke focus bijgekomen rond het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Denk bijvoorbeeld aan het isoleren van huizen, het installeren van zonnepanelen of het plaatsen van warmtepompen. De verduurzaming van de gebouwde omgeving vraagt om up-to-date vakmanschap. Hoe realiseer je dit? En hoe zet je de eerste stap om de 300.000 mensen die in de bouw- en installatiesector werken te bereiken?

Het concept

E-learning voor de bouw- en installatiebranche

Om ervoor te zorgen dat bouwvakkers en installateurs over de juiste kennis beschikken is door de Europese Unie het BUILD UP Skills initiatief opgezet. In Nederland is er een consortium gevormd door partijen uit de bouw- en installatiesector (ISSO, BouwRadius, OTIB en vier ROC’s). Dit consortium heeft in de afgelopen twee jaar ruim 70 e-learning journeys gemaakt voor vakmensen in de bouw- en installatiebranche.

De e-learning is onder andere te volgen via de BUILD UP Skills Advisor-app. Naast de e-learning bevat deze app een catalogus met links naar relevante bijscholing zodat werknemers in de bouw- en installatiesector het actuele bijscholingsaanbod kunnen bekijken.

Het resultaat

Een app die mensen laat leren

Om zonder steeds weer in te hoeven loggen aan het werk te kunnen, is er achter de schermen gebruik gemaakt van de Learning Tools Interoperability (LTI) en de Application Programming Interface (API) van aNewSpring. Hierdoor kan wanneer iemand is ingelogd in de BUILD UP Skills Advisor-app automatisch worden ingelogd op het aNewSpring platform én automatisch worden doorverbonden naar de mobiele leeromgeving. Daarbij kan de persoon doorgaan naar waar diegene de vorige keer met leren gestopt is en toont de app de meest recente resultaten van de gebruiker.

Q&A met Jan Cromwijk, Projectcoördinator bij ISSO

Wat zijn de veranderingen voor de bouwvakker en installateur waar de BUILD UP Skills Advisor-app bij helpt?

"Voor verduurzaming van gebouwen zijn veel nieuwe technieken beschikbaar en er zullen de komende jaren steeds nieuwe technieken bijkomen. Echt duurzaam is het pas als deze technieken zo worden aangebracht dat de bewoner er echt profijt van heeft, bijvoorbeeld door een lagere energierekening en meer comfort.

Om dit te realiseren heeft elke werknemer in de bouw- en installatiesector een brede basiskennis nodig van duurzame bouw- en installatietechnieken. Met de BUILD UP Skills Advisor-app heb je direct toegang tot deze basiskennis. Onze doelstelling voor 2020 staat op 30.000 actieve gebruikers."

Wat zijn de reacties van de gebruikers?

"Inmiddels zijn er ruim 1800 gebruikers. Ruim 75% gebruikt de app alleen voor het vinden van bijscholing. Van de andere 25% zien we dat zij de e-learning vooral kort gebruiken. Bouwvakkers en installateurs vinden de e-learning al snel te uitgebreid. Ongeveer 20% van de e-learners duikt er diep in. Zij ronden meerdere e-learning journeys af en komen regelmatig terug voor meer.

Op basis van deze resultaten zullen wij in de toekomst vooral meer ultrakorte e-learning gaan ontwikkelen of actiegerichte e-learning die we in ‘kleine porties’ uitserveren. Niet de reis staat dan centraal, maar de belevenissen onderweg."

Wat waren jouw grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van de e-learning en wat heb je van ‘de reis’ geleerd?

"De grootste uitdaging was het op een goede manier bevragen van experts. De experts beschikken over erg veel informatie en vinden alles belangrijk. Hier neem je al snel veel te veel hooi op de vork. Op basis van de eerste e-learning journeys hebben we onze methode zo ingericht dat we een expert in een interview 11 vragen stellen.

Deze vragen beantwoordt de expert in steekwoorden (de essentiële kennis en begrippen). Vervolgens kreeg de expert 8-16 uur om bij deze begrippen korte stukjes tekst en veel afbeeldingen aan te leveren. Deze werden vervolgens door onze redactie omgezet naar een e-learning journey, inclusief verwerkingsvragen. Met deze aanpak ging de inspanning per module omlaag van 80 uur naar 24."

Wat vind je het meest inspirerende aan het resultaat?

"De naadloze integratie tussen onze app en de aNewSpring omgeving. Het resulaat is het gemak voor de gebruiker."

Waarom hebben jullie voor aNewSpring gekozen?

"aNewSpring bood de benodigde LTI en API functionaliteit en dacht actief mee bij de realisatie en implementatie. Daarnaast merkten we dat veel aanbieders van bijscholing beperkte ervaring hebben met e-learning. Vanuit deze gedachte werkt ISSO nu samen met BouwRadius aan het inrichten van aNewSpring ecosysteem met sub-omgevingen. Hierbij hebben wij veel steun gehad de ervaring van aNewSpring met de GGZ Ecademy en de actieve coaching van jullie collega Paul van Helmond."