BSL

Adaptieve module medisch rekenen

Hoe bepaal je de hoeveelheid zuurstof die een patiënt nodig heeft? Of de druppelsnelheid van een infuus? Verpleegkundigen doen dit door medisch te rekenen. Een essentieel onderdeel van hun werk, maar niet voor iedereen het leukste onderdeel. Reden voor uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum om samen met aNewSpring een laagdrempelige en aantrekkelijke leerinterventie te ontwikkelen.

De uitdaging

Medisch leren rekenen om medicatie toe te kunnen dienen

Het geven van de juiste medicijnen in de juiste hoeveelheid vergroot de medicatieveiligheid, een belangrijk punt in de zorg. Hoewel er hierin al veel is geautomatiseerd, vinden zorginstellingen het belangrijk dat verpleegkundigen begrijpen en kunnen beredeneren hoe dat werkt.

Uitgever Bohn Stafleu van Loghum zocht hiervoor een leerinterventie die leuk en eigentijds is, een zo aantrekkelijk mogelijk ontwerp met zoveel mogelijk interactie.

De oplossing

Een adaptief leerpad voor verpleegkundigen

De module medische rekenen is een adaptive learning journey. Niet een module waar iemand eindeloos doorheen moet klikken, maar precies datgene leren en oefenen dat de cursist nog niet onder de knie heeft, waardoor het niet meer tijd kost dan nodig.

De leerinterventie wordt ondersteund door filmpjes van rekendocent meneer Megens, die aan de hand van praktijkvoorbeelden uitlegt hoe ingewikkelde sommen gemakkelijk kunnen worden uitgerekend.

De casuïstiek werd geleverd door verpleegkundigen van het Radboudumc, die steeds hebben meegekeken of de cursus goed aansloot op de praktijk.

Het resultaat

Laagdrempelig leerpad om de basis onder de knie te krijgen

“Klanten in de zorg zijn er echt heel enthousiast over,” vertelt Karin Linden, senior uitgever bij Bohn Stafleu van Loghum. “Omdat de methode zo laagdrempelig is, vanwege de filmpjes en omdat je niet meer hoeft te doen dan nodig is. Mensen krijgen er zelfvertrouwen van, want ze hebben het gevoel dat ze medisch rekenen kunnen leren, terwijl sommigen van zichzelf dachten dat ze dat niet konden.”

Drie maanden na de lancering volgden 4500 deelnemers – verplicht door hun werkgever – de module medisch rekenen. De leerinterventie is gemaakt voor kinderverpleegkunde en radiologie, maar kan ook voor andere specialismen en andere typen zorg worden ingezet. De module bestaat uit een basismodule met alle basisvaardigheden aangevuld met modules met specifieke casuïstiek die is gericht op de verschillende deeldisciplines. Deze worden in de toekomst verder uitgebreid.

De presentatie

Om goed uit te leggen wat het platform nu precies betekent voor BSL, gaven Karin en Maartje tijdens de aNewSpring Awards een kijkje achter de schermen. 

Zij presenteerden de learning journey, waar een rol is weggelegd voor dé rekenexpert voor verpleegkundigen: meneer Megens. Karin en Maartje lieten in een leuke presentatie zien hoe adaptiviteit ook hier kan zorgen voor een hoger leerrendement.

Een cursus 33% sneller afronden?

Dat is wat bereikt kan worden met adaptief leren. Een opvallend resultaat van het onderzoek dat we samen met BSL uitvoerden.

Lees verder

Meer weten over adaptive learning?