Hoe maak je een Ecosysteem voor leren?

Over Ecosystemen voor leren en presteren

Een Ecosysteem voor leren en presteren bestaat uit een aantal samenhangende componenten die leren en presteren ondersteunen. Ze helpen professionals bij het uitvoeren van hun taken.

De componenten die een belangrijke rol spelen bij bij zo’n Ecosysteem zijn:

  • Training – om kennis en vaardigheden te vergroten
  • Ontwikkeling – om persoonlijke groei te ondersteunen
  • Performance Support – om taken makkelijker en sneller te doen
  • Toegang tot relevante informatie – die nodig is om het werk te doen
  • Toegang tot experts – die je kunt consulteren rondom jouw werk
  • Assessments – om je sterke en minder sterke punten in beeld te brengen
  • Werkplek assignments – om te leren op de werkplek en van het werk
  • Een sociaal platform – om je kennis en ervaring te delen en gebruik te maken van wat anderen delen

Klantcases:

GGZ Ecademy is uitgegroeid tot een leerEcosystemen met een eigen digitaal leerplatform en 60 sectorspecifieke leermodules. Meer informatie »

De belangrijkste kenmerken van een Ecosysteem voor leren en presteren

  • Het kan een resultaat zijn van een spontaan proces waarbij losse elementen en initiatieven worden gebundeld tot een overkoepelend systeem.
  • Het kan een resultaat zijn van een bewuste keuze om een aantal interventies, programma’s en systemen bij elkaar te brengen om mensen beter te ondersteunen bij het uitvoeren van hun werk.
  • Het onderling verbinden van verschillende elementen is essentieel. Als de verschillende elementen elkaar aanvullen en versterken, krijg je een effectiever ecosysteem. . Met andere woorden: 1+1 = 3.
  • Je kunt het zien als een ‘levend iets’ wat zich verder ontwikkelt naarmate de tijd vordert. Het kan uitgebreiden en doorgroeien, maar ook kleiner worden en tot een einde komen (al hopen we natuurlijk dat dit niet gebeurt!).
  • Zoals met alle levende dingen, floreert een ecosysteem wanneer het regelmatig en goed onderhoudt en verzorgt. Denk aan ‘tuiniers’ ; je hebt ‘tuiniers’ nodig om een gezond ecosysteem te ondersteunen.
  • Een Ecosysteem ontwikkelen en effectief houden, kost tijd – het moet groeien en ontwikkelen; je kan er niet zomaar eentje kopen.
  • Een Ecosysteem verandert gedurende de tijd – gebruikers en begeleiders voegen nieuwe elementen toe terwijl andere elementen verouderen en wellicht niet meer bruikbaar zijn.
  • Een Ecosysteem voor leren is vaak gericht op een bepaald onderwerp waarbij het ondersteuning biedt. Denk aan het ontwikkelen van leiderschap, projectmanagement of vernieuwing.

Alle functies in aNewSpring kunnen bijdragen aan het opzetten van een ecosysteem voor leren:

  • Subomgevingen
  • Submanagement
  • LTI connectie
  • Events
  • Catalogue
  • Blended learning
  • Reportage engine
  • Assessments
  • Certificaten
  • Geconditioneerde leer activiteiten
  • Inleveropdrachten
  • MemoTrainer™
  • Social and mobile learning

Componenten van een Ecosysteem gericht op leren en presteren

Components Ecosystems_aNewSpring

*Een Ecosysteem wordt altijd beïnvloed door de omgeving. Je kan niet zomaar een ander Ecosysteem kopiëren en verwachten dat het op dezelfde manier functioneert in een andere context. Je zult het zelf moeten ondersteunen en begeleiden om het op de gewenste manier te laten ontwikkelen.

Redenen om een Ecosysteem gericht op leren te maken

Samenhangende aanpak

Wanneer kortetermijnoplossingen niet werken en een ingewikkeld probleem of een omvangrijke ambitie vraagt om meer dan een losse aanpak, kan de verbondenheid van verschillende benaderingen ondersteuning bieden bij leren en presteren.

Betere leercultuur

Een leerEcosysteem kan de leercultuur binnen een bedrijf verdiepen – iets wat meestal als positief wordt ervaren.

Meer effectiviteit

Het geïntegreerde karakter maakt het mogelijk ingewikkelde leermethodes en productiviteitsproblemen effectief aan te pakken.

Duurzaamheid

Een gezond Ecosysteem is duurzaam. Het heeft meerdere gebruikers die de ondersteuning van het systeem benutten en waarderen, waardoor ze het bestaan van het systeem zullen beschermen in moeilijke tijden of bij het verkleinen van een budget.

Adaptiviteit

Een leerEcosysteem biedt niet alleen stabiele ondersteuning, het blijft zich ook voortdurend ontwikkelen en kan zich goed aanpassen op veranderende omstandigheden.

Ger Driesen
”Wanneer je ondersteuning nodig hebt bij een project gericht op leren en ontwikkelen, kies dan voor een werk- en leerEcosysteem”.

__

Ger Driesen
Learning Innovation Leader bij aNewSpring

Hoe maak je een Ecosysteem om leren en ontwikkelen te ondersteunen?

De basis van het leerEcosysteem

  • Laten we beginnen met waarom: waarom zou een Ecosysteem het leren beter faciliteren in een specifieke situatie en zou het systeem de belangrijkste inhoud het beste kunnen verbinden?
  • Spreek duidelijk af wie de eigenaar, beheerder of facilitateur van het Ecosysteem is en ga na of deze persoon de juiste bevoegdheid heeft om het plan te realiseren.
  • Spreek duidelijk af met de eigenaar/beheerder hoe het Ecosysteem de organisatie zal ondersteunen (welke problemen het zal aanpakken) en hoeveel grondstoffen (financiële middelen, mensen) er beschikbaar zijn.
  • Bekijk wat er al op de juiste plaats beschikbaar is – het komt nauwelijks voor dat je met niets moet beginnen.
  • Wees je bewust van de essentie en waarde van bestaande elementen, hoe deze verbeterd kunnen worden en wie zich ervoor verantwoordelijk voelt.
  • Werk met hen samen.
  • Begin met het maken/integreren van verbanden tussen de elementen die al beschikbaar zijn. Hoe kan een combinatie van deze elementen de effectiviteit verbeteren?
  • Bekijk en organiseer de ‘verzorging’ die nodig is voor duurzame effectiviteit.
  • Beslis in welke volgorde elementen gaan worden toegevoegd: welke zullen de meeste waarde toevoegen aan de bestaande inhoud? Begin hiermee.
  • Stel een team samen van ‘tuiniers’ om samen te werken met de eigenaar/beheerder. Spreek regelmatig af om te kijken welk onderhoud nodig is en
  • welke elementen als volgende kunnen worden toegevoegd.
  • Werk samen met ICT deskundigen om de juiste ICT te onderbouwen, denk hierbij ook aan het goed onderhouden van deze basis.
  • Werk samen met communicatie deskundigen om het Ecosysteem te introduceren, plaatsen, promoten en branden zodat (potentiële) gebruikers weten hoe het werkt en waar ze het systeem kunnen vinden.

Til het Ecosysteem naar een hoger niveau

  • Maak een prototype, test het en scherp het aan: betrek (toekomstige) gebruikers al vroeg in het proces zodat ze het systeem kunnen testen en feedback kunnen geven. Hierdoor wordt de effectiviteit en toegankelijkheid van het systeem makkelijk verbeterd.
  • Integreer gebruiksvriendelijke technologie – laat de technologie ondersteunen bij het maken van connecties tussen verschillende elementen en maak dit toegankelijk.
  • Integreer gebruikersgerichte inhoud en bronnen – zorg dat het Ecosysteem een platform is waar gebruikers hun beste ervaringen, manieren van aanpak en kennis kunnen delen. Dit zorgt er ook voor dat het Ecosysteem een systeem met veel gebruikers wordt.
  • Wees niet bang: durf te filteren. Delen van het Ecosysteem zullen minder belangrijk of zelfs onbruikbaar worden met de tijd. Hou het systeem schoon en haal dus de overbodige items weg.
  • Sta open voor nieuwe mogelijkheden, een andere aanpak en nieuwe technologie die het Ecosysteem mogelijk kunnen helpen. Durf te experimenteren, maar wees ook geduldig. Geef niet op en onthoud dat niet elke poging even succesvol zal zijn. Leer te achterhalen wat werkt en wat niet, en waarom.
  • Ga verder dan het gewoonlijke en zoek naar creatieve manieren om het platform te promoten. Realiseer je ook dat branding de relevantie, toegankelijkheid en gebruikservaring kan vervangen.
Patricia van der Have

Wil je meer weten?
Patricia Helpt je graag op weg
010 2447460
Stuur Patricia een email

Bekijk onze  klantcases: