Hoe ontwerp je blended learning?

Over Blended Learning

Ooit was ‘face-to-face’ leren de populairste manier van leren. Nog steeds is het ‘offline’ leren in een klaslokaal erg gebruikelijk. Echter is online leren dat nu ook, mede door de komst van (snel) internet en toenemende digitalisering. Als je deze twee leervormen mengt, dan ontstaat er ‘blended learning’. Tegenwoordig kun je blended leerprogamma’s met tal van werkvormen en tools vormgeven. Zo gebruik je online en offline activiteiten om tot een ideale mix te komen.

Vaak is een e-learning een onderdeel van de mix, maar dat is niet altijd zo. Vanuit een professioneel perspectief moet de gekozen mix gebaseerd zijn op een goede analyse; van de op te lossen problemen en de karakteristieken van de doelgroep.

Klantcase:

Voor brandweermannen heeft Fire-learning een effectief en efficiënt blended learning programma ontwikkeld. Lees meer »

Belangrijkste kenmerken 

  • Maak gebruik van de voordelen van zowel online als offline methodes.
  • Blended learning stelt je in staat de meest effectieve aanpak te kiezen voor elk leerdoel.
  • Hoewel met blended learning vaak bedoeld wordt dat offline en online leerinterventies gecombineerd worden, hoeft dit niet zo te zijn omdat:
    • een mix van offline leerinterventies ook gezien kan worden als een vorm van blended learning. Denk aan een mix van klassikale training, coaching, mentoring, een groepsbespreking en rollenspellen.
    • een mix van online leerinterventies ook gezien kan worden als een vorm van blended learning. Denk aan een combinatie van diverse online trainingen zoals, e-learning, social learning, memotraining, online simulaties en online assessments
    • Deelnemers zijn op zoek naar leeractiviteiten die effectief en zinvol zijn met betrekking tot hun werksituatie / praktijk.
    • Een blended learning aanpak bevordert de betrokkenheid van de deelnemer. De verschillende soorten interventies zorgen voor een inspirerend leertraject.

Blended Learning op basis van aNewSpring maakt gebruik van:

  • Events
  • Social & Mobile Learning
  • MemoTrainer™ als herhalingstool
  • Condities om nieuwe activiteiten vrij te geven
  • Certificaten voor deelname
  • Inleveropdrachten
  • Videohosting
  • Catalogus om de cursussen aan te bieden
Blended learning events in aNewSpring

Redenen om blended leerprogramma’s in te zetten

Innovatie

Nieuwe technologieën bieden telkens weer nieuwe kansen. Zij kunnen het leren verrijken en verdiepen.

Veelzijdig

Blended learning biedt de mogelijkheid om verschillende leertrajecten te maken die geschikt zijn voor verschillende doelgroepen.

Resultaten

Een blended learning traject blijkt vaak zeer effectief om resultaten te bereiken wanneer je rekening houdt met je analyse van het gewenste resultaat, de doelgroep en hun praktijksituatie.

Besparing

De juiste mix van offline en online leeractiviteiten kan tijd en geld besparen. Denk bijvoorbeeld aan de besparing van reiskosten en reistijd en de kosten van een trainingslocatie wanneer activiteiten online plaatsvinden.

De juiste match

Vaak bestaat een baan of werk uit online activiteiten (bijvoorbeeld het schrijven van emails) én offline activiteiten (bijvoorbeeld het bijwonen van een vergadering). Een logisch gevolg hiervan is dat de leeromgeving deze situatie weerspiegelt; blended dus.

Hoe ontwerp je blended learning op basis van een goede analyse?

Hoe ontwerp je blended learning op basis van een goede analyse?

  • Start met de analyse: een goede analyse leert je hoe je de juiste mix kunt kiezen.
  • De analyse gaat over de deelnemer en zijn/haar context.
  • Zorg ervoor dat je de behoeftes van de deelnemer begrijpt. Wat wil de deelnemer oplossen, beter doen of wil de deelnemer ergens beter in worden?
  • Wat zijn de prestatiedoelstellingen (met betrekking tot taken of de functie)?
  • Beschrijf de leerdoelstellingen.
  • Zorg ervoor dat wat je toevoegt in de cursus over het leerprogramma gelinkt kan worden aan de leerdoelen.
  • Weet welke kenmerken je doelgroep heeft, zoals leeftijd, opleidingsniveau, ervaring en achtergrond. Maak een ‘persona’ voor de deelnemer.
  • Verplaats je in de situatie van de deelnemer: wat zijn de specifieke omstandigheden waarin een deelnemer zijn/haar kennis moet toepassen?
  • Wat zijn de factoren die kunnen bijdragen aan de de kennisopname en welke factoren belemmeren dit?
  • Zorg ervoor dat je een goed overzicht hebt van de verschillende leerinterventies, zowel voor de offline als online leeractiviteiten.
  • Zorg ervoor dat je zelf goed begrijpt hoe verschillende onderdelen van een cursus of training moeten werken en kunnen bijdragen.
  • Zorg ervoor dat je de meest effectieve combinatie van verschillende leerinterventies gebruikt. Wat werkt het beste voor welk leerdoel?
  • Zorg ervoor dat het leertraject goed is geïntegreerd. Vermijd opzichzelfstaande elementen.

Hoe zet je bij blended learning de puntjes op de i?

  • Betrek (toekomstige) deelnemers in een vroeg stadium zodat ze kunnen testen en feedback kunnen geven over je analyse en ontwerp. Doe dit op de verschillende stadia tijdens het ontwerpproces.
  • Maak leren actief en uitdagend: leren is een ‘werkwoord’- het heeft activiteiten nodig om voor de deelnemer effectief te zijn.
  • Combineer content die je zelf maakt met content die al beschikbaar is bij de deelnemer (op kantoor, in zijn/haar netwerk, in openbare naslagwerken, externe bronnen, etc.)  
  • Probeer activiteiten op te nemen waarbij deelnemers zelf content kunnen inbrengen (blogs, artikelen, een eigen geschreven essay, etc.).  Dit verhoogt de betrokkenheid van de deelnemers.
  • Voeg adaptiviteit toe om het lesprogramma af te stemmen op de deelnemer. Een gepersonaliseerde cursus of training creëert een ‘one-size-fits-one’ ervaring voor elke deelnemer. “Precies genoeg”, “precies op tijd”, “perfect voor mij”, verbetert de resultaten, minimaliseert de kosten en maximaliseert de betrokkenheid van de deelnemer.
  • De ontwikkelingen gaan snel, blijf dus bij met nieuwe applicaties, nieuwe aanpakken en nieuwe technologieën zodat je continue je leerprogramma kunt verbeteren.

Creëer jouw ultieme blended leerrecept met
 Het Inspiring Learning Kookboek!

Inspiring Learning Kookboek cover afbeelding
Patricia van der Have

Meer weten?
Patricia helpt je graag verder:
+31 (0)10 2447460
Stuur Patricia een mail

Bekijk deze cases: