VOORBEELDEN

Waarom heeft NIBE-SVV gekozen om sterk op online
leren in te zetten en wat kunnen we daar van leren?

Corjan Bast

Door Corjan Bast
16 februari 2018

N

IBE-SVV heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op online leren en dit is te zien in de online leerprogramma’s. Die zijn adaptief en zitten sterk in elkaar. Waarom heeft NIBE-SVV gekozen om sterk op online leren in te zetten en wat kunnen we daar van leren? Tijd dus om bij NIBE-SVV langs te gaan.

1. Marin – we zitten hier samen aan de koffie omdat je een heel gaaf verhaal te vertellen hebt over online leren. Hoe begint dat verhaal?

Dat begint bij mijn interne sollicitatie naar de functie van opleidingsmanager. Die functie kreeg ik en daarmee ook alle cursussen op het gebied van verzekeringen met daarbij de vraag: Kan je dit moderniseren? Oh, en kan dit over 9 maanden klaar zijn?

2. Wat voor soort cursussen waren dat?

Het is een groot portfolio vooral gericht op mensen in de financiële dienstverlening. Van inleidende cursussen tot zware inhoudelijke trainingen.

3. En hoe begin je aan ‘het moderniseren van de portfolio’.

Dat wist ik toen zelf ook niet precies. Gezien de behoefte aan online leren was het echt nodig dat we dingen gingen veranderen. Voor sommige leerprogramma’s was het online stuk niet meer dan een PDF die te downloaden was of een kleine vragenbank die in aNewSpring stond.

We kwamen er achter dat we eerst een visie moesten opstellen over waar we voor wilden staan en welke positie we willen innemen als NIBE-SVV. Onze leerprogramma’s waren inhoudelijk sterk maar niet erg aantrekkelijk. We wilden laten zien dat leren vooral ook leuk moet zijn, plezierig, niet complex en dat je op je eigen tempo een opleiding kan doen. Hier hebben we onze focus op gelegd en daar hebben we hard aan gewerkt. Concreet betekende dit dat we heel veel werk te doen hadden om online heel veel te verbeteren.

Marin NIBE SVV

‘Online en offline leren hebben beiden een plek in de opleidingsmarkt. Het kan allebei, soms apart en soms is juist een combinatie van de twee erg sterk.’

__
Marin Schrijen

Teamleider Vakopleidingen en Trainingen bij NIBE-SVV

4. Dat is waarschijnlijk niet zo makkelijk, waar loop je dan tegenaan?

We kwamen erachter dat we een visie nodig hadden over online leren. Wat willen we ermee? Kannibaliseert online training de klassikale programma’s? Wat kunnen we eigenlijk online maken? (Zie ook: Hoe ontwerp je blended learning?)

Binnen ons team hadden we al eerder gekeken naar de combinatie van online en offline training. Uit onderzoek kwam naar voren dat online en offline allebei een plek heeft in de opleidingsmarkt. Het kan allebei, soms apart en soms juist een combinatie van de twee.

We zijn toen gaan kijken naar hoe we vooral het online stuk konden verbeteren omdat we wisten dat daar veel winst te halen was. We zijn van ver gekomen. Bij veel van onze online programma’s worden cursisten online bijgestaan door één of meerdere docenten.

Je ziet ook echt een verschuiving in de keuze van onze cursisten. Vijf jaar geleden kozen de meeste cursisten voor een klassikale opleiding. We merken nu dat bijna alle cursisten kiezen voor online leren; 91% van onze inschrijvingen is een inschrijving voor een online cursus.

Ook werkgevers waarderen online leren steeds meer. Online leren is flexibel, kan altijd en overal. We zien dit ook terug in onze evaluaties.

5. Wat voor praktische zaken kwam je tegen bij het maken van online leerprogramma’s?

Er was te weinig kennis over hoe je met online leren begint. Ik heb ook gezien dat het daar vaak mis gaat, mensen beginnen soms gewoon maar lopen dan later vast. Er was ook wel wat angst en onzekerheid over de afhankelijkheid van het online programma. Bij een klassikale training heeft een docent of trainer veel invloed. Is het trainingsmateriaal niet zo goed, dan trekt een goede trainer dat gemakkelijk recht. Als je een online leerprogramma aanbiedt dan ben je volledige afhankelijk van je product. Het product moet daarom erg goed zijn. Daar zijn we in het begin pijnlijk achtergekomen. Als cursisten beginnen met een online programma, en het werkt niet goed, dan kan je het op dat moment niet oplossen zoals een trainer dat zou kunnen doen.

Als je online cursussen gaat maken dan moet je zorgen dat je een consistent product gaat maken. Je kunt dus niet even wat lanceren. Als klanten bij je terugkomen om een tweede cursus te volgen dan verwachten ze eenzelfde ervaring. Het lastige is dat je niet even een goed online leerprogramma bouwt, hier moet je erg goed over nadenken, dat kwam ook naar voren tijdens de training met je collega van Customer Succes, Stefan.

6. Hoe kwamen jullie eigenlijk bij aNewSpring terecht?

We gebruikten binnen NIBE-SVV aNewSpring om onze vragenbanken van sommige opleidingen in te stoppen. Omdat we het platform al gebruikten heb ik gekeken wat er nog meer mee kon. Na een training met Stefan van den Tol van aNewSpring bleek dat er ontzettend veel mogelijk is en dat het platform daarbij helpt. Maar het kost echt serieus tijd en inzet om iets moois neer te zetten, ongeacht welk platform je gebruikt.

De achterkant van aNewSpring is intuïtief en de voorkant (voor de cursist) is erg plezierig dus ik had snel het vertrouwen dat we met aNewSpring de moderniseringsslag konden maken. De supportpagina geeft antwoorden op veel van mijn vragen en het Customer Succes team reageert erg snel op mijn vragen, dat werkt heel fijn.

Waarom heeft NIBE-SVV gekozen om sterk op online leren in te zetten en wat kunnen we daar van leren?

7. Je hebt veel verschillende leerprogramma’s, van introductiecursussen tot zware financiële programma’s, is dat allemaal geschikt om online te doen?

Het kan, maar de manier waarop verschilt. Kennistraining is in principe ‘eenvoudig’ online te doen waarbij de Memotrainerfunctie in aNewSpring erg goed kan helpen. Voor de programma’s die meer gericht zijn op vaardigheden is een wat andere opzet nodig. Daarbij zetten we vooral in op een blended aanpak (zie ook: Hoe wordt je een blended learning chef ebook). Een voorbeeld is onze cursus Personenschade Zwaar Letsel. Doordat je kennis al vooraf kunt intrainen worden de contactmomenten veel effectiever. Daarnaast kan je na het contactmoment online weer opvolgen waardoor de training langer effectief is.

8. Waar ben je het meest trots op?

Dat we met ons team echt de modernisering hebben gerealiseerd. Het was echt hard werken maar nu hebben we een sterk online portfolio staan. Daarbij hebben we voor de grote cursussen de databanken ontzettend uitgebreid. Er zaten zo’n 300 vragen in maar dat is echt te weinig. We hebben dit uitgebreid naar 3000 vragen en daarbij elke vraag gekoppeld aan een leerdoel zodat we ‘slim’ kunnen trainen. En ja, dat is gewoon hard werken!

9. En in hoeverre ben je in staat geweest de leerprogramma’s adaptief te maken?

We hebben een aantal cursussen nu voor een deel adaptief draaien. Deze cursussen zijn dus altijd maatwerk voor onze cursisten, iedereen heeft zijn eigen leerpad en krijgt de inhoud die hij/zij nodig heeft. Dat is ook de reden waarom we geloven in adaptief leren. We kunnen het platform op een redelijk generieke manier inrichten, maar elke cursist creëert tijdens het leren zijn eigen leerpad om zo effectief en efficiënt mogelijk te leren en zich op zijn manier voor te bereiden op een examen.

Om cursussen adaptief te laten draaien hebben we de cursus in logische eenheden en onderwerpen verdeeld. Deze onderwerpen hebben we gespecificeerd naar deelonderwerpen (leerdoelen in aNewSpring). Zo hebben we een raamwerk gemaakt. Aan het raamwerk hebben we de content gekoppeld tot het meest minimale niveau. Als een cursist begint met leren, meet het platform door deze manier constant op welk niveau de cursist zit. Op deze manier wordt tot op elk niveau de content geselecteerd waar de cursist behoefte aan heeft.

10. Als je een wens mag doen voor de leerprogramma’s van NIBE-SVV – wat zou die wens dan zijn?

Dan zou ik willen dat alle programma’s van ons adaptief zijn. Dat op basis van gemaakte oefeningen en vragen nieuwe modules worden vrijgegeven of dat cursisten zelf stukken in de cursus direct overslaan als blijkt dat de cursist de kennis al bezit. Die mogelijkheden zitten al in aNewSpring en sommige van onze cursussen maken hier al gebruik van dus het is een kwestie van tijd en hard werken om dat nog meer in te zetten.

Meer informatie over NIBE-SVV vind je op hun website.  Heb jij ook een inspirerend verhaal over leren? Neem contact met me op via het contactformulier of via mijn contactgegevens op de over-ons-pagina.

Nog extra vragen?

Deel ze met ons op Twitter: @aNewSpring

Inspiring Learning Kookboek cover afbeelding

Creëer jouw ultieme (blended) leerrecept met Het Inspiring Learning Kookboek!

Auteur

Corjan Bast

Corjan Bast, Content Hero bij aNewSpring
Zodra we op de wereld gezet worden beginnen we met leren. Het is mijn missie om hier nooit meer mee te stoppen en tot nu toe lukt dat heel aardig. Ik hoop dan ook dat de uitspraak ‘Veel mensen denken dat als ze ouder worden, ze ook slimmer worden. Maar ze worden alleen ouder.’, niet op mij van toepassing is.