Drie grandioze lessen van de Microlearning masterclass

met Shannon Tipton

Ger Driesen

door
Ger Driesen

Govert de Jong

door
Govert de Jong

19 november 2018

Waarom heb je specifiek Shannon Tipton uitgenodigd om deze masterclass over microlearning in Nederland te doen?” Dat vroeg deelneemster Nienke mij halverwege de middag van de masterclass. Ik vertelde haar dat Shannon een realistisch beeld heeft over waarom, hoe en wanneer je microlearning inzet voor het beste resultaat – en wanneer niet. Bovendien heeft ze veel waardevolle ervaring met microlearning die ze graag deelt en begeleidt ze workshops op een hele prettige en professionele manier. “Ja, dat herken ik helemaal” zei Nienke, “goede keuze, dank je wel!”.

Shannon Tipton van Learning Rebels was op uitnodiging van aNewSpring op 29 oktober in Rotterdam om een masterclass van een dag te verzorgen. Een masterclass beyond the hype. Die hype was al aardig op gang gekomen en kreeg nog eens een flinke boost toen Tony Bingham, president van de ATD, in 2017 een flinke duit in het zakje deed. Tijdens zijn speech bij de officiële opening van de ATD conferentie in Atlanta voor een zaal van 10.000 L&D professionals verklaarde hij microlearning als ‘het’ thema van dit moment.

Ook Shannon Tipton was verbaasd over deze aankondiging en wist dat haar workshop later die dag veel belangstelling zou hebben. Was ze daar blij mee? Ja, maar niet zomaar. Shannon’s bedrijf heet niet voor niets ‘Learning Rebels’. Voor een ‘learning rebel’ is het belangrijk dat oplossingen logisch en effectief zijn (‘it must make sense’); ze moeten er toe doen. Daarom begon de masterclass met het verhelderen van wat microlearning is en ook wat niet en besprak ze wat de veelvoorkomende misvattingen zijn over microlearning.

Collega Govert de Jong heeft dagelijks contact met learning designers vanuit zijn rol als customer success manager. Hij volgde de masterclass en deelt graag zijn top 3 van de masterclass.

1. Get to the point

‘If you don’t miss it, you don’t need it’. De essentie van jouw microlearning helder hebben was een van de sterkste lessen. Je hebt al gauw de neiging om teveel informatie in een microlearning te stoppen. Shannon liet ons een onderwerp uitwerken door elk onderdeel van de inhoud op een post-it te schrijven en op te plakken. Vervolgens de post-its weg te halen van wat wat niet bij het exacte leerdoel paste: dat was een erg handige en goede methode. Je was eigenlijk gelijk vergeten wat die overbodige items waren.

2. If they can’t find it, they won’t use it

Als deelnemers jouw microlearning niet kunnen vinden, zullen ze het niet gebruiken. Ze zouden niet of minimaal moeten zoeken om tot de informatie te kunnen komen. Microlearning wordt vaak voor ‘performance support’ gebruikt. Je bent bezig met een taak waarbij je op een bepaald moment even een klein beetje specifieke support nodig. Snel, gemakkelijk beschikbaar en relevant. Een mooie techniek hiervoor is de QR-code die je ter plekke kunt scannen om direct bij de juiste info te komen.

3. As long as necessary and as short as possible

Een grote misvatting is dat er exacte regels zijn over hoe compact of uitgebreid microlearning mag of moet zijn. Microlearning is niet gebonden aan een vaste tijd. Soms is een Microlearning van acht minuten net zo effectief, of effectiever, dan een microlearning van twee minuten. Dit hangt helemaal af van het soort content en wat je wilt overbrengen. Pin je dus niet vast aan ‘die twee minuten’ maar bekijk kritisch de tijd die je echt nodig hebt om het onderwerp effectief over te brengen.

En wat vond Shannon Tipton er zelf van?
Shannon mailde dit bericht:

Thank you again for having me in Rotterdam – it was wonderful to work with the participants. Everyone was so friendly. I hope I can come back again soon. Maybe we can hold another session in the Spring?

We kunnen nog niets beloven, maar als jij interesse hebt om een volgende keer deel te nemen, laat het ons weten!

Bekijk de foto’s van de workshop Microlearning

Nog extra vragen? Was je erbij en wil je jouw visie delen of een eigen blog over Microlearing?

Deel ze met ons op Twitter: @aNewSpring