Met elearning van Siemens Training naar een duurzame wereld

Om het tekort aan technisch personeel op te lossen heeft Siemens een innovatieve e-learning ontwikkeld. Door te focussen op de beeldvorming zijn elektrotechnische processen makkelijker te begrijpen, wordt de kennis van energietechniek op brede schaal vergroot en helpt Siemens ons weer een stapje dichterbij een duurzame wereld te komen.

Siemens-Logo

Training Provider
Siemens

Project
Elektrotechniek toegankelijk en begrijpelijk maken

Uitdaging

Elektrotechniek toegankelijk en begrijpelijk maken

Siemens staat bij velen bekend om de huishoudelijke apparatuur die ons leven simpeler maakt. Denk aan een vaatwasser, een wasmachine of een stofzuiger. Toch doet Siemens veel meer dan dat: de Ingenuity for life instelling is ook terug te vinden in onder andere de gezondheidszorg, windmolenparken en Energy Management. De nieuwste uitdaging? Ondersteunen in de energietransitie van de maatschappij. Oftewel, op weg naar een duurzame samenleving door (sneller) te innoveren: de All Electric Energy World.

Één van de uitdagingen waar de samenleving tegenaan loopt is het vergrijzen van technisch personeel en een tekort aan jongeren die een technische opleiding volgen. Er is een nieuwe generatie denkers en doeners nodig, met een begrip van elektrotechniek

Chris Bongaerts

‘Jongeren leren rekenen, maar hebben geen beeld meer bij hoe de elektrotechniek zich gedraagt. Aan die kennis, waarover hun oudere vakcollega’s nog wel beschikken, kunnen ze nauwelijks komen.’

__
Chris Bongaerts

Coordinator en ontwikkelaar van cursussen voor elektrische energietechniek bij Siemens Training

Concept

Online training: Elektriciteit vanuit een ander perspectief

Om de nieuwe generatie op te leiden in de elektrotechniek heeft Siemens Training een oplossing bedacht: een eCourse Energietechniek.

Daar waar het huidige onderwijs vooral gericht is op wiskundige vraagstukken, ligt de nadruk bij deze e-learning juist op de beeldvorming: het begrijpelijk maken van de processen in de praktijk door middel van voorbeelden uit het dagelijkse leven. In 3 clusters met een totaal van 37 lessen kunnen deelnemers de nodige kennis opbouwen op een innovatieve manier. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van simulaties en wordt iedere les afgesloten met een aantal toetsvragen.

Een deelnemer kan zoveel tijd voor de lessen nemen als hij of zij wilt. Bovendien werkt de e-learning opbouwend: iedere les moet succesvol worden afgerond door drie van de vier toetsvragen goed te beantwoorden voordat je toegang krijgt tot de volgende les.

Door het leren op een andere manier te benaderen en de e-learning open te stellen voor alle bedrijven die met elektrotechniek te maken hebben helpt Siemens Training de kennis op het gebied van elektrische energietechniek marktbreed te vergroten. Zo kan de kwaliteit van producten blijven toenemen en blijven werknemers gemotiveerd om door te leren.

In de modules is ruimte opgenomen om een leerdoel te stellen en voorkennis door te nemen of weer wat bij te spijkeren voordat er aan nieuwe onderwerpen wordt begonnen, herhaling is immers de kracht van het onderwijs. Ook hier komt de adaptiviteit van de cursus naar voren: iedereen kan er op het persoonlijke tempo doorheen. Daarna wordt er begonnen aan de nieuwe stof. Met behulp van filmpjes, metaforen en interactieve oefeningen wordt de stof op innovatieve wijze behandeld en teruggekoppeld naar de praktijk. Iedere les sluit af met een aantal toetsvragen, zo weet je zeker dat je alles ook echt onder de knie hebt voor je verder gaat. Bovendien ontvangen de deelnemers bij het succesvol afronden van de cursus een certificaat van deelname.

Hoe ontwerp je blended learning?

Tegenwoordig kun je blended leerprogamma’s met tal van werkvormen en tools vormgeven. Zo gebruik je online en offline activiteiten om tot een ideale mix te komen. Lees meer over hoe jij blended learning programma’s kunt opzetten.

Resultaat

Een innovatieve en adaptieve eCourse Elektrotechniek

Het uiteindelijke resultaat is innovatieve e-learning Elektrotechniek op HBO niveau als waardevolle aanvulling op het huidige onderwijs. De cursus levert fundering van nieuwe kennisopbouw. Het beschrijft de basisbeginselen van energietechniek, die door het lage instapniveau en de intuïtieve opbouw voor veel geïnteresseerden geschikt blijkt. Kenners van energietechniek zijn erg enthousiast over de content van de cursus; hoogleraren van de TU Delft zeggen zelfs dat deze eCourse de ideale manier is om studenten zonder elektrotechnische opleiding voor te bereiden op de Master Energietechniek.

Door een voorstelling te maken van hoe elektrotechniek werkt met simulaties en terugkoppelingen naar de praktijk is de kennis toegankelijker en bouwen deelnemers sneller inzicht in het gedrag van het elektrische net op.

In een jaar tijd, waarbij de deelnemer ongeveer 3 uur per week besteed aan de cursus, wordt stapsgewijs kennis opgebouwd. De herhaling van eerder opgedane kennis aan het begin en de toetsvragen aan het einde van iedere les bieden een mooie basis om de voortgang bij te houden. Zo is het duidelijk waar de deelnemer staat en kan iedereen op zijn of haar eigen tempo te werk gaan. Uiteindelijk leert iedereen zo het nodige om een certificaat te halen.

De stap naar Blended

De cursus is zeer volledig maar blijkt online niet voor iedereen even makkelijk te volgen. Voor hen heeft Siemens nu een Blended Learning aanpak ontwikkeld, waarbij cursisten ook delen van de training klassikaal volgen. Hierdoor zijn cursisten bewuster betrokken bij het leerproces en vaak beter gemotiveerd om een cluster ook echt af te ronden. De tussentijdse reacties op deze aangepaste methode zijn erg positief!

Het bedrijfsleven en de eCourse Energietechniek

Renewable opleidingen Energietechniek zijn populair bij cursisten. Deze trainingen trekken veel idealisten aan. Maar omdat voorkennis van energietechniek ontbreekt gaan veel aangeboden trainingen nooit de diepte in, en dat is nu juist nodig.
De eCourse Energietechniek kan gezien worden als de fundering van nieuwe kennisopbouw. Het beschrijft de basisbeginselen van energietechniek, die door het intuïtieve opbouw en lage instapniveau voor heel veel geïnteresseerden geschikt is, van pragmatische Mbo-ers tot theoretisch Universitair geschoolden. Hoogleraren TU Delft prijzen de eCourse vanwege het intuïtieve gebruik. Zij zien deze eCourse als ideale manier om studenten zonder elektrotechnische opleiding voor te bereiden op de Master Energietechniek.

Alex Wanders werkt als bedrijfsvoerder in één van de twee controlekamers van TenneT. Hij is vooral gecharmeerd door de wijze waarop de e-cursus complexe materie heel inzichtelijk maakt. “Je wordt getriggerd door de analogieën met de niet-abstracte wereld. Dat vind ik didactisch innoverend”.

“lets weten of kunnen is iets anders dan begrijpen waarom iets zo moet”, vertelt Alex Middag, grid expert bij netbeheerder Alliander. “Wij en andere grote organisaties in de energiesector zien dat medewerkers weten hoe ze moeten handelen bij een storing, maar voor een uitdaging staan zodra er iets gebeurt dat ze niet direct thuis kunnen brengen. Daar moet verandering in komen. Want met de groei van decentraal opgewekte energie krijgen we steeds meer te maken met afwijkende situaties.”

Functionalities of
aNewSpring used:

  • Social learning
  • MemoTrainer™
  • Toetsing
  • Naslag
  • SCORM

De focus van de eCourse Elektrotechniek: toepasbaarheid en beeldvorming

Sander Smit heeft tijdens de aNewSpring Awards in een presentatie uitgelegd hoe zij de techniek laten leven voor hun medewerkers. Benieuwd hoe we samen op weg gaan naar een All Electric Energy World en hoe Siemens Energy Management bijdraagt aan de ontwikkeling van een duurzame energietransitie van de maatschappij? Bekijk de presentatie hieronder of lees verder:

De eCourse Elektrotechniek biedt op een innovatieve manier de kans om kennis over het gedrag van elektrotechnische processen te vergroten. Dit gebeurt onder andere door:

  • Gebruik te maken van metaforen van situaties uit het dagelijks leven die iedereen begrijpt.
  • Het implementeren van simulaties van hoe bepaalde processen werken om de beeldvorming te ondersteunen.
  • Deelnemers interactieve opdrachten uit te laten voeren om ze scherp te houden en hun inzicht in de processen te vergroten.
  • Elke les af te sluiten met een aantal toetsvragen. Zo weet je precies hoe ver je bent of welke kennis je misschien nog even moet herhalen.
  • Voornamelijk te focussen op beeldvorming in plaats van wiskundige berekeningen. Dit geeft de e-learning een speels karakter en vergemakkelijkt de terugkoppeling van kennis naar de praktijk.

Patricia van der Have

Meer weten over de case?
Patricia helpt je graag verder.
+31 (0)10 2447460
Stuur Patricia een email

Bekijk andere cases: