Corporate MOOC over internationaal
ondernemen van Rabobank en GITP

Aanleiding

Hoe kan een internationale bank haar klanten beter bijstaan met kennis en kunde?

Rabobank is als internationale zakenbank actief in 120 landen.
In het concurrerende banklandschap is het een vereiste om een positieve en unieke klantervaring neer te zetten. Traditionele kanalen lenen zich hier niet voor en daarom is Rabobank actief op zoek gegaan naar inspirerende manieren om ondernemers helpen.

Er is veel versnipperde en niet eenduidige informatie voor ondernemers die zich willen voorbereiden op internationaal ondernemen. Rabobank heeft de kennis en het netwerk om internationale ondernemers te ondersteunen maar is niet altijd top of mind bij ondernemers.

Concept

MOOC over internationaal ondernemen

Rabobank heeft samen met HRD adviesbureau GITP de Massive Online Open Course (MOOC): ‘Online Masterclass Internationaal Ondernemen’ ontwikkeld. De MOOC inspireert, ondersteunt en geeft ondernemers praktische handvatten, om succesvol te zijn in het buitenland. Het doel is om internationaal actieve ondernemers te helpen met de vele barrières waar ze tegenaan lopen.

Resultaat

MOOC versterkt ondernemers én hun relatie met Rabobank

Dankzij de MOOC is Rabobank in staat haar ruime ervaring en kennis over internationaal zakendoen te laten zien. Rabobank komt zo in contact met ondernemers en helpt hen met waardevolle content. Met de MOOC als content marketing instrument wordt er met de ondernemers een sterke relatie opgebouwd. De MOOC bleek een waardevolle aanvulling op bestaande middelen zoals websites en events: 2700 deelnemers beoordelen de MOOC met met een gemiddeld rapportcijfer van 8,0.

Opdrachtgever
Rabobank

Opleider
GITP

Project
Corporate MOOC

wouter-gitp

“Als opleider heeft GITP zich in de afgelopen jaren steeds meer geprofileerd op blended en online programma’s. Deze MOOC leende zich uitstekend om op de opgedane kennis, onderwijskundige inzichten & design toe te passen op de vraagstelling van Rabobank.”

__
Wouter Willemsen
Programmamanager
Blended Learning
GITP

Een inspirerende MOOC met rijke content en afwisseling in leeractiviteiten

De MOOC behandelt onderwerpen zoals: marktverkenning, cultuur, import/export, lokaal vestigen, marktbetreding en geldstromen. Iedere module uit de MOOC bestaat uit:

  1. e-Coach Bert Kuizenga die de deelnemer met videoboodschappen begeleidt
  2. Hoorcolleges van experts van Rabobank
  3. Een interview met een expert of ondernemer
  4. Tips & tricks van ervaren ondernemers en netwerkorganisaties (o.a. KvK, Fenedex en RVO)
  5. Do’s & don’ts van Rabobank’s wereldwijde International Desks
  6. Casestudies van ondernemers, onderzoeken en interessante websites en artikelen
  7. Een afsluitende test
“De kwaliteit, de diversiteit aan ervaren personen én het uitgebreide aanbod aan informatie en tips heeft mij verrast.”
_
Marijn Otte, e-Active B.V.

Social learning: ondernemers willen van elkaar leren

De MOOC is ingericht op een wijze waarop ondernemers van elkaar leren. Zo worden:

  • tips en ervaringen van mede-ondernemers en objectieve netwerkpartners centraal gesteld.
  • ondernemers op het platform gestimuleerd om te discussiëren.
  • deelnemers de mogelijkheid geboden om peers te selecteren die in een specifiek land of sector actief zijn.

7 principes om deelnemers te motiveren de MOOC af te ronden

Bij MOOCs is het gebruikelijk dat het aantal deelnemers die de eindstreep halen laag is. Om deelnemers te activeren pastte de Rabobank de MOOC aan de kenmerken van hun doelgroep aan:

  1. Alle modules worden in één keer opengesteld in plaats van één nieuwe per week.
  2. Deelnemers krijgen reminders van e-coach Bert Huizenga.
  3. Het lesaanbod is afwisselend en er is variatie in de leervorm.
  4. De gamification elementen passen goed bij de concurrerende mindset van een ondernemer.
  5. De MOOC is responsive en werkt op elk apparaat (desktop, tablet, mobiel).
  6. Er wordt vooraf duidelijk gecommuniceerd wat de studiebelasting is.
  7. De leercontent is compact.
Verfrissend, gedegen en ook nog leuk om te volgen; met vragen die stimuleren tot research en dieper nadenken.”
_
Peter M. de Kam, Meatless B.V
Jens Koopman

Voor ons is de Masterclass een succes, we leren onze ondernemers beter kennen, dragen bij aan het success van onze klanten en tegelijkertijd positioneren we ons als kennisleider. We weten nu veel beter in welke landen onze klanten de komende jaren gaan opereren. Wij kijken er naar uit om de Masterclass door te ontwikkelen en onze klanten te blijven ondersteunen met hun internationale groei.”

Jens Koopman
Lead marketeer internationale ondernemers

Rabobank

De MOOC maakt gebruik van:

  • Social en Mobile Learning
  • MemoTrainer™ als herhalingstool
  • Condities om nieuwe activiteiten vrij te geven
  • Certificaten voor deelname
  • Inleveropdrachten
  • Videohosting
  • Catalogus om de 5 modules aan te bieden

Meer weten over de case?
Patricia helpt je graag verder.
+31 (0)10 2447460
Stuur Patricia een email

Bekijk andere cases: