Hoe GGZ Ecademy een onderwijskundig ecosysteem voor een gehele bedrijfstak maakte

Steeds meer organisaties investeren in het creëren van ecosystemen om werknemers te ondersteunen bij leren en presteren. Toch is het exceptioneel voor een volledige bedrijfstak om zo’n ecosysteem te gebruiken om alle werknemers in de sector te begeleiden. Laat dit nu precies zijn wat er is gebeurd in de Nederlandse geestelijke gezondheidszorg. Verscheidene instellingen hebben namelijk samengewerkt om hun gehele sector te voorzien van een zogenaamd werk- en leerEcosysteem.

GGZecademie_aNewSpring

Opleider
GGZ

Project
Het creëren van een onderwijskundig ecosysteem voor de gehele bedrijfstak

De uitdaging

Hoe verbetert een GGZ-aanbieder de geleverde zorg in een wereld die steeds complexer wordt?

GGZ-aanbieders staan voortdurend voor de uitdaging om de kwaliteit van de door hen geleverde zorg te verbeteren. Nieuwe inzichten en behandelingen zorgen voor een continue stroom aan veranderingen, de samenleving heeft steeds hogere verwachtingen en klanten stellen vaak andere eisen. Ondertussen legt de overheid kostenbesparingen op en moeten richtlijnen bij inspecties strenger worden nageleefd. Hierdoor ontstaan een aantal brandende vragen op het gebied van leren en ontwikkelen:

  • Hoe kunnen professionals op de hoogte gehouden worden en tegelijk goed worden opgeleid in deze moeilijke situatie?
  • Hoe pak je het aan wanneer je streeft naar het verbeteren van de zorgkwaliteit via hoog opgeleide professionals, terwijl je zo weinig tijd, financiële ruimte of andere mogelijkheden om leren te stimuleren tot je beschikking hebt?
  • Hoe faciliteer je toegankelijke en relevante leermaterialen van hoge kwaliteit om deze professionals te ondersteunen bij hun dagelijkse werk?

Het concept

Krachten bundelen om online leren binnen de zorg te stimuleren.

Wat zou er allemaal wel niet mogelijk zijn wanneer GGZ-aanbieders hun tijd en geld samen investeren om deze problemen aan te pakken? Een zekere “één voor allen en allen voor één” aanpak? Een aantal vertegenwoordigers van verschillende zorginstellingen namen het initiatief om een kwalitatieve, sector-specifieke online leeromgeving te maken die binnen hun organisaties kon worden gebruikt. Zij wilden een ‘ecosysteem voor leren’ maken en daarmee alle zorgleveranciers en professionals binnen de geestelijke gezondheidszorg ondersteunen. Het ‘GGZ Ecademy’ was geboren.

Het belangrijkste doel van GGZ Ecademy is het verbeteren van de zorg zoals deze aan klanten geleverd wordt via talentvolle, goed getrainde professionals en deze professionals tegelijkertijd de kans bieden zichzelf te blijven ontwikkelen dankzij toegankelijke en aantrekkelijke online leermiddelen. Hierbij werd gekozen voor een leeromgeving bestaande uit verschillende modules en elementen om zo de ontwikkeling en uitwisseling van relevante leermethodes naar een hoger niveau te tillen.

kees_spitters GGZ, aNewSpring

“Onze missie is het delen van kennis en ondersteunen van een levenslang leerproces van alle professionals in de geestelijke gezondheidszorg”

__
Kees Spitters

Senior Manager bij GGZ Eindhoven en
Lid van het Board of Directors van GGZ Ecademy

Het resultaat

65,000 professionals ondersteunen door samenwerking.

GGZ Ecademy begon in 2011 als een initiatief van 14 zorginstellingen en richt zich op het ontwikkelen van op maat gemaakte en kwalitatief goede e-learning. Zes jaar verder is het een officiële organisatie geworden met wel 50 aangesloten bedrijven bestaande uit verschillende Nederlandse zorgaanbieders.

  • GGZ Ecademy is ontwikkeld tot een leersysteem met zijn eigen digitale leerplatform. Het biedt 60 vakgerelateerde leermodules aan, beschikt over centrale admins, ondersteund lokale uitvoering en biedt mogelijkheden voor nieuwe onderzoeken en innovaties.
  • GGZ Ecademy ondersteunt 65,000 professionals (via de ledenorganisaties) van de mogelijke 83,000 professionals in de gehele geestelijke gezondheidszorg.
  • GGZ Ecademy ondersteunt ook 18,000 GGZ professionals van niet aangesloten organisaties door hen toegang te bieden tot gratis leermodules. Elk jaar worden hier ook nog eens twee modules aan toegevoegd.
  • GGZ Ecademy gebruikt het aNewSpring leerplatform als het middelpunt van hun werk- en leer Ecosysteem, wat het makkelijk maakt om algemene en lokale modules uit te wisselen en te mixen. Door de modules aan te passen kunnen deze aangeboden worden volgens de huisstijl van de betreffende organisatie.
  • GGZ professionals hebben een eigen leerportfolio. Ze houden hun eigen portfolio bij gedurende hun carrière, ongeacht of ze werken voor een andere zorgorganisatie (of zelfs organisaties). Hierdoor worden ze gedurende hun volledige carrière ondersteund in hun ontwikkeling.
  • In de zomer van 2017 werd de volgende stap voor het ecosysteem genomen door 17 hogescholen die onderwijs bieden richting de geestelijke gezondheidszorg gebruik te laten maken van de GGZ Ecademy leermodules.

Hoe maak je een Ecosysteem voor leren?

Een Ecosysteem voor werken en leren is een systeem bestaande uit een verzameling aan onderwijs- en prestatiemiddelen. Al deze middelen en aanpakken zijn onderling verbonden en ondersteunen de gebruikers (werkende mensen) bij het uitvoeren van hun taken.

Het maken van een effectief werk- en leer Ecosysteem

Het was duidelijk dat er ondersteuning nodig was om het ecosysteem succesvol te maken. Niet alleen een centrale admin functie om de dagelijkse problemen voor aangesloten organisaties en gebruikers, maar ook hulp bij het op maat maken en implementeren van het systeem in iedere laag van de organisaties was nodig.

Een gemixt leerplatform was cruciaal voor het ecosysteem. Een omgeving waar alle leermaterialen geïntegreerd kunnen worden en waarbij ze toegankelijk zijn voor alle gebruikers. Een platform wat organisaties de mogelijkheid biedt om niet gebruiker maar ook producent te zijn, hun kennis en oplossingen te delen met anderen. Een omgeving wat sociale ontwikkeling tussen individuen ondersteunt.

Een ander belangrijk uitgangspunt was dat het platform individuele professionals zou helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling en professionele leercurve. Als je als individu in staat zou zijn om ‘je leren mee te nemen’ gedurende je carrière, zou dat een levenslang leerproces mogelijk maken. Wisselen tussen verschillende instituten zou namelijk geen reden moeten zijn om je persoonlijke leerweg binnen de GGZ sector te verstoren.

Het kostte GGZ Ecademy twee jaar om een leerplatform te ontdekken, selecteren en implementeren voordat de eerste versie van het ecosysteem een feit was. Natuurlijk was het hiermee niet gedaan. Zoals elk ander ecosysteem is het gegroeid en ontwikkelt het zich nog verder met de dag.

Het leerplatform implementeren

Na een intensieve verkennings- en selectiefase koos GGZ Ecademy voor het aNewSpring platform als hun nieuwe leeromgeving. Enkele van de aangesloten organisaties gebruikten al hun eigen interne systeem of leeromgeving en inhoud, dus er was tijd nodig om alles naar één leerplatform te verplaatsen.

Gelukkig heeft aNewSpring een ‘reseller function’ waarbij externe inhoud makkelijk kan worden geladen en geïntegreerd via Scorm of ander formats, wat deze overgang vergemakkelijkte. Bovendien konden onderlinge connecties tussen systemen makkelijk worden gemaakt dankzij de LTI functie. Dit houdt in dat alle digitale leermaterialen/modules makkelijk te delen zijn binnen het centrale GGZ Ecademy platform en de lokale platforms van de aangesloten organisaties.

Paul Govers GGZ Ecademy

“Het ondersteunen van lokale klanten bij het onboarden op het GGZ Ecademy platform vind ik erg dankbaar werk. Het geeft de implementatie van blended learning een praktische boost.”

__
Paul Govers
Implementation Specialist bij GGZ Ecademy en

Learning Consultant e-learning bij Arkin

Iets specifieker gezegd: een module ontworpen voor alle gebruikers kan worden geupload en hergebruikt volgens de huisstijl van een specifieke onderwijsinstelling. Bovendien kan een lokaal gemaakte leermodule in de huisstijl van een organisatie beschikbaar gemaakt worden voor alle gebruikers via GGZ Ecademy in de algemene huisstijl.

Deze functies leiden tot een flexibele ‘mix-and-match’ aanpak. Hierbij kan een design team (van de centrale GGZ Ecademy of van een lokale aangesloten organisatie) een nieuw lesprogramma (leerweg) maken door bestaande informatie te combineren met nieuwe inhoud.

Gebruikte functionaliteiten
van aNewSpring:

  • Subomgevingen
  • Submanagement
  • LTI connectie
  • Events
  • Catalogue
  • Blended learning
  • Reportage engine
  • Connectie met PE Online

Patricia van der Have

Meer weten over de case?
Patricia helpt je graag verder.
+31 (0)10 2447460
Stuur Patricia een email

Bekijk andere cases: