Hoe Calco via Blended Learning en breinprincipes IT experts creëert

Een training ontwikkelen om mensen in twee maanden tijd om te scholen tot IT professionals, hoe doe je dat? Het is Calco gelukt om een crashcourse te ontwikkelen waarbij deelnemers zonder achtergrond in de IT de metamorfose ondergaan. Zo combineren ze klassikaal leren met online materiaal via het aNewSpring platform om de deelnemers zo goed mogelijk te ondersteunen.

Training Provider
Calco

Project
Via een crashcourse naar IT experts 

Uitdaging

Metamorfose tot IT professional

Calco wil professionals omscholen tot IT professionals, het liefst binnen twee maanden. Maar hoe doe je dat zo effectief mogelijk en hoe houd je het leuk?

Het was voor Calco belangrijk om een lesmethode te ontwikkelen die uniek en effectief is. Iedere deelnemer moet zonder enige achtergrond in de IT in staat zijn alles te begrijpen en in een korte maar intensieve periode van twee maanden de benodigde kennis op kunnen doen om als ware IT professional verder te kunnen gaan.

Calco: Blended learning in aNewSpring.png

Concept

Prikkels als basis voor nieuwe verbindingen.

Zo’n intensief leertraject is niet makkelijk te realiseren, daar is vaak ook klassikale scholing voor nodig. Toch is online ondersteuning erg belangrijk. De oplossing? Een Blended Learning methode. Contact met de docent, de mede-cursisten én een eigen online leerpad waar je je voortgang kunt bijhouden.

Calco heeft de tijd genomen om hun aanpak zo effectief mogelijk te maken. Daarbij worden de breinprincipes gebruikt: een theorie over hoe verschillende soorten prikkels helpen om nieuwe verbindingen in de hersenen te maken. Met aNewSpring als ondersteuning komen deze principes aan bod: herhaling, voortbouwen, zintuiglijk rijk, focus, emotie en creatie.

Breinprincipes Calco blended learning

“We zetten bewust breinprincipes in om zoveel mogelijk kennis over te dragen.”

__
Gerben Spies

IT Trainer bij Calco

Resultaat

Een uitdagende en innovatieve IT eCourse.

De deelnemers beschrijven de cursus als een uitdagend en zeer leerzaam traject, waarbij vooral de balans tussen theorie en praktijk goed gevonden is. Voor hen is het prettig om eerst te ontdekken wat IT precies is en hoe dat er dan uitziet in een organisatie. Ongeveer 90% van de deelnemers blijft uiteindelijk in de IT werken.

Ook voor bedrijven die de deelnemers aannemen zijn er veel voordelen. Hun proactieve houding en verschillende studieachtergronden zorgen ervoor dat ze ook allemaal iets anders mee naar de werkvloer nemen. Deze combinatie zorgt voor een interessante dynamiek in de bedrijfssfeer. Daarnaast begeleid Calco zowel de deelnemer als het bedrijf erg goed tijdens de opleiding.

Breinprincipes in de Crash Course IT

Welke breinprincipes zijn er en hoe maakt Calco daar gebruik van?

  • Herhaling: met behulp van de MemoTrainer kan de cursist onderweg op zijn/haar telefoon de eerder behandelde stof herhalen.
  • Voortbouwen: tussentoetsen of een korte samenvatting houden bij wat de cursist al heeft geleerd. Zo is ook goed te zien welke onderdelen nog wat extra aandacht nodig hebben.
  • Zintuiglijk rijk: Blended Learning maakt interactie mogelijk, bijvoorbeeld door het toevoegen van een online spel waarbij deelnemers samenwerken. Daarnaast kan je via aNewSpring ook filmpjes, audio, animaties of teksten toevoegen aan je online training voor nét dat beetje extra.
  • Focus: een toets waarbij de tijdsdruk nét iets te hoog ligt zorgt ervoor dat de spanning stijgt en dat cursisten bij de les blijven.

Hoe ziet een blended leertraject eruit bij Calco?

Een effectieve, originele blended learning methode met behulp van het aNewSpring platform dus. Hoe ziet dat er dan precies uit? Om dat zo goed mogelijk in beeld te brengen laat Gerben Spies in zijn presentatie tijdens de Awards sessie het verhaal van Daphne zien, een cursist die na haar studie Vrijetijdsmanagement graag als IT professional aan de slag wil.

Hoe ontwerp je blended learning?

Tegenwoordig kun je blended leerprogamma’s met tal van werkvormen en tools vormgeven. Zo gebruik je online en offline activiteiten om tot een ideale mix te komen. Lees meer over hoe jij blended learning programma’s kunt opzetten.

Gebruikte functionaliteiten
van aNewSpring:

  • Memotrainer
  • Tussentoetsen
  • Opdrachten
  • Instaptoets

Het Crashcourse business model

Kan je kort vertellen hoe het het business model eruit ziet?

De deelnemers krijgen direct vanaf de eerste dag dat ze in het traineeship starten betaald. Dit betekent dus ook tijdens de opleidingsperiode salaris. Deze periode is ongeveer 2 maanden, waarna elke trainee 22 maanden wordt ingezet bij een opdrachtgever. Als de trainee en opdrachtgever na deze periode tevreden zijn, heeft de opdrachtgever de mogelijkheid om de trainee kosteloos over te nemen. We zien dat dit in de meeste gevallen gebeurt en dat de opdrachtgever de trainee een aanbod doet.

Hoe helpt aNewSpring bij het sluitend maken (of verbeteren) van deze business case?

Voordat we aNewSpring gebruikten werden de presentaties via de mail opgestuurd. Ook het inleveren van de opdrachten ging toen nog ouderwets via de mail. Dat is nu anders. aNewSpring zorgt voor één centraal platform voor onze trainees, of ze nu in de trein, ons opleidingscentrum of bij de opdrachtgever zitten. Onze trainees maken gedurende de interne opleidingsperiode elke dag gebruik van aNewSpring (wat wij de Calco Academy noemen). Het hele omscholingstraject gebeurt in feite op het platform van aNewSpring. Dit is de periode waarin Calco waarde toevoegt aan onze trainees door het volgen van trainingen. Ook als de trainees voor hun opdrachtgever werken kunnen zij ook nog programma’s en cursussen online volgen via aNewSpring.

Patricia van der Have

Meer weten over de case?
Patricia helpt je graag verder.
+31 (0)10 2447460
Stuur Patricia een email

Bekijk onze andere cases: