Introductie: leerimpact, een verhaal zonder einde

16 September, 2022| Ger Driesen| 3 min read

De zoektocht naar de impact van leren is altijd een belangrijk onderwerp geweest. En dat zal het ook blijven. Nieuwe uitdagingen vragen om nieuwe oplossingen en technologische vooruitgang creëert nieuwe mogelijkheden. Welke rol je ook hebt in de leergemeenschap – als ontwerper, aanbieder, consultant, trainer of interne professional – de kans is groot dat stakeholders geïnteresseerd zijn en je uitdagen om de impact aan te tonen.

Maar hoe doe je dat? Welke tips, trucs en valkuilen zijn er? Hoe pakken anderen deze uitdaging aan? We hebben besloten om dit onderwerp verder uit te diepen en ons te richten op de vraag: hoe kun je je training(sbedrijf) blijven verbeteren voor meer impact? Maar eerst gaan we wat dieper in op het waarom, wat en hoe, zodat je precies weet wat je van ons kunt verwachten in de aankomende maanden.

Waarom we het maken van impact met trainingen gaan onderzoeken

Leerimpact is een onderwerp dat voortdurend in het middelpunt van de belangstelling lijkt te staan. Het is niet ‘trendgevoelig’, maar ook zeker geen statisch onderwerp.

Het lijkt zich vrij makkelijk aan te passen aan veranderende omstandigheden in de economie, de maatschappij en de manier waarop we over werk denken. De economische impact lijkt altijd een belangrijke speler, maar soms (zoals tijdens de pandemie) verschuiven andere maatschappelijke waarden naar het middelpunt van het ‘impacttheater’. Als er verandering is, zijn er kansen. En die delen of ontdekken we graag met onze community van gelijkgestemde leerpioniers (bij leeraanbieders, bedrijfsacademies en daarbuiten). We vertellen je graag meer over onze plannen.

Hoe we het maken van impact met trainingen gaan verkennen

We gaan een heleboel vragen stellen, zoals je van ons gewend bent. Voor de antwoorden gaan we in gesprek met deskundigen, onze klanten, de community en jou! Dit doen we niet compleet random, maar gestructureerd rond deelonderwerpen. Aan het einde van 2022 komen we met conclusies over hoe je als opleider meer impact kunt maken met je trainingen.

Wat kun je de komende maanden verwachten? Verschillende inhoudelijke stukken, zoals blogs, interviews, klantcases, misschien zelfs een podcast of webinar en meer. Ook duiken we in onderzoeken en rapporten die we beoordelen, delen en aanbevelen. En last but not least: we horen graag van jou! Heb je goede (of slechte) praktijkvoorbeelden waarvan we kunnen leren? Laat van je horen en deel je gedachten over de onderwerpen.

Wat gaan we uitzoeken over impact maken?

De komende maanden gaan we één centrale vraag proberen te beantwoorden: “Hoe kun je je training(sbedrijf) blijven verbeteren voor meer impact?”

Om die vraag te beantwoorden, delen we het onderwerp op in kleinere stukken:
  • Hoe zal het starten vanuit het perspectief van de deelnemer leiden tot meer impact?
  • Hoe creëren we meer impact door terug te gaan naar de basis?
  • Hoe kan een interactieve aanpak helpen om je training te verbeteren?
  • Hoe kan adaptief/gepersonaliseerd leren de leerimpact verbeteren?
  • Hoe zet je data in om je training te verbeteren?

Hoe kijkt Roy naar leerimpact?

Impact is een breed begrip en wat dit is, verschilt per training die je ontwikkelt. Sta vooraf stil bij de gestelde doelen, evalueer deze breed bij jouw organisatie of jouw klant en ontdek waar verbeterpunten zitten. Ga op basis daarvan kijken naar je leertechnologie en doorontwikkeling van je training.

Learning trendcatcher Houdt van verbinden

Ger Driesen

Zou een directe verbinding willen tussen zijn brein en het internet. Houdt ervan om mensen te verbinden, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren binnen de learning community.

Find me on