Ger’s Learning Notes #52: Fifty-fifty

08 March, 2023| Ger Driesen| 4 min read

Terwijl ik dit schrijf, heb ik nog steeds een heel goed humeur door het winnen van de bronzen Learning Impact Award tijdens LPI’s awardshow in Londen. Onze inzending was gericht op adaptief leren en het onderzoek dat we hebben uitgevoerd samen met BSL. Dat we konden aantonen dat adaptief leren studietijd met ruim 30% kan laten afnemen was op zichzelf al een overwinning, maar er erkenning voor krijgen met een internationale prijs is de kers op de taart.

Terug naar jullie, de lezers. Wat ik de afgelopen jaren heb opgemerkt is dat sommigen van jullie de voorkeur geven aan overzichten en rapporten, terwijl anderen graag praktische ‘how-to’-tips zien. Dus, om aan beide smaken te voldoen, heb ik besloten om het dit keer te combineren. Fifty-fifty. Twee posts met rapporten en twee met tips. Het is allemaal leesvoer, dus ik beloof om voor aflevering 53 op zoek te gaan naar video’s en podcasts.

Ondertussen kijkt iedereen hier bij aNewSpring uit naar eh… a new spring! Wist je dat één van de oprichters de sfeer van een nieuwe lente zo waardeert (het zonnige weer, zingende vogels, de geur van pas gemaaid gras en opgevrolijkte mensen), dat hij een bedrijf wilde opzetten dat gebaseerd is op dat gevoel? Dat heeft hij gedaan en we vieren dit jaar ons 20-jarig bestaan. Wie weet worden daar nog speciale activiteiten voor georganiseerd…

Maar duik eerst in deze aflevering en zie wat het je te bieden heeft. Suggesties en feedback zijn zoals altijd welkom. Ik hoop van je te horen!

The 2023 L&D Global Sentiment Survey - Door Donald H. Taylor

Waar gaat het over?

Gewoonweg briljant om maar één vraag te stellen en daar een interessant rapport over te maken: What will be hot in L&D? Dit zijn de resultaten.

Waarom lezen?

  • Wees je bewust van waar bijna 4000 leerprofessionals van 100 verschillende landen aan denken en wat zij verwachten dat ‘hot’ zal zijn in 2023.

  • Lees wat Don te zeggen heeft over de resultaten en wat ze betekenen.

  • Let op: het gaat over sentiment en betekent dus niet dat deelnemers daadwerkelijk werken aan deze onderwerpen. Wees je daarnaast bewust van verschillen op basis van locatie.

Waar te vinden?

https://donaldhtaylor.co.uk/insight/gss2023-results/

Job skills of 2023 report - Door Coursera

Je moet inloggen met je gegevens om het te kunnen downloaden.

Waar gaat het over?

Coursera laat zien welke werkvaardigheden erg gewild zijn in 2023. Dit is gebaseerd op een analyse van hun enterprise gebruikers. Dat zijn wel vier miljoen deelnemers uit meer dan 100 verschillende landen!

Waarom lezen?

  • Krijg een indruk van welke beroepsvaardigheden gewild zijn en wat deze inzichten voor jou betekenen.

  • Vergelijk digitale werkvaardigheden met wat Coursera ‘menselijke werkvaardigheden’ noemt.

  • Gebruik de inzichten om te reflecteren op je huidige situatie als opleider of interne leerprofessional en zie of je iets wil (en moet) aanpassen.

Waar te vinden?

https://www.coursera.org/campus/resources/job-skills-2023

Creating better video for learning (trilogy) - Door Patti Shank

Waar gaat het over?

In deze trilogie duikt Patti Shank in waarom en hoe video kunnen bijdragen aan leren. Daarnaast kijkt ze naar hoe je het kunt gebruiken voor maximale leerimpact.

Waarom lezen?

  • Zoals bij alle teksten van Patti Shank, krijg je een goed overzicht van de voor- en nadelen, en is alles evidence-informed (met een complete lijst aan bronnen).

  • Video is populair en wordt vaak gezien als een ongeslagen ‘must have’ voor je learning design. Patti laat echter zien dat video ‘gewoon’ een tool is, zoals vele anderen. Maak dus een weloverwogen keuze.

  • Na het verkennen van de voor- en nadelen in deel één, en hoe lerenden video verwerken in deel twee, laat deel drie zien hoe je video kunt gebruiken voor de beste leerresultaten. Daar houden we van!

Waar te vinden?

https://elearningindustry.com/creating-better-video-for-learning-part-1
https://elearningindustry.com/creating-better-video-for-learning-part-2
https://elearningindustry.com/creating-better-video-for-learning-part-3

L&D professionals… Steal like an artist - Door Catherine Lombardozzi

Waar gaat het over?

Catherine Lombardozzi adviseert om gebruik te maken van wat anderen al geprobeerd en getest hebben, en dit aan te passen op je eigen context. Zoals Austin Kleon adviseert in zijn boek: steal like an artist. Zoals ik doe voor het maken van de Learning Notes!

Waarom lezen?

  • Leer waarom en hoe het goed is om gebruik te maken van wat al bestaat.

  • Ze zegt het impliciet, maar ook best wel duidelijk: gewoon kopiëren is niet voldoende. Combineer, voeg toe, herzie en boven alles, maak het betekenisvol voor degenen die je graag wilt dienen.

  • Maak gebruik van de 17 bronnen die ze deelt in het artikel. De links naar de boeken werken mogelijk niet op basis van je locatie, maar je kunt op zoek gaan naar de titels en ze vinden in je eigen omgeving.

Waar te vinden?

https://blog.insynctraining.com/steal-like-an-artist

Learning trendcatcher Houdt van verbinden

Ger Driesen

Zou een directe verbinding willen tussen zijn brein en het internet. Houdt ervan om mensen te verbinden, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren binnen de learning community.

Find me on

Ger's Learning Notes

Ontvang Ger's onregelmatige dosis leerinspiratie in je inbox!