Ger’s Learning Notes #49: Research

23 November, 2022| Ger Driesen| 7 min read

Er is een fundamentele manier van leren die we soms vergeten. Het heet research. Ik herinner me nog het eerste onderzoek dat ik ooit heb uitgevoerd als student voor ons nationale data- en kenniscentrum voor weer, klimaat en seismologie: het KNMI. We hebben serieuze onderzoeken uitgevoerd rond één van de belangrijkste interne cursussen die ze destijds gaven.

Ik leerde niet alleen een hoop over leerevaluaties, maar ik heb ook veel ontdekt over hoe de dynamiek binnen een organisatie van invloed kan zijn op de leerresultaten. Het heeft me mijn ambities om een learning designer te worden laten herevalueren en me geholpen om mijn eigen leerpad aan te passen op een fundamentele manier. Ik denk dat dat stukje research erg belangrijk is geweest voor de rest van mijn carrière. Er is zoveel praktisch onderzoek dat ons kan helpen, zolang we maar de moeite doen om de resultaten te bestuderen. En we kunnen zelf meer doen.

Ik ben blij dat ik de afgelopen maanden betrokken ben geweest bij het opzetten en organiseren van een praktisch onderzoeksproject. Dit is in samenwerking geweest met onze klant Bohn Stafleu van Loghum (BSL) en ondersteunt door HAN University of Applied Sciences. Je kunt de resultaten vinden in deze aflevering van de Learning Notes, samen met een aantal andere goede en praktische onderzoeksrapporten. Ik hoop dat ze je helpen om je werk te verbeteren, maar ook dat ze je inspireren om zelf op zoek te gaan naar kansen en manieren om zelf research te doen.

Wat ik de afgelopen maanden heb geleerd is dat samenwerken met onderzoekspartners nuttig, leuk en de moeite waard is. Ik kan het echt aanraden. Maar duik eerst in de waardevolle bronnen van deze aflevering.

Adaptive learning: laat studietijd met ruim 30% afnemen - Door BSL, HAN University & aNewSpring

Waar gaat het over?

We hebben een onderzoeksproject uitgevoerd waarin we adaptieve e-learning hebben vergeleken met de ‘reguliere’ variant. Hierbij hebben we gekeken naar tijd tot bekwaamheid, zelfwerkzaamheid en tevredenheid vanuit lerenden. Dit zijn de resultaten.

Waarom lezen?

  • Het is niet makkelijk om een ‘klassiek experiment’ als deze op te zetten om twee leeraanpakken te vergelijken, maar het is ons gelukt!

  • Lees over het interessante resultaat dat het 33% studietijd scheelt en hoe het de andere elementen in dit onderzoek beïnvloeden.

  • Ontdek wat de ‘hoge kansen’ randvoorwaarden zijn om te profiteren van adaptief leren.

Waar te vinden?

https://www.anewspring.nl/articles/adaptief-leren-30-procent-minder-studietijd

Blended learning trends from training providers - Door Inmisceo

Waar gaat het over?

De Student Consultancy van de Oxford Universiteit heeft de toepassing van blended learning bij 169 opleiders in het Verenigd Koninkrijk onderzocht.

Waarom lezen?

  • Er is veel onderzoek gedaan naar blended learning, maar niet specifiek naar opleiders.

  • Dit rapport geeft een fijn en interessant overzicht van de uitdagingen gerelateerd aan ‘blended gaan’.

  • Lees ook over oplossingen en voordelen die je kunt behalen wanneer je het goed doet.

Waar te vinden?

https://inmisceo.co.uk/blended-learning-trends-from-training-providers-2022/#more-19559

Through the lens of research: Amplifying human focus in virtual and hybrid learning - Door Jo Cook & Jane Daly

Waar gaat het over?

De recente coronapandemie heeft virtueel en hybride leren aangemoedigd, maar hoe zit het met de kwaliteit en effectiviteit? Dit onderzoek geeft een paar belangrijke antwoorden.

Waarom lezen?

  • Als virtueel leerexpert Jo Cook en onderzoeksexpert Jane Daly hun krachten bundelen, dan weet je dat je iets goed te wachten staat.

  • Wat is nodig om door te groeien van paniek (pandemie) naar prestatie (nu)? En hoe presteer je daadwerkelijk nu?

  • TL;DR: bekijk de nuttige en inzichtelijke infographic.

Waar te vinden?

Onderzoek: https://virtualresearchinsights.com/

Infographic: https://virtualresearchinsights.com/2022/09/26/infographic-for-improving-virtual-and-hybrid-learning/ 

Old habits are hard to break - by Mirjam Neelen and Paul A. Kirschner

Waar gaat het over?

Een interessante review door Logan Fiorella van een onderzoek naar gewoonten (inclusief implicaties voor leren).

Waarom lezen?

  • Iets nieuws leren is één ding; ergens een gewoonte van maken is wat anders. Lees wat nodig is om het voor elkaar te krijgen.

  • Leer over het concept ‘effortful inhibition’ (letterlijk vertaald: inspannende remming) als een belangrijke sleutel tot succes.

  • Oud & nieuw ligt om de hoek, dus lees dit voordat je je goede voornemens hebt bepaald voor komend jaar.

Waar te vinden?

https://3starlearningexperiences.wordpress.com/2022/10/11/old-habits-are-hard-to-break/

Learning trendcatcher Houdt van verbinden

Ger Driesen

Zou een directe verbinding willen tussen zijn brein en het internet. Houdt ervan om mensen te verbinden, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren binnen de learning community.

Find me on

Ger's Learning Notes

Ontvang Ger's onregelmatige dosis leerinspiratie in je inbox!