Als learning designer en trainer wil(de) ik mijn publiek altijd zo goed mogelijk van dienst zijn. Mijn grootste zorg is vaak: bied ik wel genoeg content aan. Natuurlijk is content aanbieden niet hetzelfde als kennis overdragen.
Na verloop van tijd (en door vergissingen te maken), leerde ik dat te veel content schadelijk kan zijn voor het leerproces. Het risico op ‘te veel’ is zelfs groter dan op ‘te weinig’. Onlangs mocht ik deel uitmaken van het juryteam van de ‘most inspiring learning journey award’ die aNewSpring uitreikt. Tijdens het beoordelen van de kandidaten op de shortlist, zag ik niet alleen geweldig werk, maar ook een aantal voorbeelden van ‘content overkill’. Dat motiveerde me om ‘less is more’ als onderwerp voor deze aflevering van de learning notes te kiezen. Maak je geen zorgen: je krijgt nog steeds vier bronnen!
Door Dr Jane Bozarth
Waar gaat het over?
Jane Bozarth schetst waarom het moeilijk is om content scherp en relevant te houden en vertelt wat je kunt doen om dat toch te bereiken.
Waarom lezen?
Where to find it?
https://learningsolutionsmag.com/articles/472/nuts-and-bolts-find-your-20
Door John Sweller
Waar gaat het over?
De Australische onderwijspsycholoog John Sweller heeft de Cognitive Load-theorie geformuleerd. In deze video legt hij – op inzichtelijke wijze – een paar elementen en toepassingen daarvan uit.
Waarom kijken?
Waar te vinden?
https://www.youtube.com/watch?v=gOLPfi9Ls-w (42:14 min)
Door Donald Clark
Waar gaat het over?
Jane Bozarth schetst waarom het moeilijk is om content scherp en relevant te houden en vertelt wat je kunt doen om dat toch te bereiken.
Waarom lezen?
Waar te vinden?
http://donaldclarkplanb.blogspot.com/2015/08/10-top-online-learning-writing-rules.html
Door Scott H Young
Waar gaat het over?
Scott Young legt in zijn eigen woorden de Cognitive Load theorie zeer helder uit.
Waarom luisteren?
Waar te vinden?
https://soundcloud.com/user-324815295/ep-196-cognitive-load-theory-and-its-applications-for-learning (Podcast, 18 min)