Kun je je de laatste keer of het meest ongemakkelijke moment herinneren wanneer je professionele waarden, normen en standaarden onder druk kwamen te staan?
Ik heb dit heel wat jaren geleden ervaren toen ik samen met een team heb gewerkt aan het ontwerpen en opleveren van een leerprogramma. De doelgroep was wat je ‘millennials’ zou kunnen noemen. Ik ben geen fan het stereotyperen van doelgroepen op deze manier, maar iemand anders drong erop aan.
Dit was niet het moeilijkste deel. Dat was namelijk haar overtuiging dat ‘al deze millennials verwende zondagskinderen’ waren die in hun leven nog nooit een zware situatie hebben moeten doorstaan. Dus het lesprogramma moet zwaar en uitdagend zijn om karakter te vormen. No pain, no gain. Ik was het hier niet mee eens, vanwege mijn ervaring met jonge professionals. Een groot deel van deze groep heeft veel ongeluk gehad of moeilijke situaties moeten doorstaan in hun jonge levens, vaak gerelateerd aan ziekte of het verlies van iemand die dichtbij hen stond.
Ik heb tegen de klant gezegd dat ik dit project niet samen kon doen met die andere persoon, omdat onze professionele standaarden te verschillend waren. Het project werd gestopt. Ik heb mezelf geforceerd om te leren van deze situatie door mijn gedachten hierover verder te onderzoeken, een blog te schrijven en het gesprek aan te gaan met vakgenoten. De blog en delen van het gesprek zijn de vierde bron in deze aflevering van de Learning Notes.
Ik ben erg benieuwd of je een vergelijkbare ervaring hebt meegemaakt. In dat geval, laat het me weten.
door Mary Slaughter & Dr. David Rock
Waar gaat het over?
Slaughter en Rock leggen uit waarom effectief leren een bepaalde hoeveelheid ongemak nodig heeft. En ze bespreken dat dit mogelijk leidt tot druk in een tijd waarin we meer focussen op de betrokkenheid van deelnemers en een optimale leerervaring.
Waarom lezen?
Waar te vinden?
https://www.fastcompany.com/40560075/no-pain-no-brain-gain-why-learning-demands-a-little-discomfort
door Robert Bjork
Waar gaat het over?
Robert Bjork legt duidelijk uit wat hij bedoelt met ‘Desired Difficulties’ in deze video.
Waarom kijken?
Waar te vinden?
https://www.youtube.com/watch?v=XPllm-gtrMM
door Donald Clark
Waar gaat het over?
Donald Clark reviewt het werk van Bjork en ‘Desirable Difficulties’ op een manier die alleen hij kan: erg duidelijk, kort en met de nadruk op alle praktische dingen die je wilt weten om dit concept zelf toe te kunnen passen.
Waarom lezen?
Waar te vinden?
https://donaldclarkplanb.blogspot.com/2020/02/bjork-illusory-learning-solution.html
door yours truly
Waar gaat het over?
Ik heb een tijd geleden geworsteld met het begrip ‘no pain, no gain’ in relatie tot leren, dus ik heb er een blog over geschreven in 2013, lang voordat ik het werk van Bjork kende. En vroeg reacties (en kreeg antwoorden) van velen.
Waarom lezen?
Waar te vinden?
https://lndtrendcatcher.wordpress.com/2013/05/17/wrestling-with-the-cozolo-of-learning-no-pain-no-gain/