Ik heb onlangs een ontzettend boeiend onderwerp ontdekt dat te maken heeft met leren, namelijk compliance-training! Je denkt misschien dat ik een grapje maak, maar het is echt waar.
Om eerlijk te zijn, het was geen liefde op het eerste gezicht. Het duurde een tijdje, maar de ‘paradox van compliance-training’ heeft geholpen. Wat bedoel ik daarmee? Niemand vindt compliance-training leuk. Geen enkele learning professional, geen enkele learning designer. En al helemaal geen enkele professionals die als cursist de aangeboden compliance-training moeten ‘verteren’. Niemand vindt compliance-training leuk.
Aan de andere kant willen wij dolgraag dat de piloten die ‘ons’ vliegtuig besturen hun compliance-training hebben afgerond. We willen dat de chirurg en de medische teams die ‘aan ons werken’ hun compliance-training hebben afgerond. Hetzelfde geldt voor degenen die onze maaltijden bereiden of die ons financieel advies geven. We willen dat onze geliefden veilig en gezond thuiskomen na een werkdag. Niemand vindt compliance-training leuk maar als ‘consument’ willen we allemaal dat compliance-training goed is geregeld. Wat de wereld nodig heeft is zinvolle, relevante en effectieve compliance-training nodig, Geen onzinnige ‘omdat het nu eenmaal moet’ initiatieven. Het zijn wij, de community van learning professionals die dat kunnen en moeten leveren.
Het is de hoogste tijd om compliance-trainingen weer ‘groots’ te maken. Naar mijn mening is een goede analyse de eerste belangrijke stap om van onzinnige compliance-training naar compliance-training te gaan die echt nuttig is. Snappen hoe de werksituaties en de taken van degenen voor wie we ontwerpen echt in elkaar zitten. Ik bedoel hiermee niet een analyse van trainingsbehoeften. Ik bedoel een bredere ‘performance’-analyse. In deze editie van de Learning Notes vind je enkele belangrijke bronnen hiervoor.