Ik heb onlangs een ontzettend boeiend onderwerp ontdekt dat te maken heeft met leren, namelijk compliance-training! Je denkt misschien dat ik een grapje maak, maar het is echt waar.
Om eerlijk te zijn, het was geen liefde op het eerste gezicht. Het duurde een tijdje, maar de ‘paradox van compliance-training’ heeft geholpen. Wat bedoel ik daarmee? Niemand vindt compliance-training leuk. Geen enkele learning professional, geen enkele learning designer. En al helemaal geen enkele professionals die als cursist de aangeboden compliance-training moeten ‘verteren’. Niemand vindt compliance-training leuk.
Aan de andere kant willen wij dolgraag dat de piloten die ‘ons’ vliegtuig besturen hun compliance-training hebben afgerond. We willen dat de chirurg en de medische teams die ‘aan ons werken’ hun compliance-training hebben afgerond. Hetzelfde geldt voor degenen die onze maaltijden bereiden of die ons financieel advies geven. We willen dat onze geliefden veilig en gezond thuiskomen na een werkdag. Niemand vindt compliance-training leuk maar als ‘consument’ willen we allemaal dat compliance-training goed is geregeld. Wat de wereld nodig heeft is zinvolle, relevante en effectieve compliance-training nodig, Geen onzinnige ‘omdat het nu eenmaal moet’ initiatieven. Het zijn wij, de community van learning professionals die dat kunnen en moeten leveren.
Het is de hoogste tijd om compliance-trainingen weer ‘groots’ te maken. Naar mijn mening is een goede analyse de eerste belangrijke stap om van onzinnige compliance-training naar compliance-training te gaan die echt nuttig is. Snappen hoe de werksituaties en de taken van degenen voor wie we ontwerpen echt in elkaar zitten. Ik bedoel hiermee niet een analyse van trainingsbehoeften. Ik bedoel een bredere ‘performance’-analyse. In deze editie van de Learning Notes vind je enkele belangrijke bronnen hiervoor.
door Julie Dirksen
Waar gaat het over?
Julie Dirksen beschrijft een zeer relevante en nuttige situatie rondom compliance, namelijk handen wassen in een ziekenhuis. Ze laat zien welke factoren je goed in beeld moet hebben om de feitelijke situatie te begrijpen voordat je passende maatregelen kunt ontwerpen.
Waarom lezen?
Waar te vinden?
https://www.td.org/insights/is-this-a-motivation-or-behavior-change-problem
door Cathy Moore
Waar gaat het over?
Cathy Moore laat duidelijk zien wat te doen en nog duidelijker wat niet te doen wanneer een ‘algemeen’ (of zelfs een specifiek) verzoek om compliance-training binnenkomt. Ze geeft zeer praktische voorbeelden van hoe om te gaan met het gesprek tussen een ontwerper en een manager en hoe je dit gesprek kunt sturen.
Waarom lezen?
Waar te vinden?
http://blog.cathy-moore.com/2018/06/how-to-make-mandatory-training-relevant/
door Pamela Hogle
Waar gaat het over?
Leer van de ideeën en ervaringen van 10 L&D experts over het verbeteren van compliance-training. Deze blog is gebaseerd op een whitepaper (met een link naar de whitepaper).
Waarom lezen?
Waar te vinden?
https://www.learningsolutionsmag.com/articles/7-ways-to-enhance-your-compliance-training
door 'yours truly'
Waar gaat het over?
Dit is de opname van een webinar voor de AITD (Australië) over het vinden van de oorzaken van onjuist of ongewenst gedrag. Dat is waar compliance over gaat. Het is gebaseerd op het werk van Rummler en Brache.
Waarom kijken?
Waar te vinden?
https://www.anewspring.nl/onderzoek-de-oorzaak-van-slechte-prestaties