Webinar:
Start with who

12 dec 2019 – Online webinar

Webinar:
Start with who

12 dec 2019 – Online
13.00 tot 14.00

Al vele jaren worden over de hele wereld professionals geïnspireerd door Simon Sinek’s ‘Start with Why’. Is deze aanpak ook bruikbaar voor de wereld van leren? In deze gratis, interactieve webinar legt Ger Driesen uit waarom hij het wilt ‘transformeren’ naar ‘Start with Who’. Doe mee en leer alles over ‘the Golden Circle of Learning Design’. Een aanrader voor learning designers.
De webinar zal plaats vinden in het Engels.

Deze webinar is gratis, registeren is voldoende

Geïnteresseerd?
Schrijf je in voor deze (Engelse) webinar

Al vele jaren worden over de hele wereld professionals geïnspireerd door Simon Sinek’s ‘Start with Why’. Deze aanpak hielp ook learning designers in hun proces, ondanks dat het zijn oorsprong vindt in visies op leiderschap en marketing. Nu Learner eXperience Design een steeds prominentere plek inneemt, wordt het tijd om de cursist weer het middelpunt te laten zijn van ons design. Om daar gehoor aan te geven, is de ‘why’ vervangen door ‘who’ en creëerden we de ‘Golden Circle for Learning Design’.

Waarom ‘Start with Why’ een valkuil is voor learning design:

  • Start met WIE om de mensen die het werk doen écht te begrijpen;
  • Verken verschillende typen van WAT voor soort ‘jobs to be done’ er zijn om daadwerkelijk empathie tot stand te brengen;
  • Begrijp de karakteristieken van de context WAAR het werk gedaan wordt.

Gebruik jouw kennis om de juiste blend van ontwikkelen en performance support interventies en modaliteiten toe te passen.

Nog meer inspiratie over leren?

Hier zijn enkele interessante blogs van Ger om je op weg te helpen.

Ger’s Learning Notes #42 – Less is more

Als learning designer en trainer wil(de) ik mijn publiek altijd zo goed mogelijk van dienst zijn. Mijn grootste zorg is vaak: bied ik wel genoeg content aan. Natuurlijk is content aanbieden niet hetzelfde als kennis overdragen.

Na verloop van tijd (en door vergissingen te maken), leerde ik dat te veel content schadelijk kan zijn voor het leerproces. Het risico op ‘te veel’ is zelfs groter dan op ‘te weinig’. Onlangs mocht ik deel uitmaken van het juryteam van de ‘most inspiring learning journey award’ die aNewSpring uitreikt. Tijdens het beoordelen van de kandidaten op de shortlist, zag ik niet alleen geweldig werk, maar ook een aantal voorbeelden van ‘content overkill’. Dat motiveerde me om ‘less is more’ als onderwerp voor deze aflevering van de learning notes te kiezen. Maak je geen zorgen: je krijgt nog steeds vier bronnen!

Wat opleiders moeten weten over de huidige ‘skills-obsessie’

Omscholing, bijscholing, de skills-gap, de skills odyssey, de op skills-gerichte aanpak, de skills-obsessie…

Het gesprek in de wereld van leren en opleiden gaat dezer dagen over skills, skills, skills. Waarom is dit zo en wat is er precies aan de hand? En nog belangrijker, is het relevant voor opleiders of zijn de kansen alleen voor corporate L&D-afdelingen?

We verkennen deze vragen samen met de zeer deskundige mensen van Mind Tools in een audio-opname van een gesprek dat we samen hadden. Ja, je zou het een podcast kunnen noemen.

Ger’s Learning Notes #41 – Leren en Pijn en ‘Desirable Difficulties’

Kun je je de laatste keer of het meest ongemakkelijke moment herinneren wanneer je professionele waarden, normen en standaarden onder druk kwamen te staan?

Ik heb dit heel wat jaren geleden ervaren toen ik samen met een team heb gewerkt aan het ontwerpen en opleveren van een leerprogramma. De doelgroep was wat je ‘millennials’ zou kunnen noemen. Ik ben geen fan het stereotyperen van doelgroepen op deze manier, maar iemand anders drong erop aan.

Wat de wetenschap zegt over blended learning

De wetenschap laat zien dat blended learning effectief is. In 2017 publiceerde dr. Will Thalheimer zijn bevindingen over de vraag: werkt e-learning? Deze vraag die hij stelt gaat misschien niet over blended learning, maar zijn conclusies wel. Over het algemeen overtreffen de resultaten van blended learning die van e-learning en klassikale training; een combinatie van de twee blijkt dus meer succesvol.

Het is echter niet zo zwart-wit als hierboven beschreven. We duiken in de nuances, maar laten we eerst een stap terug doen en kijken naar hoe het concept ‘blended leren’ is ontstaan. Tot slot geven we vijf stappen die je helpen de juiste balans hierin te vinden.

Ger’s Learning Notes #40 – Speciale Editie: Productive Learning Strategies

Heb je ooit de film The Matrix gezien? Ik vind vooral de scene leuk waarin Neo en Trinity proberen te ontsnappen van de slechteriken die achter ze aan zitten. Ze komen aan bij een dak van een gebouw en zien daar een helikopter staan. Neo vraagt aan Trinity: “Kan jij vliegen met dat ding?” Waarop Trinity antwoordt: “Nog niet.” Ze belt een operator om een ‘helikopter-vlieg-app’ in haar brein te laten uploaden en hup, daar gaan ze.

Hoewel ik geloof dat leren ooit zo makkelijk zal zijn als uploaden, denk ik ook dat er nog heel veel jaren zullen zijn waarin we nog op de ‘ouderwetse’ manier zullen moeten leren. Dus laten we voor nu gebruikmaken van evidence-informed practices. We weten dat het betekent dat het harde werk gedaan moet worden door de deelnemers. Dit is waar Productive Learning Strategies over gaan.

Ger’s Learning Notes #39 – De deelnemer op de eerste plaats zetten

Terwijl ik bezig was met onderzoeken en het cureren van deze aflevering, dacht ik aan mijn eigen professionele training om learning designer te worden. Ik kan me niet herinneren dat er veel aandacht was voor de gebruiker destijds, enkel op hele algemene manieren. Ik denk dat het misschien het nalatenschap was van Steve Jobs om de gebruiker in het middelpunt van het designproces te plaatsen.

Tegenwoordig is het de norm en de standaard. In de verwachting van de gebruiker is het niet meer dan logisch. Door de jaren heen heb ik mijn weg steeds meer gevonden in het centraal stellen van de deelnemer in mijn learning design activiteiten, én tijdens presentaties en trainingen. En voor mij heeft dit ervoor gezorgd dat mijn werk niet alleen interessanter is geworden, maar ook meer lonend.

Ik hoop dat deze aflevering van de Learning Notes je helpt om jouw weg te vinden op het gebied van learner centered design.