aNewSpring open training voor trainers

ATD European Summit (Brussel)

National VET Conference (Australië)

Fishbowl: Workplace Culture and Learning

Summer School voor Trainers – Augustus sessie

Summer School voor Trainers – Juli sessie

LEARNING LIVE (LPI)

Webinar Start with Who 1.1

Webinar:
Start with Who 1.1


28 aug 2019 – Online webinar


Webinar:
Start with Who 1.1

28 aug 2019 – Online
Specifieke tijd volgt nog


Al vele jaren worden professionals over de hele wereld geïnspireerd door Simon Sineks ‘Start with Why’. Zou deze aanpak ook nuttig zijn voor leren en ontwikkeling? In dit webinar legt Ger Driesen uit waarom hij het wil transformeren naar ‘Start with Who’. Doe mee en leer alles over ‘de Gouden Cirkel van Leren Ontwerpen’. De webinar zal plaats vinden in het engels.



Kosten: gratis

Geïnteresseerd? Zet jezelf direct op de lijst


Want to get a jump on learning?


Hier zijn enkele interessante blogs van Ger om je op weg te helpen.

Wat opleiders moeten weten over de huidige ‘skills-obsessie’

Omscholing, bijscholing, de skills-gap, de skills odyssey, de op skills-gerichte aanpak, de skills-obsessie…

Het gesprek in de wereld van leren en opleiden gaat dezer dagen over skills, skills, skills. Waarom is dit zo en wat is er precies aan de hand? En nog belangrijker, is het relevant voor opleiders of zijn de kansen alleen voor corporate L&D-afdelingen?

We verkennen deze vragen samen met de zeer deskundige mensen van Mind Tools in een audio-opname van een gesprek dat we samen hadden. Ja, je zou het een podcast kunnen noemen.

Ger’s Learning Notes #41 – Leren en Pijn en ‘Desirable Difficulties’

Kun je je de laatste keer of het meest ongemakkelijke moment herinneren wanneer je professionele waarden, normen en standaarden onder druk kwamen te staan?

Ik heb dit heel wat jaren geleden ervaren toen ik samen met een team heb gewerkt aan het ontwerpen en opleveren van een leerprogramma. De doelgroep was wat je ‘millennials’ zou kunnen noemen. Ik ben geen fan het stereotyperen van doelgroepen op deze manier, maar iemand anders drong erop aan.

Wat de wetenschap zegt over blended learning

De wetenschap laat zien dat blended learning effectief is. In 2017 publiceerde dr. Will Thalheimer zijn bevindingen over de vraag: werkt e-learning? Deze vraag die hij stelt gaat misschien niet over blended learning, maar zijn conclusies wel. Over het algemeen overtreffen de resultaten van blended learning die van e-learning en klassikale training; een combinatie van de twee blijkt dus meer succesvol.

Het is echter niet zo zwart-wit als hierboven beschreven. We duiken in de nuances, maar laten we eerst een stap terug doen en kijken naar hoe het concept ‘blended leren’ is ontstaan. Tot slot geven we vijf stappen die je helpen de juiste balans hierin te vinden.

Ger’s Learning Notes #40 – Speciale Editie: Productive Learning Strategies

Heb je ooit de film The Matrix gezien? Ik vind vooral de scene leuk waarin Neo en Trinity proberen te ontsnappen van de slechteriken die achter ze aan zitten. Ze komen aan bij een dak van een gebouw en zien daar een helikopter staan. Neo vraagt aan Trinity: “Kan jij vliegen met dat ding?” Waarop Trinity antwoordt: “Nog niet.” Ze belt een operator om een ‘helikopter-vlieg-app’ in haar brein te laten uploaden en hup, daar gaan ze.

Hoewel ik geloof dat leren ooit zo makkelijk zal zijn als uploaden, denk ik ook dat er nog heel veel jaren zullen zijn waarin we nog op de ‘ouderwetse’ manier zullen moeten leren. Dus laten we voor nu gebruikmaken van evidence-informed practices. We weten dat het betekent dat het harde werk gedaan moet worden door de deelnemers. Dit is waar Productive Learning Strategies over gaan.

Ger’s Learning Notes #39 – De deelnemer op de eerste plaats zetten

Terwijl ik bezig was met onderzoeken en het cureren van deze aflevering, dacht ik aan mijn eigen professionele training om learning designer te worden. Ik kan me niet herinneren dat er veel aandacht was voor de gebruiker destijds, enkel op hele algemene manieren. Ik denk dat het misschien het nalatenschap was van Steve Jobs om de gebruiker in het middelpunt van het designproces te plaatsen.

Tegenwoordig is het de norm en de standaard. In de verwachting van de gebruiker is het niet meer dan logisch. Door de jaren heen heb ik mijn weg steeds meer gevonden in het centraal stellen van de deelnemer in mijn learning design activiteiten, én tijdens presentaties en trainingen. En voor mij heeft dit ervoor gezorgd dat mijn werk niet alleen interessanter is geworden, maar ook meer lonend.

Ik hoop dat deze aflevering van de Learning Notes je helpt om jouw weg te vinden op het gebied van learner centered design.

Ger’s Learning Notes #38 – Jobs to be Done voor Learnings design(ers)

Hou je van milkshakes? Ik wel. En zelfs nog meer sinds ik de uitleg heb gehoord van Clayton Christensons over waarom mensen milkshakes ‘aannemen’. Clay geeft een fantastische uitleg over Jobs to be Done door middel van zijn leuke en beroemde Milkshake-voorbeeld, iets wat je zal tegenkomen in deze aflevering.

Hoewel Jobs to be Done (JTBD) voortkomt uit innovatie literatuur, denk ik dat het ook waardevol is voor en gemakkelijk toegepast kan worden door learning designers. Zeker als je de design thinking principes wilt hanteren, zoals het gebruik van empathie.

Ik zeg: ‘JTBD is empathie op steroïden.’ Zie of het je kan helpen en laat me je ervaring weten zodra je het hebt geprobeerd.