Future-proof your training business From Silver to Gold

Webinar: Start with Who

Webinar:
Start with who


12 dec 2019 – Online webinar


Webinar:
Start with who

12 dec 2019 – Online
13.00 tot 14.00


Al vele jaren worden over de hele wereld professionals geïnspireerd door Simon Sinek’s ‘Start with Why’. Is deze aanpak ook bruikbaar voor de wereld van leren? In deze gratis, interactieve webinar legt Ger Driesen uit waarom hij het wilt ‘transformeren’ naar ‘Start with Who’. Doe mee en leer alles over ‘the Golden Circle of Learning Design’. Een aanrader voor learning designers.
De webinar zal plaats vinden in het Engels.



Deze webinar is gratis, registeren is voldoende

Geïnteresseerd?
Schrijf je in voor deze (Engelse) webinar


Al vele jaren worden over de hele wereld professionals geïnspireerd door Simon Sinek’s ‘Start with Why’. Deze aanpak hielp ook learning designers in hun proces, ondanks dat het zijn oorsprong vindt in visies op leiderschap en marketing. Nu Learner eXperience Design een steeds prominentere plek inneemt, wordt het tijd om de cursist weer het middelpunt te laten zijn van ons design. Om daar gehoor aan te geven, is de ‘why’ vervangen door ‘who’ en creëerden we de ‘Golden Circle for Learning Design’.


Waarom ‘Start with Why’ een valkuil is voor learning design:

  • Start met WIE om de mensen die het werk doen écht te begrijpen;
  • Verken verschillende typen van WAT voor soort ‘jobs to be done’ er zijn om daadwerkelijk empathie tot stand te brengen;
  • Begrijp de karakteristieken van de context WAAR het werk gedaan wordt.

Gebruik jouw kennis om de juiste blend van ontwikkelen en performance support interventies en modaliteiten toe te passen.



Nog meer inspiratie over leren?


Hier zijn enkele interessante blogs van Ger om je op weg te helpen.

Ger’s Learning Notes #43 – Conferenties zijn terug!

Dit is een bijzonder voorjaar omdat de conferenties terug zijn. Sommige mensen aarzelen nog of ze bij een conferenties aanwezig willen zijn, en zo ja, hoe ze zich moeten gedragen. Maar over het algemeen zijn degenen die het doen heel blij dat ze weer de gelegenheid hebben om in het echt met vakgenoten bij elkaar te komen en een gesprek te voeren met een kop koffie of thee in de hand.

Ik had onlangs de gelegenheid om drie verschillende conferenties te bezoeken en een presentatie te geven. Ik ben een geluksvogel: het bezoeken van conferenties maakt deel uit van mijn werk. Dat vind ik erg leuk.

Het is ook deel van mijn werk om interessante inhoud en inzichten van die conferenties te delen met de Learning Community; onder meer via deze Learning Notes. Deze aflevering is een ‘video only’ versie waarin je de keynote sprekers op de eerder genoemde conferenties kunt bekijken. In deze video’s delen ze (deels) dezelfde boodschap als op het podium. Ik hoop dat dit je helpt en je FOMO minimaliseert.

Ger’s Learning Notes #42 – Less is more

Als learning designer en trainer wil(de) ik mijn publiek altijd zo goed mogelijk van dienst zijn. Mijn grootste zorg is vaak: bied ik wel genoeg content aan. Natuurlijk is content aanbieden niet hetzelfde als kennis overdragen.

Na verloop van tijd (en door vergissingen te maken), leerde ik dat te veel content schadelijk kan zijn voor het leerproces. Het risico op ‘te veel’ is zelfs groter dan op ‘te weinig’. Onlangs mocht ik deel uitmaken van het juryteam van de ‘most inspiring learning journey award’ die aNewSpring uitreikt. Tijdens het beoordelen van de kandidaten op de shortlist, zag ik niet alleen geweldig werk, maar ook een aantal voorbeelden van ‘content overkill’. Dat motiveerde me om ‘less is more’ als onderwerp voor deze aflevering van de learning notes te kiezen. Maak je geen zorgen: je krijgt nog steeds vier bronnen!

Wat opleiders moeten weten over de huidige ‘skills-obsessie’

Omscholing, bijscholing, de skills-gap, de skills odyssey, de op skills-gerichte aanpak, de skills-obsessie…

Het gesprek in de wereld van leren en opleiden gaat dezer dagen over skills, skills, skills. Waarom is dit zo en wat is er precies aan de hand? En nog belangrijker, is het relevant voor opleiders of zijn de kansen alleen voor corporate L&D-afdelingen?

We verkennen deze vragen samen met de zeer deskundige mensen van Mind Tools in een audio-opname van een gesprek dat we samen hadden. Ja, je zou het een podcast kunnen noemen.

Ger’s Learning Notes #41 – Leren en Pijn en ‘Desirable Difficulties’

Kun je je de laatste keer of het meest ongemakkelijke moment herinneren wanneer je professionele waarden, normen en standaarden onder druk kwamen te staan?

Ik heb dit heel wat jaren geleden ervaren toen ik samen met een team heb gewerkt aan het ontwerpen en opleveren van een leerprogramma. De doelgroep was wat je ‘millennials’ zou kunnen noemen. Ik ben geen fan het stereotyperen van doelgroepen op deze manier, maar iemand anders drong erop aan.

Wat de wetenschap zegt over blended learning

De wetenschap laat zien dat blended learning effectief is. In 2017 publiceerde dr. Will Thalheimer zijn bevindingen over de vraag: werkt e-learning? Deze vraag die hij stelt gaat misschien niet over blended learning, maar zijn conclusies wel. Over het algemeen overtreffen de resultaten van blended learning die van e-learning en klassikale training; een combinatie van de twee blijkt dus meer succesvol.

Het is echter niet zo zwart-wit als hierboven beschreven. We duiken in de nuances, maar laten we eerst een stap terug doen en kijken naar hoe het concept ‘blended leren’ is ontstaan. Tot slot geven we vijf stappen die je helpen de juiste balans hierin te vinden.

Ger’s Learning Notes #40 – Speciale Editie: Productive Learning Strategies

Heb je ooit de film The Matrix gezien? Ik vind vooral de scene leuk waarin Neo en Trinity proberen te ontsnappen van de slechteriken die achter ze aan zitten. Ze komen aan bij een dak van een gebouw en zien daar een helikopter staan. Neo vraagt aan Trinity: “Kan jij vliegen met dat ding?” Waarop Trinity antwoordt: “Nog niet.” Ze belt een operator om een ‘helikopter-vlieg-app’ in haar brein te laten uploaden en hup, daar gaan ze.

Hoewel ik geloof dat leren ooit zo makkelijk zal zijn als uploaden, denk ik ook dat er nog heel veel jaren zullen zijn waarin we nog op de ‘ouderwetse’ manier zullen moeten leren. Dus laten we voor nu gebruikmaken van evidence-informed practices. We weten dat het betekent dat het harde werk gedaan moet worden door de deelnemers. Dit is waar Productive Learning Strategies over gaan.

VOV Beurs

VOV Lerend Netwerk brengt L&D Professionals in België samen om te verbinden en inspireren. Het tweejaarlijks hoogtepunt is de VOV Beurs, door henzelf omschreven als ‘dé vakbeurs voor leren en organisatie-ontwikkeling’. Ook aNewSpring is van de partij met een workshop van Ger Driesen over learning design, en we hebben een stand. Niet te missen voor learning professionals in België, maar ook Nederland.

DevelHub Jaarcongres

Dé netwerkorganisatie voor learning professionals in Nederland, DevelHub, organiseert in 2019 hun nieuwe jaarcongres in de Efteling rondom het thema: ‘Praktisch innoveren: #HoeDan?’. Als partner levert aNewSpring ook een interactieve bijdrage aan het congres. Een aanrader voor learning professionals in Nederland.

aNewSpring open training voor organisaties

Ga je aan de slag met aNewSpring voor Organisaties en wil je leren hoe je dit het beste kan doen? Tijdens de ‘open’ variant van onze Basic aNewSpring training zul je samen met andere beginnende gebruikers leren hoe je snel aan de slag kunt met het aNewSpring platform.

Masterclass Microlearning

Shannon Tipton – ‘The Queen of Microlearning’ – organiseert een eendaagse masterclass over Microlearning in Rotterdam. De masterclass is bedoeld voor iedere learning professional die micro learning op een zinvolle en effectieve manier wil inzetten.

LEARNING LIVE Networks Benelux

Voor de eerste keer wordt dit evenement voor senior professionals van opleiders en opleidingsorganisaties georganiseerd in de Benelux. Gezamenlijk georganiseerd door de Learning and Performance Instituut en aNewSpring. Het evenement richt zich op de belangrijkste, toekomstige uitdagingen rondom opleiden en trainen.

Webinar: Start with Who (LPI)

Al vele jaren worden over de hele wereld professionals geïnspireerd door Simon Sinek’s ‘Start with Why’. Is deze aanpak ook bruikbaar voor de wereld van leren? In deze webinar voor LPI-leden legt Ger Driesen uit waarom hij het wilt ‘transformeren’ naar ‘Start with Who’. Doe mee en leer alles over ‘the Golden Circle of Learning Design’.