Design for how people learn
– door Julie Dirksen
[Q&A]

by Corjan Bast
25 oktober 2018

J

ulie Dirksen is een echte expert wanneer het op ‘learning design’ aankomt en ze is de auteur van een erg goed boek; Design for how people learn. Ik had de kans haar tijdens een Europese trip wat vragen te stellen over dit boek en over waarom onderwijsprofessionals haar boek zouden moeten lezen.

Julie, vertel eens iets over je boek.

Ik ben lange tijd Instructional Designer geweest en ik constateerde dat de meeste mensen training ontwikkelen omdat ze veel weten over hun onderwerp. Ze zijn bijvoorbeeld zeer goede servicemederwerkes en trainen uiteindelijk andere servicemederwerkers in het ontwerpen van cursussen voor mensen op welk gebied dan ook. En deze mensen zijn allemaal heel goed in het uitleggen van hun onderwerp maar ze hebben niet per se veel achtergrond in Instructional Design. Ze hebben daardoor geen kennis van enkele van de fundamenten en beginselen die ze nodig hebben om Instructional Design te begrijpen. Er zijn ook veel boeken beschikbaar, maar deze hebben een zeer academische toon. Ik wilde iets schrijven dat direct toegankelijk is voor iedereen die wil beginnen, mensen die veel over iets willen weten en dat aan anderen willen leren. Ik wilde een bron creëren die hen hierbij helpt.

—-

Het is een zeer succesvol boek. In hoeveel talen is het vertaald?

Het is in vijf talen vertaald. Uiteraard is het boek beschikbaar in het Engelse en daarnaast ook in Chinees, Koreaans, Russisch, Pools en Italiaans.

—-

Ok. En hoeveel exemplaren zijn er verkocht?

Ongeveer 40.000 exemplaren, wat ik echt fantastisch vind!

—-

Waarom zouden Instructional Designers in Nederland dit boek moeten kopen? Misschien omdat ik het zeg, maar er zijn vast ook andere redenen…

Weet je, ik denk dat veel mensen die actief zijn op het gebied van Instructional Design op zoek zijn naar consistente methodes die ze kunnen gebruiken, hulpmiddelen die hen helpen goede keuzes te maken over wat de leerervaring zou moeten zijn. Daarom probeer ik het fundament te bieden van hoe je iets analyseert, hoe je het opdeelt en hoe je goede interventies selecteert afhankelijk van wat je ontdekt over je onderwerp.

—-

En op een praktische manier?

Ja, hopelijk wel, en op een manier die vriendelijk is en gebruikmaakt van dingen zoals olifanten, stokmannetjes en dergelijke :-)

—-

Bedankt voor je uitleg en bedankt voor je bezoek aan Nederland.

Bedankt voor de gastvrijheid! Het was een mooie reis.

—-

Het interview:

Meer weten over Learning Design?

Masterclass Learning Design
12 november 2018 – Rotterdam

De masterclass is bedoeld voor iedere learning professional die gelooft dat een goed design de manier is om tot effectieve leerinterventies te komen.

Julie is een expert op het gebied van learning design met meer dan 20 jaar ervaring. Ze is de schrijfster van de bestseller ‘Design for how people learn’ een boek dat in diverse talen is uitgebracht. Ook ontving Julie de titel ‘Guild Master’ van het eLearning Guild voor haar langdurige bijdrage aan het L&D vakgebied. Ze is ook een van de initiatiefnemers van het ‘serious e-learning manifesto’. Door haar expertise is ze een veelgevraagde internationale workshopleider – en in november dus in Nederland.