NCVB Bedrijfsopleidingen:
Betere prestaties op de werkvloer en tevreden klanten door de deelnemer op #1 te zetten

Geen retailer is hetzelfde en dat geldt ook voor het personeel dat er werkt. Dit maakt het vinden van een passend mbo-traject een grote uitdaging voor bedrijven binnen deze branche. Hoe haal je met al deze verschillen zo veel mogelijk uit een lesprogramma?

Daar heeft NCVB Bedrijfsopleidingen het antwoord op gevonden: zet deelnemers op de eerste plaats.

Leermethodes Adaptieve training Training types Werkplekleren Industrieēn Opleiders

Het probleem

Mbo-programma’s met een ‘one size fits all’-aanpak: weinig oog voor de verschillende behoeften van deelnemers en klanten

Aan standaard opleidingsprogramma’s kleven soms wat nadelen. Bij NCVB Bedrijfsopleidingen weten ze deze struikelblokken succesvol op te lossen met hun aanpak. Door goed in te spelen op wat de klant en de deelnemer nodig hebben, haal je namelijk meer uit een opleiding dan bij een regulier leerpad.

Deelnemers hebben niet altijd baat bij een standaard mbo-opleiding. Starters plukken hier bijvoorbeeld meer de vruchten van dan medewerkers die al jaren ervaring hebben opgebouwd. De motivatie hoog houden bij beide deelnemers wordt dan een uitdaging. Daarbij komt dat het succesvol doorlopen van het lesprogramma niet automatisch betekent dat zij die nieuwe kennis kunnen toepassen op de werkvloer. Daar is meer voor nodig.

Naast de inhoud van het programma, spelen ook praktische zaken een rol in de mate van succes. Een standaard mbo-opleiding start doorgaans twee keer per (school)jaar, wat het opleiden van werknemers lastiger maakt wanneer zij tussen deze startdata beginnen bij een nieuwe werkgever. Dit kan zorgen voor vertraging. Bovendien vindt het programma vaak plaats op vaste dagen en tijden. Het is fijner voor zowel de werkgever als de werknemer wanneer ze worden afgestemd op werktijden, in plaats van andersom.

Meedenken en partnerschap, dát kenmerkt onze samenwerking. NCVB Bedrijfsopleidingen speelde snel in op de ontwikkelingen door de opleidingen virtueel (op afstand) aan te bieden
Hans Harteveld – Specialist Learning & Development – PostNL

De oplossing

De standaard loslaten: mbo-programma’s ontwikkelen, met oog voor de verschillende behoeftes van klanten en deelnemers

Een behulpzame partner zijn in talentontwikkeling, dat is het doel van NCVB Bedrijfsopleidingen. Niet verkopen, maar ondersteunen. Dit doet de organisatie door voor iedere klant een eigen mbo-programma te maken en elke deelnemer te voorzien van een persoonlijk leerpad.

Een opleiding op maat voor de klant
De eerste stap is het creëren van een mbo-traject dat naadloos aansluit op het bedrijf. Er wordt door NCVB Bedrijfsopleidingen nieuw lesmateriaal ontwikkeld dat relevant is voor de specifieke werkvloer, terwijl het nog steeds voldoet aan de eisen van het mbo-diploma. De toepassing wordt op die manier een stuk duidelijker voor de deelnemer. Daarnaast wordt er bij het maken van de content gelet op de taal en visuele stijl van het bedrijf. Door te kiezen voor dezelfde tone-of-voice en een bijpassend design, wordt het een mooi en consistent geheel. Het eindresultaat past hierdoor perfect bij de klant.

Een persoonlijk leerpad voor de deelnemer
Zodra de opleiding op maat staat als een huis (of winkelpand), begint de training. Hoe het programma er precies uit komt te zien, is afhankelijk van de deelnemer. NCVB Bedrijfsopleidingen maakt gebruik van een vaardighedenscan**, waarmee de competenties van een deelnemer duidelijk naar voren komen. Wat heeft diegene al onder de knie en welke onderdelen hebben meer oefening nodig? In aNewSpring verschijnen vervolgens alleen de opdrachten die relevant zijn voor de ontwikkeling van de deelnemer. Dit zorgt niet alleen voor tijdwinst, maar ook voor meer uitdaging en leerplezier.

Met de online leeromgeving van NCVB Bedrijfsopleidingen wordt vanuit de theorie meteen de koppeling gemaakt naar de actuele praktijk bij Jumbo. Hierin maken we gebruik van verschillende materialen, waardoor onze collega’s de vertaalslag maken naar hoe het in de Jumbo praktijk werkt
Noud Janssen – Programmamanager Jumbo Academy

** Vaardighedenscan: de deelnemer op #1 door een persoonlijk leerpad

Iemand die al 20 jaar in de retail werkt, hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe een kassa werkt. Dat is zonde van de tijd en is bovendien niet motiverend voor de deelnemer. De vaardighedenscan maakt duidelijk welke competenties al aanwezig zijn en welke nog niet. De ‘kassacompetenties’ zijn in dit geval al aanwezig en het oefenen hiervan kan worden overgeslagen. Wel kan bijvoorbeeld de competentie ‘bijverkoop’ nog wat aandacht verdienen. Dit zorgt voor tijdswinst en het maakt dat elke deelnemer een eigen leerpad aflegt.

Het resultaat

Een unieke formule die motivatie stimuleert en bijdraagt aan betere prestaties

Met deze aanpak weet NCVB Bedrijfsopleidingen zich te onderscheiden van andere aanbieders en een gat in de markt te vullen.

De verschillen tussen de diverse deelnemers en klanten worden met deze unieke manier van werken op een positieve wijze benaderd. Het resultaat? Een opleidingsprogramma dat de motivatie van deelnemers prikkelt en uiteindelijk resulteert in betere prestaties op de werkvloer.

Naast het feit dat de opleidingen een enorme ‘boost’ hebben gegeven aan de doorstroom, is gebleken dat we onze medewerkers hiermee meer betrokken, bevlogen en gemotiveerd hebben gekregen
Ferd Finders – Coördinator Mbo-opleidingen, Resourcing & Development – Intergamma Bouwmarkten

NCVB Bedrijfsopleidingen kan op basis van het platform van aNewSpring hoogwaardig, aantrekkelijk en modern onderwijs bieden waarbij talentontwikkeling van de deelnemer centraal staat
Coen van Hoof – Directeur bij NCVB Bedrijfsopleidingen

Over NCVB Bedrijfsopleidingen

NCVB Bedrijfsopleidingen is een Nederlandse organisatie die in 1998 is opgericht. Door de verandering aan de regionale aanpak van beroepsonderwijs, waren nationaal opererende bedrijven op zoek naar een enkele entiteit voor het verzorgen van corporate educatie.

NCVB Bedrijfsopleidingen werd die entiteit en voorziet trainingen aan grote retailers, supermarkten en overheidsorganisaties die opereren binnen en buiten Nederland. Bedrijven als AS Watson, Intergamma, Action, Jumbo Supermarkten, PostNL en het Ministerie van Justitie werken samen met NCVB Bedrijfsopleidingen. Al meer dan 20 jaar hebben tussen de 3.000 en 4.000 studenten/professionals per jaar een diploma ontvangen.

Geïnspireerd?

Wil jij ook graag weten hoe aNewSpring voor jou een oplossing kan zijn?
Vraag dan een persoonlijke en gratis demo aan!