LAS:
een blended cursus over learning experience design gratis toegankelijk voor leerprofessionals

Delen is vermenigvuldigen, ook als het gaat om kennis en vaardigheden over learning design. De expertise die digitaal leerbureau LAS heeft op het gebied van learning experience design is omgezet in een gratis, digitale cursus. Honderden leerprofessionals van over de hele wereld hebben hun vaardigheden verbeterd door dit geweldige initiatief.

Ontdek hoe het aNewSpring-platform LAS heeft geholpen een kosteneffectieve totaaloplossing aan te bieden voor een diverse groep deelnemers in 42 landen over de hele wereld. Daarmee maken ze impact op de hele leerwereld en ondersteunen zij goede doelen.

Deze learning journey behaalde de 3de plaats in de aNewSpring Awards 2021.

Leermethodes Blended Learning Training types Vaardigheidstraining Industrieēn Trainers

Het probleem

Een wereldwijde leergemeenschap die een beperkt budget en beperkte tijd heeft bedienen met een effectief programma

LAS is een bureau voor mensgericht digitaal leren, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Hun cursus over ervaringsgericht learning design ("learning experience design"; LXD) maakt gebruik van de nieuwste blended learning technologie, speciaal ontworpen om deelnemers te stimuleren verschillende delen van de hersenen te gebruiken en zo kennis en informatie sneller op te roepen en op te slaan. Het helpt gebruikers ook onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen en te begrijpen hoe ze uiteenlopende menselijke gedragingen kunnen herkennen en sturen.

LAS is een gecertificeerd B Corp-bedrijf en ondersteunt lerenden over de hele wereld gratis, terwijl ze ook geld inzamelen voor goede doelen. Hun gebruikersgroep is ongelooflijk divers, maar ze hebben één ding gemeen: ze hebben een laag budget en beperkte tijd om aan training te besteden en werken vaak in ernstige of risicovolle situaties.

LAS had een kosteneffectieve oplossing nodig waarmee leerders in virtual classrooms ervaringsgerichte modules konden volgen om gevaarlijke situaties aan te kunnen pakken. Ze wilden ook offline materiaal leveren waarmee de deelnemers op hun eigen tempo kunnen leren en oefenen met collega's, zodat de training hun belangrijke dagelijkse taken niet onnodig in de weg zou staan.

Ik ben erg enthousiast over de opzet. En dat het gratis aangeboden wordt aan de community maakt het alleen maar beter.

- uit het juryrapport

Hoe hebben ze dit probleem aangepakt?
LAS presenteerde hun oplossing op de aNewSpring in 2021 en behaalde daarmee de derde plaats. Bekijk de presentatie over hun learning journey:

De oplossing

Een blended aanpak voor een kennis-, vaardigheids-, gedrags- en attitudeconcept in combinatie met de MemoTrainer

Met behulp van het aNewSpring leerplatform heeft LAS zijn blended LXD-cursus ontwikkeld, gebaseerd op bepaalde methodologieën. Die methodologieën worden behandeld in de LXD-lessen én beïnvloeden ook het ontwerp van de cursus. Ze staan dus op twee manieren centraal in de aanpak van LAS.

De LXD-methodologieën zijn onderverdeeld in vier gebieden: kennis, vaardigheden, gedrag en attitudes.

Kennis is onderverdeeld in Onthouden en Opzoeken.

De Onthouden-inhoud komt meerdere keren aan bod in de cursus en is zo ontworpen dat deelnemers zich de nieuwe kennis kunnen herinneren zonder antwoorden op te hoeven zoeken. Dit helpt de deelnemers om de kennis zowel op korte als op lange termijn te onthouden. Het tweede deel, Opzoeken, omvat inhoud die de deelnemers toelaat bronnen of hulpmiddelen te bestuderen om het antwoord te vinden. Deze twee benaderingen scheppen een evenwichtig leerproces en zorgen ervoor dat de leerders zich niet onnodig onder druk gezet voelen.

De vaardigheden zijn onderverdeeld in activiteiten met een hoog en een laag risico

De hoogrisicoactiviteiten zijn gericht op situaties waarin meer op het spel staat, bijvoorbeeld reputatieschade of fysieke schade. Vanwege de potentiële ernst van zulke situaties gebruikt LAS virtual classrooms met live rollenspellen, digitale simulaties en games om deelnemers veelvuldig te laten oefenen en hen de nodige vaardigheden onder de knie te laten krijgen.

Door de deelnemers in 'levensechte' situaties te plaatsen, zien zij de ernst van de zaak beter in en krijgen zij een idee van de emotionele of fysieke impact die dat scenario in het echte leven op hen zou hebben. Bovendien leren de deelnemers het belang in te zien van verantwoordelijkheid nemen om de juiste oplossing te vinden. De deelnemers kunnen in de virtual classrooms eenvoudig ondersteuning krijgen, en ook met anderen samenwerken om ervaringen en kennis te delen.

Bij inhoud voor de laagrisicovaardigheden zet LAS in op online en offline activiteiten die de deelnemers thuis zelf of met een collega/partner/vriend kunnen oefenen. Dit betekent dat de deelnemers de leertaken in hun eigen tijd kunnen uitvoeren, waardoor de training minder impact heeft op hun dagelijkse taken en ze in hun eigen tempo kunnen leren.

Wil je meer weten over deze methodiek, inclusief de onderdelen over gedrag en attitudes, lees dan de blog van LAS ‘Next gen blended learning’.

Optimaal gebruik van het aNewSpring platform

Via het aNewSpring platform was LAS in staat om een leermiddel genaamd MemoTrainer te implementeren, dat deelnemers helpt om kennis op te roepen en te onthouden. aNewSpring ontwikkelde ook HTML-pagina's op maat met verschillende media, waaronder video's en gerelateerde bestanden. Die geven deelnemers de mogelijkheid om de leerformats te ontdekken die voor hen meest doeltreffend en plezierig om te gebruiken zijn. LAS ontwierp ook taken en opdrachten voor zijn deelnemers om samen met anderen ideeën te bespreken, ervaringen te delen en van elkaar te leren.

LAS neemt in elke cursus een project mee dat is ontworpen door een deelnemer van de groep. De meeste opdrachten worden beoordeeld en geëvalueerd door LAS-trainers en er wordt feedback gegeven. De projecten gaan van ideeën uitwerken en communiceren, gebruikersonderzoek doen, en hypothetische gebruikerspersona's samenstellen, tot een plan opstellen om zo doeltreffend mogelijk feedback te geven. De cursus is ontworpen om zo praktisch en tijdsefficiënt mogelijk te zijn, zodat de deelnemers het geleerde kunnen toepassen op het voorbeeldproject, of een zelfgekozen project.

LAS en aNewSpring vinden, naast de focus op leren, dat het belangrijk is om de tijd te nemen om onder ogen te zien en te structureren wat er tijdens de cursus is bereikt. Aan het einde van de cursus worden de deelnemers daarom getrakteerd op een feest met virtueel vuurwerk en een online bar. Hier kunnen ze nadenken over hun ervaringen en krijgen ze wat welverdiende tijd om te ontspannen.

Learning journey beoordeling

Alle genomineerden van de aNewSpring Awards 2021 zijn tijdens het proces beoordeeld door een ervaren vakjury bestaande uit:

Stella Collins - CLO en medeoprichter, Stellar labs
Website | LinkedIn

Michael Strawbridge - Global Head of Content, The LPI
Website | LinkedIn

Nicole van de Ven-Smeelen - Winnaar van de 2020 aNewSpring Awards, HBtraining
Website | LinkedIn

Ger Driesen - Learning Innovation Leader, aNewSpring
Blog | LinkedIn

De evaluaties van de jury plaatsten LAS in de top 3 van alle genomineerden. Tijdens het award event werd de top 3 gescoord door het publiek op basis van hun videopresentaties waarbij de eindwinnaar werd gekozen.

Elke learning journey werd beoordeeld op:
didactiek, innovatie, deelnemerservaring en algehele impact.

Didactiek

Innovatie

Deelnemerservaring

Algehele impact

Het resultaat

Alleen al in het afgelopen jaar heeft de LXD-cursus 342 cursisten met verschillende niveaus en uit 42 verschillende landen geholpen

Met de steun van aNewSpring biedt LAS de LXD-cursus al een aantal jaar gratis aan. LAS is er trots op het platform dit jaar aan meerdere organisaties te hebben verstrekt als onderdeel van een COVID-ondersteuningspakket.

Alleen al in het afgelopen jaar heeft de LXD-training 342 leerders met zeer uiteenlopende achtergronden kunnen helpen. Sommige deelnemers zijn helemaal nieuw op het gebied van digitaal leren, anderen scherpen bestaande learning design vaardigheden aan en nog anderen gebruiken het platform om hen te helpen de volgende stap te zetten naar een carrièreswitch.

De opleidingen hebben een indrukwekkend wereldwijd bereik met leerders die in 42 verschillende landen deelnemen. LAS wil de lat steeds hoger leggen op het gebied van learning design. Dat doen ze door gebruikers aan het begin van hun leerproces op de juiste manier te helpen, of meer ervaren leerders te ondersteunen bij hun volgende stap. LAS vraagt geen financiële bijdrage aan haar klanten of leerders voor deelname aan de LXD-cursus, en heeft voor elke deelnemersgroep een goed doel geselecteerd.

De innovatie en het geweldige resultaat van aNewSpring in de LXD-training liggen in drie dingen: het toepassen van de nieuwste blended learning content, die naadloos aansluit op de beschikbare functionaliteiten van aNewSpring; de MemoTrainer om retentie te bevorderen; en ten slotte de HTML op maat die de cursus een kenmerkende LAS lay-out en uitstraling geeft.

LAS en aNewSpring kijken ernaar uit om in 2022 en verder nog meer leerders met verschillende wensen te ondersteunen. Terwijl de wereld zich blijft aanpassen aan de economische impact van COVID-19, is het goed om te weten dat er bedrijven zijn zoals LAS, die organisaties wereldwijd begeleiden om positieve stappen in de toekomst te zetten.

Nieuwsgierig naar de andere genomineerden?

Bekijk ook hun case:

Geïnspireerd?

Wil jij ook graag weten hoe aNewSpring voor jou een oplossing kan zijn?
Vraag dan een persoonlijke en gratis demo aan!