Kompas Veiligheidsgroep:
Blended BHV-training met Memotrainer voor langdurig leereffect

Kompas Veiligheidsgroep kwam tot de onaangename ontdekking dat een derde van de cursisten die zich bij hen inschrijft, niet start met de cursus.

Met aNewSpring brachten ze dit percentage terug naar negen procent. Hoe? Dat ontdek je in dit klantverhaal.

Leermethodes Blended Learning Training types Vaardigheidstraining Industrieēn Trainers

Kompas Veiligheidsgroep is een belangrijke speler in de wereld van veiligheidsopleidingen. Ze verzorgen BHV-trainingen met blended learning. De cursisten volgen een e-learning en passen de kennis toe in de praktijk.

Een groot voordeel voor bedrijven is dat de herhalers alleen de praktijk hoeven te volgen, terwijl de basiscursisten beginnen met de e-learning. Op die manier kunnen collega’s samen het praktijkgedeelte volgen, ondanks dat ze niet hetzelfde niveau hebben.


Het probleem

Pop-up blockers, tijdrovende wijzigingen en de zoektocht naar manieren waarop cursisten kennis langer behouden

Voorheen maakten ze bij Kompas gebruik van SCORM-pakketten die ze in een eigen systeem uploaden, maar ze ontdekten al snel dat dit niet altijd goed ging. Toen kwamen ze zo’n vijf jaar geleden bij aNewSpring uit. Eerst in combinatie met de SCORM-pakketten, maar ook dit gaf problemen.

Marjolein van de Ven, Learning & Development Specialist bij Kompas, legt uit:
“Bij sommige deelnemers opende de e-learning niet, omdat ze bijvoorbeeld een pop-up blocker aan hadden staan. Het was erg lastig om uit te leggen hoe ze dit konden oplossen. Ook moesten de SCORMs afzonderlijk geëxporteerd worden. Als er iets gewijzigd moest worden in de e-learning, dan moesten we dat eerst aanpassen en vervolgens weer opnieuw in aNewSpring zetten. Dit was erg onhandig.”

Daarnaast werd de BHV-cursus één keer per jaar gedaan, omdat cursisten dan hun certificering behouden. Maar dat betekende ook dat deelnemers het grootste deel van het jaar niet met de cursusinhoud bezig waren.

Stel, er moet iemand gereanimeerd worden elf maanden na de cursus. Dan is het grootste deel van de informatie alweer weggezakt. Dat wilden we graag voorkomen.
– Marjolein van de Ven


De oplossing

Kompas zet nu alle content rechtstreeks in aNewSpring en voegt meer functionaliteiten toe voor kennisbehoud

Kompas besloot samen met aNewSpring naar deze uitdagingen te kijken. Ze kozen ervoor om alle content in aNewSpring te zetten. Marjolein: “Dat was een goede keus. We zetten alles nu in contentbibliotheken op het platform en als er wijzigingen zijn, dan hoeven we die maar op één plek door te voeren.

Samen brainstormen over de klantreis en leerervaring
Een mooi begin. Maar Kompas wilde verder innoveren en zich onderscheiden van concurrenten die ook aNewSpring gebruiken voor hun trainingen. Roy de Vries, Customer Success Manager, en Stefan van den Tol, Chief Customer Officer, organiseerden daarom een workshop bij Kompas om samen te brainstormen over een ‘out-of-the-box’-oplossing.

Hiervoor namen we een stap terug van de functionaliteiten van het platform, en keken we eerst naar de klantreis en de leerervaring die Kompas bood. Het verbeteren van trainingen gaat namelijk verder dan het platform. De backoffice-operaties, de communicatie naar klanten en het creëren van de juiste mindset bij deelnemers spelen allemaal een rol.

Nieuw inzicht: cursisten starten niet met de training
Tijdens deze workshop kwam een belangrijke uitdaging aan het licht: een derde van de mensen die zich inschrijven start uiteindelijk niet met de cursus.

We hebben toen de hele flow inzichtelijk gemaakt. Welke punten komt de cursist tegen en op welk moment zouden ze kunnen afhaken? Samen met aNewSpring hebben we dat concreet gemaakt. Vervolgens zijn we verbeteringen gaan doorvoeren, waaronder het aanpassen van de e-mails met een actievere schrijfstijl en het aantrekkelijker maken van de vormgeving. Ook hebben we het systeem zo ingericht dat cursisten die de e-learning niet voltooien, geen certificaat krijgen en dat hun werkgever dit te zien krijgt. Zo hebben we de hele flow aangescherpt.”

Vanaf dat moment is Kompas nog succesvoller geworden met hun platform. Het afgelopen cursusjaar hebben ze 20.000 cursisten opgeleid in aNewSpring en zijn ze steeds meer functionaliteiten aan hun training gaan toevoegen. Van de Memotrainer tot adaptief leren en het maken van een connectie met hun CRM-systeem. Ze zijn intussen dus een gevorderde gebruiker van het aNewSpring-platform.


Bij aNewSpring staat het succes van onze klanten voorop. Soms liggen optimalisaties voor de hand, maar vaak ook niet. Zo wisten we van tevoren niet óf we Kompas nog succesvoller konden maken.

Met een flinke dosis creativiteit en door ons te verplaatsten in de deelnemers, kwamen we tot inzichten waarmee Kompas in een continu veranderende wereld het verschil blijft maken!
– Stefan van den Tol


Het resultaat

Veel meer cursisten starten met de training en blijven het hele jaar door met veiligheid bezig

Kompas ging met de aanbevelingen aan de slag, voerde de wijzigingen door en ging het resultaat meten. En met succes: ze gingen van 33 procent cursisten die niet met de training begonnen, naar slechts 9 procent!

Marjolein: “We krijgen van cursisten te horen dat we de e-learnings de afgelopen jaren flink verbeterd hebben.”

Een greep uit de anonieme feedback van cursisten laat dat ook duidelijk zien:

  • “De e-learning overtrof mijn verwachtingen, want ik deed hem een paar jaar geleden ook. Hij was nu gebruiksvriendelijker, inhoudelijk sterker, uitgebreider en effectiever.”
  • “Duidelijke uitleg, de afwisseling tussen tekst, filmpjes en vragen werkt prettig. De kennistoets aan het einde bevat alle onderwerpen.”
  • “E-learning vooraf aan de praktijk vond ik erg nuttig. De e-learning was omvattender dan ik had verwacht. Alle collega’s waren voorbereid en hadden een gelijke, minimale basiskennis. Dit zorgde ervoor dat de praktijkles lekker liep.”

Memotrainer en follow-up in het standaardpakket
De Memotrainer zit nu in het standaardpakket voor cursisten van Kompas. Dit levert volgens Marjolein veel voordelen op: “Zo zien we cursisten vaker terug en blijven ze bewust bezig met veiligheid. Ook krijgen ze na drie maanden een follow-up: ‘weet je nog hoe je iemand in de stabiele zijligging legt?’ Of ‘hoe draai je ook alweer iemand van de buik naar de rug?’ Juist dat soort herhalingen zorgen ervoor dat de kennis blijft plakken en niet gedurende het jaar wegzakt.”


Het is fijn dat we met een externe partij kunnen sparren en dat ze ons helpen met ideeën over het verbeteren van onze trainingen. aNewSpring is altijd bezig met innoveren en nieuwe trends en neemt ons daar ook in mee.

Ze vertalen dit vervolgens naar advies over hoe wij ons platform nog beter kunnen inzetten. Die wisselwerking is voor ons ideaal.
– Marjolein van de Ven


Volgende stappen

Branchespecifieke trainingen en continu verbeteren

Het nieuwe cursusjaar is net begonnen bij Kompas, maar ze barsten alweer van de ideeën voor het volgende jaar. Zo willen ze de e-learnings graag branchespecifiek maken.

“We hebben nu een standaard e-learning voor alle BHV’ers, maar veiligheidsproblemen in de horeca verschillen natuurlijk van de problemen in de zorg. Dezelfde onderwerpen, zoals het blussen van een brand, blijven van toepassing.

Maar in de horeca is het bijvoorbeeld van belang te weten wat je moet doen bij een frituurbrand, terwijl in de zorg het ontruimen met sleepmatrassen meer van toepassing is. Vanaf volgend jaar willen we cursisten daarom meer branchegericht gaan opleiden.”

Daarnaast blijft Kompas continu bezig met het evalueren en verbeteren van de trainingen. Marjolein:
We houden bijvoorbeeld in de gaten hoe vaak vragen goed of fout beantwoord worden. Als uit de data blijkt dat een vraag vaak fout wordt beantwoord, dan is de vraag misschien te moeilijk of hebben we het antwoord niet goed meegenomen in de uitleg. Dat kunnen we dan onderzoeken. Zo blijven we scherp op onze eigen vragen. Dat vind ik echt een pluspunt van aNewSpring.

Geïnspireerd?

Wil jij ook graag weten hoe aNewSpring voor jou een oplossing kan zijn?
Vraag dan een persoonlijke en gratis demo aan!

Opleiders Werkplekleren Blended Learning

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de ongevallen op bouwplaatsen wordt veroorzaakt door menselijke fouten.

In deze klantencase ontdekken we hoe KPE, opleider in de bouw- en vastgoedbranche, in staat was om gedrag van werknemers in de bouw te voorkomen en onder controle te houden.

Trainers Vaardigheidstraining Blended Learning

Ontdek hoe het Nederlands Mathematisch Instituut samen met aNewSpring een unieke leermethode creëerde, waarmee duizenden kinderen meer zelfvertrouwen opdoen en betere rekenresultaten behalen.

Deze learning journey behaalde de 1ste plaats in de aNewSpring Awards 2022.