HBtraining:
Sneller effectief personeel dankzij online onboarding voor Generatie Z

Hoe gaan we ervoor zorgen dat mensen uit Generatie Z precies weten wat ze moeten doen als ze in de winkel staan, zonder dat ze heel erg gemotiveerd zijn om te leren?

De winnaar van de aNewSpring awards 2020 laat zien hoe ze dit vraagstuk hebben aangepakt en nemen de bezoekers mee in deze inspirerende learning journey.

Leermethodes Online learning Training types Onboarding Industrieēn Trainers

Het probleem

Hoe zorg je ervoor dat sales promotors toch precies te weten komen wat ze moeten doen als ze in de winkel staan?

Sales promotors zijn doorgaans studenten die dit werk als bijbaan doen, zegt Nicole van de Ven van HBtraining. Zij gaan in allerlei winkels aan het werk, maar het is voor hen niet altijd even duidelijk voor wie ze nou werken, wat ze moeten doen en hoe ze dat moeten doen. “Ze zijn niet altijd even gemotiveerd om hierover te leren, ze willen vooral geld verdienen. Daarnaast is hun spanningsboog kort en zijn ze visueel ingesteld. Ze kijken vooral veel uren op hun mobiele telefoon.”

De oplossing

Een onboarding programma passen bij de doelgroep en op maat gemaakt door merkspecifieke modules op te nemen

Passend bij het profiel van de doelgroep was het in ieder geval belangrijk dat de learning journey gemakkelijk mobiel toegankelijk was. Met bovendien veel afwisseling in leervormen en veel interactiemogelijkheden. “We hebben gebruikgemaakt van video, vloggen, quiz-elementen en (inlever)opdrachten. Verder is de vormgeving aantrekkelijk, gebruiken we grappige gif-jes en een tone of voice die de doelgroep aanspreekt,” aldus Nicole. Zo is er geen ellenlang handboek om door te ploegen, maar worden er komische illustraties gebruikt die ingaan op de huisregels.
Door de top down aanpak hoeven deelnemers alleen te leren wat zij nog niet weten. “Heel efficiënt.”

Door middel van welkomstvideo’s van coaches kantoor krijgt de deelnemer een indruk van zijn collega’s bij HBBA. Daarnaast gaat hij of zij vloggen over hun eerste werkdag, de eerste week en de eerste maand. Deze vlogs (#zwaarleven) zijn onderdeel van een video-inleveropdracht. Op deze manier hebben de jongeren ook contact met hun coaches.

Generatie Z wil zich blijven ontwikkelen, weet Nicole. “In persoonlijke vlogs vertellen collega’s waarom werken bij HBBA zo leuk is. Zo maken we van de medewerkers ambassadeurs en kunnen sales promotors zien welke carrière-mogelijkheden er binnen HBBA zijn. We hebben mooie voorbeelden van collega’s die van sales promotor zijn doorgegroeid naar bijvoorbeeld Business Unit Manager of General Manager.”

Het onboarding programma wordt voor iedere sales promotor op maat gemaakt door merkspecifieke modules op te nemen in zijn of haar persoonlijke learning journey.

Het resultaat

Tachtig procent van de deelnemers slaagt voor de eindtoets

Het onboarding programma zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers een warm welkom krijgen, dat ze sneller productief zijn in hun functie en meer bekendheid en binding hebben met HBBA, zegt Nicole van de Ven. Door corona gingen er veel minder sales promotors aan de slag, maar zij ziet al wel mooie resultaten: “Tachtig procent van de deelnemers slaagt voor de eindtoets. Er wordt ook al veel gevlogd.“

Reacties van deelnemers:

‘Er zaten veel leuke elementen in het onboarding programma waardoor ik snel up en running was in mijn functie en me ook meteen thuis voelde.’

‘Door het onboarding programma heb ik een beter gevoel gekregen bij alle werkzaamheden die we doen en de mogelijkheden binnen het bedrijf.’

‘Leuk om op mijn eerste werkdag een welkomstvideoboodschap van de directeur te krijgen. Ik voelde me gelijk betrokken en erg welkom!’

HBBA Onboarding

Tijdens onze aNewSpring Awards 2020 presenteerde Nicole van de Ven - Smeelen van HBtraining haar learning journey “HBBA Onboarding”.

Deze case is een mooi voorbeeld van hoe je goed kan aansluiten op je doelgroep. Dicht op de gebruiker zitten door de mobiele ervaring in te zetten. D.m.v. vlogs en interactiviteit toewerken naar ambassadeurs voor de organisatie.

Ik geloof erin dat ieder mens elke dag een betere versie van zichzelf kan laten zien. – Nicole van de Ven

Dat ze ondernemer zou worden, zat er dik in. Als kind van twee horecaondernemers kreeg Nicole van de Ven van HBtraining het harde en zelfstandige werken immers met de paplepel ingegoten. In haar werk streeft ze naar perfectie: ‘Bij een training moet alles kloppen.’ En met resultaat; met het onboarding programma voor sales promotors won HBtraining dit jaar onze award voor de Most Inspiring Learning Journey. Lees haar verhaal in ons interview met Nicole van de Ven.

Geïnspireerd?

Wil jij ook graag weten hoe aNewSpring voor jou een oplossing kan zijn? Vraag dan een persoonlijke en gratis demo aan!

You know the drill…

We all love to hate or hate to love cookies, the yummy, edible ones and the internetty, online ones. We also use them (the latter) to make our website prettier, faster and better tailored to you. Click ‘Accept all’ if you’re alright with that or make a well informed choice by checking out and adjusting all the specifics under ‘Cookie options’. Mmm, cookie options...

Close
Cookie options

Take a moment...

Your privacy is very important to A New Spring BV. Find below the mandatory and optional approvals you can give us to allow us to process your personal data.

You can find more information on this in our Privacy Statement.

If you wish to withdraw these approvals, please click on ‘forget my approvals’ at the bottom of this page.

Je wilt vast een mooie en snelle website, toch? Onze (WordPress) website gebruikt tijdens uw bezoek aan onze website een cookie om te controleren of uw browser cookies ondersteunt. We hebben die cookies eigenlijk best wel nodig, omdat het jouw bezoek veel prettiger maakt door het onthouden van jouw persoonlijke voorkeuren, sneller te reageren en het laden van het juiste lettertype voor onze branding (waarvan we hopen dat jij die ook best mooi vindt).

View details

Feedback is waardevol. Als het gaat over hoe goed onze website werkt voor jou, dan bestaat die feedback uit cijfers en statistieken. Daarom gebruiken we Google Analytics en Hotjar om te leren hoe bezoekers bewegen, klikken en zich gedragen op onze website. Om dat minder eng te maken, anonimiseren we deze data voordat we het opslaan door de laatste paar cijfers van het IP-adres te maskeren. En we staan Google of andere partijen niet toe deze informatie voor andere doeleinden te gebruiken.

View details

Op een bepaald moment wil je je misschien aanmelden voor iets of contact met ons opnemen, maar dat werkt niet meteen. Dat komt omdat we een programma (Hubspot) gebruiken om dat soort zaken werkend te krijgen, bijvoorbeeld jouw inschrijving of chatbericht veilig op te slaan en te gebruiken. Daarvoor vragen we nu netjes om jouw toestemming.

View details

Wij denken dat het fijnste is om deze video direct op onze website te kunnen bekijken. Alleen, in ruil daarvoor vragen YouTube of Vimeo toestemming om gepersonaliseerde advertenties te tonen voorafgaand aan deze video. Zonder de toestemming kun je deze video wel bekijken, maar helaas niet op deze website.

View details

Je gebruikt vast Facebook of LinkedIn en zoekt ook wel eens iets op Google. Dan weet je dat daar advertenties langskomen. Om die minder vervelend (lees: meer gepersonaliseerd) te maken, gebruiken wij bepaalde diensten op onze website.

View details
Forget my settings Removed!