112BHV:
het creëren van een adaptieve e-learning voor BHV’ers

Een BHV-cursus, wie kent hem niet? Vaak moet je regelmatig de training opnieuw volgen. Waarom zou je niet gewoon alleen de delen kunnen doorlopen die je moet bijspijkeren?

Uitdaging

Een BHV cursus voor iedereen

BHV’ers zijn onmisbaar in het bedrijfsleven. Of je nu al 20 jaar werkt of net bent begonnen, je bent hoogstwaarschijnlijk bekend met de term bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Het is natuurlijk erg fijn, essentieel eigenlijk, om een uitgebreide uitleg te krijgen wanneer je voor het eerst leert over bedrijfshulpverlening. Maar hoe ervaar je het als je precies dezelfde instructies jaar in jaar uit opnieuw moet doornemen? Sommige delen kun je wel dromen, maar het gevaar zit in een klein hoekje wanneer je ook de delen die je wat minder goed weet nét iets te snel doorneemt. Waarom zou je niet gewoon alleen de delen kunnen doorlopen die je moet bijspijkeren?

Concept

Leerdoelen afgestemd op de deelnemer

112BHV wilde de cursus leuk en leerzaam houden voor iedereen, van beginnende BHV’ers tot en met de ervaringsdeskundigen. Door een adaptieve online leermethode te ontwikkelen hoeft iedere cursist alleen de theorie te doorlopen die hij of zij nog niet beheerst.

Het adaptieve karakter van de 112BHV e-learning zorgt ervoor dat cursisten kunnen leren wat zij moeten leren, niet wat ze al 10 jaar weten. Zo is iedereen gericht bezig en is de cursus het meest effectief. Wanneer de adaptieve e-learning positief is doorlopen zijn de leerdoelen over de theoriekennis voor BHV behaald. Dit zorgt ervoor dat iedere cursist voldoende theoretische kennis heeft om te kunnen deelnemen aan de praktijkbijeenkomst. De focus van de praktijkbijeenkomst kan daardoor volledig gericht worden op het oefenen van BHV competenties en diverse praktijkscenario’s.

Resultaat

Adaptiviteit van begin tot eind

De adaptieve BHV-cursus bestaat uit 6 hoofdstukken, elk beginnend met een instaptoets. Zo wordt de huidige kennis van de cursist makkelijk bepaald en is meteen duidelijk welke theorie aandacht nodig heeft. De leerdoelen zijn dus vanaf het begin toegespitst op iedere individuele deelnemer. Hierbij wordt rekening gehouden met de relevantie van sommige onderdelen. Belangrijke leerdoelen, bijvoorbeeld met betrekking tot leren reanimeren, krijgen een zwaardere weging (daar worden meer vragen over gesteld en moet je meer vragen goed hebben) dan bij minder belangrijke leerdoelen.

Als je graag je kennis up-to-date wil houden, biedt de MemoTrainer functie, een online retentie tool, hier een goede mogelijkheid toe. Zo kun je elke dag of week blijven oefenen, komen vragen die je fout hebt beantwoord vaker terug en kan je direct zien welke stof je misschien weer even moet doorlezen. De vragen die in de MemoTrainer aan bod komen zijn namelijk ook afgesteld op de leerdoelen. Een leerdoel dat je nog niet hebt behaald komt vaker terug. Als je alle activiteiten succesvol hebt doorlopen, krijg je een theoriecertificaat.

“Dankzij adaptiviteit leer je met een focus op wat je niet kent of nog nooit geleerd heb.”

Erica Tiemes
Programmamanager 112BHV

Deze online cursus gebruikt de volgende aNewSpring functionaliteiten:

  • MemoTrainer
  • Instaptoets
  • Certificaat van deelname
  • Adaptieve activiteiten
  • Leerdoelen

Vraag & Antwoord met Erica Tiemes programmamanager bij 112BHV

Wat is de belangrijkste praktijktip wanneer je adaptiviteit wilt toepassen?

Voordat je de training gaat inrichten of de inhoud gaat opstellen is het handig om leerdoelen op te stellen. Daarnaast bepaal je de zwaarte van elk leerdoel en het aantal activiteiten per leerdoel (hoeveel kansen iemand krijgt om het leerdoel te behalen). Op basis van deze uitwerking weet je hoeveel toetsvragen je nodig hebt en kan je de cursus makkelijk in blokjes inrichten.

Hoe reageren de deelnemers op deze aanpak?

Veel mensen zeggen dat de cursus er mooi en overzichtelijk uit ziet. Daarnaast is progressie inzichtelijk en vinden de meer ervaren cursisten het fijn dat ze de bij hen bekende theorie niet nogmaals hoeven te lezen. Bovendien wordt de afwisseling tussen tekst, vragen, filmpjes en afbeeldingen in de cursus als prettig ervaren, hierdoor is het leuk om te doen.

Cursisten laten leren waar zij nog niet bekwaam in zijn, is een uitdaging voor veiligheidstrainers.

Kijk hier voor andere uitdagingen en hoe aNewSpring hierin kan helpen

Zijn er nog meer voordelen aan de adaptiviteit van de cursus?

Door het adaptieve karakter van de cursus wordt er getoetst of de cursist op de hoogte is van de actuele theorie. Bij veranderingen van de theorie wordt door middel van de instaptoets de kennis van de cursist getoetst op actualiteit. Beheerst de cursist de meest actuele theoretische kennis, dan hoeft hij de bijbehorende activiteit niet te doorlopen. Wanneer de deelnemer de vernieuwde theorie nog niet beheerst, krijgt hij de activiteit met de meest actuele theorie aangeboden. Zo blijft de kennis altijd up-to-date.

Hoe reageert de markt (inkopers van 112BHV) op het aanbod van adaptieve cursussen?

Het spreekt klanten aan, vooral omdat het nieuw en uniek is. Door de combinatie met de MemoTrainer en adaptieve e-Learning kan de cursist zich veel gerichter voorbereiden. Ook na afloop van de praktijkbijeenkomst dan de cursist kennis onderhouden met de MemoTrainer.

Geïnspireerd?

Wil jij ook graag weten hoe aNewSpring voor jou een oplossing kan zijn? Vraag dan een persoonlijke en gratis demo aan!

You know the drill…

We all love to hate or hate to love cookies, the yummy, edible ones and the internetty, online ones. We also use them (the latter) to make our website prettier, faster and better tailored to you. Click ‘Accept all’ if you’re alright with that or make a well informed choice by checking out and adjusting all the specifics under ‘Cookie options’. Mmm, cookie options...

Close
Cookie options

Take a moment...

Your privacy is very important to A New Spring BV. Find below the mandatory and optional approvals you can give us to allow us to process your personal data.

You can find more information on this in our Privacy Statement.

If you wish to withdraw these approvals, please click on ‘forget my approvals’ at the bottom of this page.

Je wilt vast een mooie en snelle website, toch? Onze (WordPress) website gebruikt tijdens uw bezoek aan onze website een cookie om te controleren of uw browser cookies ondersteunt. We hebben die cookies eigenlijk best wel nodig, omdat het jouw bezoek veel prettiger maakt door het onthouden van jouw persoonlijke voorkeuren, sneller te reageren en het laden van het juiste lettertype voor onze branding (waarvan we hopen dat jij die ook best mooi vindt).

View details

Feedback is waardevol. Als het gaat over hoe goed onze website werkt voor jou, dan bestaat die feedback uit cijfers en statistieken. Daarom gebruiken we Google Analytics en Hotjar om te leren hoe bezoekers bewegen, klikken en zich gedragen op onze website. Om dat minder eng te maken, anonimiseren we deze data voordat we het opslaan door de laatste paar cijfers van het IP-adres te maskeren. En we staan Google of andere partijen niet toe deze informatie voor andere doeleinden te gebruiken.

View details

Op een bepaald moment wil je je misschien aanmelden voor iets of contact met ons opnemen, maar dat werkt niet meteen. Dat komt omdat we een programma (Hubspot) gebruiken om dat soort zaken werkend te krijgen, bijvoorbeeld jouw inschrijving of chatbericht veilig op te slaan en te gebruiken. Daarvoor vragen we nu netjes om jouw toestemming.

View details

Wij denken dat het fijnste is om deze video direct op onze website te kunnen bekijken. Alleen, in ruil daarvoor vragen YouTube of Vimeo toestemming om gepersonaliseerde advertenties te tonen voorafgaand aan deze video. Zonder de toestemming kun je deze video wel bekijken, maar helaas niet op deze website.

View details

Je gebruikt vast Facebook of LinkedIn en zoekt ook wel eens iets op Google. Dan weet je dat daar advertenties langskomen. Om die minder vervelend (lees: meer gepersonaliseerd) te maken, gebruiken wij bepaalde diensten op onze website.

View details
Forget my settings Removed!