aNewSpring
  • Platformtour
  • Oplossingen
  • Help & inspiratie
    • Support
    • Learning Center
    • Klantcases
    • Ons blog
    • Events
    • Vraag een demo aan »
  • -sep-
  • Prijzen
  • Contact
    • Over ons
    • Vacatures
    • Release Notes
  • Start gratis
  • Menu

"Wat moeten we eigenlijk met die filter bubbles als learning professionals?"

Ger Driesenmaart 18, 2019Trends

Bubble Busters

Artificiële intelligentie staat flink in de belangstelling. Is het gaaf of is het eng? Je hoort meningen vanuit beide perspectieven. Ik vind het gaaf. En belangrijk om de gedachten van beide kampen te volgen. Van voor- en tegenstanders, van enthousiastelingen en ‘remmers’, de utopische en de dystopische verhalen. Sommigen denken dat we artificiële intelligentie kunnen tegenhouden. Dat het iets van de toekomst is.

Ik gebruik AI al iedere dag. Net zoals jij waarschijnlijk. Net zoals onze overheid, onze veiligheidsdiensten, onze piloten, onze banken, onze dienstverleners. De navigatie die me de weg wijst op basis van de meest actuele verkeersinformatie. Wat ik te zien krijg in de socialmediafeeds die ik gebruik. Ja, ook op LinkedIn. De virusscanner op mijn computer. De ‘speciaal voor mij op maat gemaakte’ suggesties van de bookingsite, online shop, chatbot of online videodienst. De zoekmachine die mij de meest relevante resultaten als eerste presenteert. De autocorrectiefunctie en spellingscontrole wanneer ik deze column schrijf. De presentatiesoftware die met me meedenkt en designsuggesties geeft wanneer ik een afbeelding invoeg. Ook als het gaat om leren. De app die mij iedere middag om 15.00 uur ‘de beste nieuwe bronnen van het web’ voorschotelt over het onderwerp van mijn keuze. Het platform dat mij de meest effectieve en efficiënte route voor mijn online learning journey aangeeft. De perfect getimede herhaling van cruciale kennis die ik wil intrainen zodat ik deze beheers tijdens het examen voor mijn certificering. Allemaal gepersonaliseerd. Alleen voor mij. Om mijn leven, mijn werk, mijn leerproces makkelijker te maken. Gaaf. Supergaaf.

Nadelen? Ja, natuurlijk, die zijn er ook. Gepersonaliseerd betekent ook ‘gefilterd’. AI filtert inhoud weg die minder relevant is. AI filtert perspectieven weg die niet in mijn straatje passen. AI filtert mensen weg die met hele andere dingen bezig zijn, andere insteken, andere perspectieven hebben. Jammer, superjammer. AI knelt. AI organiseert zelfbevestiging. Intelligent navelstaren, echokamers. Eli Pariser noemt het “online filter bubbles”. Het internet is al lang geen open online bibliotheek meer waar je alles kunt vinden. Iedereen heeft vandaag een eigen internet. Door de filter bubbels. Als jij en ik allebei hetzelfde trefwoord intoetsen op onze zoekmachine krijgen we verschillende resultaten. Is dat de bedoeling?

Wat moeten we eigenlijk met die filter bubbles als learning professionals? Kunnen we er sowieso iets mee? Ontkennen kan niet meer nu je dit gelezen hebt. Maar wat dan? Ten eerste: weten dat ze bestaan. Onderzoeken of wij onbewust met onze producten en diensten andere professionals in een filter bubble drukken. Onderzoeken of we dat een goed idee vinden. Onderzoeken wat de alternatieven zijn. Dat klinkt trendcatcher verdedigend, een beetje laf. Ik wil het positiever en pro-actiever. De kansen die zich voordoen rondom het filter-bubblefenomeen. Weet je nog toen de wereld internationaler werd? Dat ‘interculturele communicatie’ een hot topic werd waar omheen we veel nuttig werk hebben gedaan? Nu zijn er een nieuwe kansen. Interbubble communicatie. Interbubble teamwork. Natuurlijk kunnen wij helpen zodat professionals leren hoe ze met ‘andere typen bubble professionals’ kunnen samenwerken, ondanks hun eigen strakke filter bubble. Bubble filter communicatiestijlen zou ook fijn zijn. Liefst met een kleurentestje erbij.

Maar misschien moeten we het nog anders aanpakken. Grondiger, actiever, moediger, betekenisvoller en duurzamer. Wij kunnen het verschil maken. Wij kunnen een legacy nalaten. Door zoveel mogelijk bubbles te doorbreken. Laten knappen, uiteenspatten… als zeepbellen. Digitale oogkleppen verwijderen. Online tunnelvisies doorbreken. Weer buiten de lijntjes kleuren. Niks microlearning, maar macrolearning! Wij, learning- en development professionals, kunnen de samenleving een dienst bewijzen. Wij kunnen het goede voorbeeld geven. Wij kunnen methodieken ontwikkelen om andere professionals te bevrijden uit hun knellende filter bubble. Hen leren hoe zij dat zelf het beste kunnen doen. Digitale cookiemonsters creëren. Maar ook verstandig en in evenwicht. Maximaal en weloverwogen de voordelen van AI benutten en vastberaden de knellende filter bubbles minimaliseren. Jij en ik hebben een belangrijke taak te doen.

Kan ik op je rekenen? Wij gaan aan de slag als Bubble Busters!

Dit artikel is eerder verschenen in TvOO,
Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties nr. 1, maart 2019

Deel deze blog:

Deel deze blog:

Share this entry
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Deel via Linkedin
  • Delen via E-Mail

Ger Driesen

Houdt ervan om mensen te verbinden, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Neemt actief deel aan de learning community.

Wil graag nog leren: smeden (ja, als in ‘ijzer smeden’)

  • Email
  • Linkedin
  • Posts

Vond je onze blog leuk?
Ontvang een regelmatige dosis leerinspiratie

Blijf op de hoogte van de nieuwste tips, trucs en nieuws van aNewSpring. Schrijf je nu in en we houden ervan je op de hoogte te houden.

Bekijk meer content zoals dit

  • Word een Compliance Training Provider Plus

  • Attention spam en BingeFlix

  • Ger’s Learning Notes #28 – Compliance Training

Terug naar het blog overzicht »

aNewSpring Logo

  • Over ons
  • Onze events
  • Blog
  • Support
  • Release notes
  • Neem contact op
  • Vacatures

Learning platform

  • Platform tour
  • Oplossingen
  • Prijzen
  • De learning center
  • Klant cases
  • Ger’s learning notes
  • Vraag een demo aan

Leermethodes

  • Blended learning
  • Adaptieve training
  • Social learning
  • Microlearning
  • Mobile leren
  • MemoTrainer
  • Performance support
  • Branche-ecosysteem

Schrijf je in voor de ‘Spring into Action’

  • NL
  • EN
sign off
  • © 2019 aNewSpring
  • Privacyverklaring
  • Gebruikersvoorwaarden aNewSpring voor Trainers
  • Gebruikersvoorwaarden aNewSpring Webapplicatie

Scroll naar bovenzijde

Neem even een momentje..

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. U kunt ze accepteren door op 'Alles accepteren' te klikken of u kunt de rechten die u ons geeft bekijken en aanpassen door op 'Cookie-opties' te klikken.

Meer informatie hierover vindt u in onze Privacyverklaring. | Sluiten
Cookie-opties