3 take-aways van
de Learning Technologies conferentie 2017

Door: Karlijn van den Bosch
International Business – aNewSpring

Als ik rondloop op het Learning Technologies 2017 evenement in Londen valt het me direct op dat de stroom van informatie enorm is. Het is nogal overweldigend, alle interessante learning trends die genoemd worden, de massa aan mensen die rondlopen en de vele interessante gesprekken die er worden gevoerd. Maar deze overvloed aan informatie die op ons afkomst ervaren we in ons werk toch ook? Vinden we op Learning Technologies hiervoor de oplossing?

Er is zoveel informatie beschikbaar dat we wel selectief met het aanbod om moeten gaan om ons op ons werk te kunnen focussen. Wat betekent dit voor onze manier van leren, binnen een samenleving waarin technologie zo’n belangrijke rol speelt? De volgende 3 zaken vielen me op tijdens mijn bezoek aan Learning Technologies:

1. Adaptiviteit: Waarom zou ik iets leren als ik het al weet of ik het niet direct nodig heb?

De one-size-fits-all aanpak wordt steeds zeldzamer, met name op het gebied van kennis. Adaptieve leertechnologieën maken het mogelijk iedere deelnemer precies aan te bieden wat hij of zij nog niet weet, op het moment dat de deelnemer het ook daadwerkelijk nodig heeft. Deze technologieën winnen dan ook aan aandacht. Niet zo gek als je bedenkt dat we in ons dagelijkse leven de one-size-fits-all-aanpak steeds vaker achter ons laten. Op social media krijgen we berichten aangeboden die passen bij onze interesses en we zappen weg bij de meeste films die we al wel eens hebben gezien.

Opleiders beseffen zich steeds meer dat adaptieve cursussen effectiever zijn en goed aansluiten bij de behoeftes van de deelnemer. Niets levert zoveel weerstand op dan deelnemers informatie aan te bieden die ze moeten bestuderen terwijl ze die kennis al hebben, het niveau van de informatie te hoog is of dat ze de kennis niet direct toe hoeven te passen in de praktijk. 

Adaptieve cursussen zijn effectief en sluiten goed aan bij de behoeftes van de deelnemer.

Moderne leertechnologieën worden steeds slimmer in het aanbieden van een cursus op het individuele niveau van de deelnemer. Door de komst van mobiel leren en intuïtieve interfaces zijn onderdelen van de cursus direct te vinden op het moment dat de deelnemer de leerstof nodig heeft.

2. Social Learning, heel leuk die adaptiviteit, maar leren doe je toch samen?

Waar adaptieve technologieën met name kennis gerichte aspecten persoonlijk kunnen maken, kunnen social learning technologieën ervoor zorgen dat we doelgericht met elkaar in contact kunnen komen om ervaringen uit te wisselen, ideeën van anderen te horen en dus te leren van elkaar. Social Learning technologieën maken het mogelijk dat we kunnen leren van elkaar, ook al kunnen we elkaar fysiek niet ontmoeten. Door de toenemende globalisering komt het steeds vaker voor dat we teamleden niet iedere dag zien terwijl hun input wel degelijk waardevol is voor het dagelijkse werk. Social Learning technologieën geven opleiders handvatten om leeromgevingen te creëren waarin deelnemers tips kunnen uitwisselen, content geschreven door een collega kunnen cureren en waar deelnemers elkaar online kunnen ontmoeten. Een trainer op afstand heeft bovendien vaak een cruciale rol dit Social Learning proces te faciliteren.

3. VR, een leertechnologie waar we straks niet meer zonder kunnen?

Het valt me tijdens mijn bezoek aan Learning Technologies op dat er een groeiende aandacht is voor Virtual Reality (VR). Vooralsnog lijkt het erop dat VR met name zijn toegevoegde waarde laat zien in de technische en de industriële sector. VR biedt een toegankelijke manier van oefenen met bijvoorbeeld het repareren van machines. Dit zonder dat de veiligheid van de medewerker in gevaar komt. Met behulp van VR is het niet nodig een zeer kostbare machine buiten gebruik te stellen omdat deze onderdeel is van een training. Het risico op een defect door verkeerd gebruik van een machine is in VR uiteraard ook niet aan de orde. VR maakt het mogelijk om met deelnemers over de hele wereld technische onderdelen van een machine leren te vervangen, onder begeleiding van een trainer, zonder dat de deelnemers fysiek samen zijn. Hieronder doe ik dat voor:

Karlijn en Virtual Reality tijdens Learning Technologies 2017

Deelnemers kunnen ook een kijkje nemen binnenin de machine om de werking van de machine optimaal te begrijpen. De tijd dat VR-training ook op andere vlakken rendabel is lijkt nog ver weg, maar is wellicht dichterbij dan we denken?

In ons dagelijkse leven hebben we de one-size-fits-all-aanpak al achter ons gelaten, bij leren gaat dit ook gebeuren.

Wat ga jij maken?

Wil jij je cursussen adaptief maken of wil je aan je cursus Social Learning elementen toevoegen? Neem contact met me op via karlijn@anewspring.com om eens verder te sparren. Ik kan je ook van harte Ger’s Learning Notes aanbevelen. Mijn collega Ger Driesen cureert elke twee weken de laatste artikelen en andere posts op het gebied van Learning & Development.